Mercedes-Benz C-Klasse Coupe
Ster-allure
De C-Klasse is al sinds 1993 hét succesnummer van Mercedes-Benz. De C-Klasse Coupé is echter een zeldzaamheid. In het dagelijks verkeer zijn de grotere coupé's, zoals de E-Klasse Coupé en de oudere CLK veel vaker te zien. Dat komt omdat de C-Klasse Coupé tot nu toe een hoog speelgoedgehalte had.
Om de prijs laag te houden, werd met relatief bescheiden aanpassingen een coupé-variant van de C-Klasse sedan gebouwd. De laatste generatie van de C-Klasse Coupé moest zelfs de basis met de grotere E-Klasse Coupé delen. Die laatste moest er, gezien de hogere prijs, beter uitzien ten koste van de C-Klasse.
Voor de nieuwe C-Klasse Coupé kiest Mercedes-Benz voor een compleet andere aanpak! De vormgevers kregen minder beperkingen opgelegd en dankzij slimmere verpakking van de techniek ("packaging") hadden ze meer vrijheid. Daarbij is de daklijn vier centimeter lager dan die van de sedan en daardoor oogt de coupé vanzelf ranker en eleganter dan voorheen. De chromen omlijsting van de zijruiten benadrukt dat nog eens. Zeker in de chique kleur "cavansietblauw" straalt de C-Coupé de grootsheid uit van een veel duurdere auto!
Ruimte
Binnenin is het verschil met de C-Klasse sedan kleiner. Het nadeel daarvan is dat het knusse coupé-gevoel ontbreekt. Wie de C-Klasse sedan kent zal, vanwege de vele overeenkomsten, niet het gevoel hebben iets exclusiefs te rijden. Wie niet bekend is met de andere uitvoeringen van de C-Klasse, zal de Coupé waarderen om de logische opzet en fraaie afwerking van het interieur.
De ruimte voorin is prima, de ruimte achterin juist minimaal. De beenruimte achterin is redelijk voor een coupé, maar die fraaie aflopende daklijn betekent wel dat de hoofdruimte achterin uiterst gering is. Beschouw de C-Klasse Coupé daarom als een "2+2" en niet als een vierpersoons auto.
Uitrusting
De Coupé is te voorzien van alle luxe- en veiligheidsvoorzieningen van de C-Klasse. Denk bij dat laatste aan camera's en radars die met de bestuurder meekijken en indien nodig waarschuwen of zelfs ingrijpen. Diezelfde sensoren worden ook gebruikt om automatisch afstand te houden (actieve cruise-control) of automatisch in te parkeren ("Parktronic").
De optionele intelligente LED-verlichting geeft een voortreffelijke lichtbundel, maar is zo sterk dat de reflectie van het licht in verkeersborden de bestuurder soms bijna verblindt!
Het audio-, navigatie- en communicatiesysteem, genaamd "Comand Online", functioneert prima en laat zich eenvoudig bedienen. Bovendien biedt het diverse extra's dankzij een internet-verbinding. Let wel op dat de voordelige navigatie-optie ("Garmin Map Pilot") minder mooi is geïntegreerd. Het vraagt daarom meer handelingen om te wisselen tussen de navigatie-functies en de overige functies.
Weggedrag
Wanneer wordt gekozen voor een standaard C-Klasse Coupé, dan zijn de rijeigenschappen gelijk aan die van de sedan. Alleen met het optionele selectieve dempingssysteem is het weggedrag dynamischer. Hiermee wordt het onderstel verlaagd (-15 mm) en is een extra sportieve modus beschikbaar.
De testauto is echter voorzien van het standaard onderstel en dat betekent een goed, maar weinig opwindend karakter. Hiermee is de C-Klasse comfortabel, voorspelbaar en veilig. Vlot bochtenwerk is geen enkel probleem, maar de auto komt nooit echt tot leven waardoor sportief rijden nauwelijks voldoening geeft.
Motoren
Ook op motorisch vlak deelt de Coupé de techniek van de C-Klasse sedan. Voor deze gelegenheid is gereden met de "C180", hetgeen staat voor een 1.6 liter benzinemotor. Deze viercilinder is goed voor 156 pk / 250 Nm en dat is in de praktijk ruimschoots voldoende.
De optionele "7G-Tronic Plus" automatische versnellingsbak schakelt niet geheel onmerkbaar, maar schakelt wel op de juiste momenten. Daarbij voelt de elektronica de bestuurder goed aan. Zodra het gaspedaal ook maar iets vlotter wordt ingetrapt, schakelt de automaat direct terug en dan is zelfs dit instapmodel verrassend kwiek.
De C180 laat zich net zo gemakkelijk kalm en bijna statig rijden. Dan houdt de automaat het toerental zo laag mogelijk, neemt het verbruik sterk af (testverbruik: 6.6 liter per 100 km) en heerst een aangename rust in het interieur. Het is tenslotte een échte Mercedes-Benz C-Klasse.
Conclusie
De Mercedes-Benz C-Klasse is nu ook leverbaar als coupé. In tegenstelling tot de vorige generaties, is de C-Klasse Coupé nu een elegantie, chique auto die er veel duurder uitziet dan hij eigenlijk is.
Op de beperkte ruimte na, is de Coupé even functioneel als een alledaagse Mercedes-Benz C-Klasse. Dat betekent moderne techniek, efficiënte motoren en vooral heel veel comfort. Met de juiste opties is de Coupé niet alleen exclusiever maar ook nog eens dynamischer dan een C-Klasse sedan. Op die manier wordt ster-allure eindelijk een goede zaak!
- Moderne techniek
- Geslaagde vormgeving
- Prima rijeigenschappen
- Weinig (hoofd)ruimte achterin
- Pas echt bijzonder met (kostbare) opties
- Automaat schakelt merkbaar bij lage snelheid