22 juni 2017
Mercedes-Benz E-Klasse Coupe

Mercedes-Benz E-Klasse Coupé

Een aangename verrassing

Autotest | Het lijkt allemaal heel voorspelbaar. De vijfde generatie van de Mercedes-Benz E-Klasse legt de nadruk op slimme techniek. De auto kan deels zelf rijden en heeft de modernste infotainment aan boord. Het ligt daarom voor de hand dat de E-Klasse Coupé datzelfde biedt, maar dan in een mooiere verpakking. Of heeft de Coupé meer te bieden?
 

De eerste kennismaking verloopt geheel volgens verwachting. De E-Klasse Coupé is in grote lijnen gelijk aan de sedan, met dezelfde voorname neus en dezelfde chique ontwerpstijl.

Maar vanaf de B-stijl verschillen de coupé en de sedan. De auto's verschillen in lengte en de wielbasis van de coupé is korter, waarmee dit veel meer is dan een drie-deurs E-Klasse. Alhoewel de E-Klasse Coupé kleiner is dan de sedan, oogt de auto langer en eleganter.

Mercedes-Benz E-Klasse Coupe

Dat is onder andere te danken aan de grote portieren, die bovendien "stijlloos" zijn. Dat wil zeggen dat er geen metalen balk zit tussen de voorste en achterste zijruit. Op die manier wordt het silhouet niet onderbroken. Bovendien maakt dit het makkelijker om straks een E-Klasse Cabriolet te ontwikkelen.

Ruimte

Neem plaats achter het stuur en opnieuw is de E-Klasse Coupé aangenaam anders dan de standaard E-Klasse. Ondanks uiterst royale buitenmaten, geeft de Coupé het geborgen gevoel dat hoort bij een auto zoals deze.

Tegelijkertijd is de ruimte voorin prima. Sterker nog: ook de ruimte achterin is serieus bruikbaar, waarmee dit een volwaardige vierzitter is. Dit gaat niet ten koste van de bagageruimte, ook die is met 400 liter ruim bemeten.

Mercedes-Benz E-Klasse Coupe

Uitrusting

De uitrusting verschilt niet van die van de gewone E-Klasse, maar dat zou ook niet logisch zijn. Iedere E-Klasse, dus ook de Coupé, legt de nadruk op vooruitstrevende techniek die het dagelijks leven met de auto veiliger en makkelijker maakt.

Kenmerkend voor de E-Klasse is de mogelijkheid om semi-automatisch te rijden. Dat wil zeggen dat de computer het gas, de remmen en de besturing overneemt. In rustig verkeer werkt dit perfect en is het jammer dat de auto de bestuurder na zo'n 15 seconden sommeert de bediening weer over te nemen. Voor het gevoel had dit heel lang heel goed kunnen gaan.

In druk verkeer kan de E-Klasse niet zelfstandig rijden, maar kijkt de elektronica wel met de bestuurder mee. Op die manier "denkt" de computer mee en kan de bestuurder worden gewaarschuwd bij gevaar.

Mercedes-Benz E-Klasse Coupe

Ook het "infotainment"-systeem is uiterst modern. Dit gecombineerde audio-, communicatie- en navigatiesysteem haalt aanvullende informatie van Internet en beschikt daarom altijd over accurate en actuele gegevens. Heel handig is de ondersteuning voor Android Auto en Apple CarPlay. Dit werkt in de praktijk zo prettig, dat het de overige functies eigenlijk overbodig maakt!

Mercedes-Benz E-Klasse Coupe

Een andere eervolle vermelding gaat uit naar het (optionele) hoogwaardige audio-systeem van Burmester. De klank hiervan is helder, krachtig, realistisch en harmonieus.

Weggedrag

De echte verrassing volgt wanneer de auto zich in beweging zet. De E-Klasse Coupé stuurt heel anders dan de sedan. Terwijl de sedan een enorme rust en grootsheid heeft, overtuigt de coupé met stabiliteit en een zekere prestatiedrang. Omdat de bestuurder vanaf het eerste moment voelt dat de auto tot heel veel in staat is, is de drang ook groot daar gebruik van te maken. De gewijzigde zitpositie zorgt bovendien voor een meer intense ervaring.

Mercedes-Benz E-Klasse Coupe

Dankzij de kortere wielbasis is de Coupé wendbaarder dan de E-Klasse sedan, terwijl de rust op de lange afstand is gebleven. Verwacht daarom zeker geen agressieve sportwagen, maar wel een E-Klasse die meer voldoening geeft bij sportief rijden.

Prestaties en verbruik

Hoe sportief de E-Klasse Coupé zich laat rijden, is uiteraard afhankelijk van de gekozen motor. Voor deze test is gereden met de E200, het instapmodel. Alhoewel de E200 met zijn 184 pk / 300 Nm absoluut niet traag is, ontbreken de grootsheid en de overmacht die horen bij een auto als deze. Zelfs het motorgeluid is te tam.

Mercedes-Benz E-Klasse Coupe

Het onderstel kan overduidelijk veel meer vermogen aan en ook het veelbelovende uiterlijk vraagt om meer. Dus als u zichzelf verrast met een E-Klasse Coupé, doe het dan meteen goed en ga voor een gespierde uitvoering.

Conclusie

Rijden met de E-Klasse Coupé was een aangename verrassing. De Coupé is namelijk veel meer dan een driedeurs E-Klasse. Alleen de neus en de onderliggende techniek zijn gelijk aan die van de zakensedan. Dankzij een kortere wielbasis, een eleganter lijnenspel, een diepere zit en een dynamischer weggedrag is de ervaring compleet anders.

De E-Klasse Coupé is geen sportwagen (en belooft dat ook niet!), maar wel een geslaagde mix van moderne techniek, comfort en dynamiek.

plus
  • Dynamisch karakter
  • Moderne, vooruitstrevende uitrusting
  • Daadwerkelijk bruikbaar als vierzitter
min
  • E200 te tam gezien het veelbelovende uiterlijk en het capabele onderstel
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!