Publicatiedatum: 24 december 2013
BMW 3-Serie GT
Autotest

BMW 3-Serie GT

Groter is beter

Autotest - Speciaal voor de Chinese markt heeft BMW een verlengde versie van de 3-Serie ontwikkeld. In Europa zou zoiets als potsierlijk of grotesk worden aangemerkt, maar in China is groter altijd beter. Toch zag BMW ook in Europa ruimte voor een extra variant op de 3-Serie. Op basis van de verlengde 3-Serie werd voor Europa de "3-Serie GT" ontwikkeld. Daarbij gaat het niet alleen om de extra ruimte, maar om het onderscheidende uiterlijk.

Geen sedan, daar draait het allemaal om bij de BMW 3-Serie GT. Volgens de fabrikant is er een groep kopers die de rijeigenschappen van een BMW zeer waardeert, maar zich niet aangetrokken voelt tot de traditionele sedan-vorm. Een sedan kan als oubollig of simpelweg "te gewoon" worden aangemerkt.

In 2009 bracht BMW daarom al een "GT"-versie van de 5-Serie uit, en getuige de prima verkoopcijfers is er behoefte aan zo'n onderscheidende versie. Volgens diezelfde lijnen is er nu de "3-Serie GT", die de lijnen van een vierdeurs sedan en een coupé combineert. Daarbij is nadrukkelijk niet gekozen voor een lage, maar juist voor een hoge daklijn. Het resultaat is een auto die zowel meer uitstraling als meer ruimte biedt.

BMW 3-Serie GT

De achterklep wordt elektrisch bediend en biedt toegang tot 520 liter bagageruimte; exact hetzelfde als de veel grotere BMW 5-Serie.

Dankzij de verlengde wielbasis houdt de GT nu het midden tussen een 3-Serie en een 5-Serie. De beenruimte achterin is riant. De hoofdruimte achterin is voldoende, maar kan voor lange volwassenen te wensen overlaten. Wie niet te groot van stuk is zou de 3-Serie GT kunnen gebruiken als een uiterst bescheiden auto met chauffeur. En ook dat is een deel van de aantrekkingskracht van deze auto: wel de luxe en de ruimte, maar toch de bescheidenheid van een 3-Serie.

BMW 3-Serie GT
BMW 3-Serie GT

Uitrusting

Wanneer het gaat om de luxe en gebruikte materialen is de GT een heel gewone 3-Serie. De opzet van het dashboard is vrijwel hetzelfde en ook de uitrusting staat op hetzelfde niveau. De zitpositie is 59 mm hoger dan bij een gewone 3-Serie, maar dit is in de praktijk niet of nauwelijks merkbaar. Er is dan ook geen sprake van een beter overzicht over het verkeer.

Net als andere merken biedt BMW een geïntegreerd audio-, communicatie- en navigatiesysteem aan. Bij BMW heet dit "iDrive" en wordt het bediend met een grote druk/draai-knop op de middentunnel. Van alle merken is het systeem van BMW het eenvoudigst te bedienen. Daarbij biedt BMW inmiddels integratie met Internet. Ook dit laatste is niet uniek, maar wederom functioneert het bij BMW het beste.

Ook kenmerkend voor BMW is de beschikbaarheid van een "head up"-display, waarbij informatie op de voorruit wordt geprojecteerd zodat het in het blikveld van de bestuurder staat. De 3-Serie GT is voorzien van de nieuwste generatie "head up"-display, waarbij de informatie in kleur wordt getoond.

Weggedrag

Ondanks de vele verwantschappen met de 3-Serie sedan, rijdt de GT daadwerkelijk anders. De wielbasis is 11 cm langer en dat zorgt met name op de snelweg voor een rustig, goedmoedig gedrag. In de stad is de GT minder dynamisch en heeft in plaats daarvan een zekere grootsheid. Dit is een auto die ruimte nodig heeft!

BMW 3-Serie GT

De 3-Serie GT is niet alleen groter dan een sedan, maar ook zwaarder. Ondanks het gebruik van lichtgewicht materialen, weegt de GT gemiddeld 150 kg meer. Daar komt nog bij dat het onderstel minder stug is. Op de buitenweg zorgt dit voor extra comfort en in de stad is nog minder merkbaar van slecht wegdek. Het zorgt er ook voor dat de GT absoluut niet uitdaagt tot sportief rijden, maar juist uitnodigt tot een kalme en beheerste rijstijl.

„wel de luxe en de ruimte, maar toch de bescheidenheid van een 3-Serie“
BMW 3-Serie GT

Diesel

De 3-Serie GT is leverbaar met dezelfde motoren als de gewone 3-Serie. Voor deze test is gekozen voor de "320D". Dat staat voor een 2.0 liter dieselmotor die 184 pk / 380 Nm levert. Deze is voor de gelegenheid gekoppeld aan BMW's trots: een achttraps automaat die zich desgewenst sequentieel laat schakelen met hendels achter het stuurwiel.

In tegenstelling tot de grotere reisauto's van BMW is de dieselmotor in deze 3-Serie duidelijk hoorbaar. Het geluidsniveau is nooit storend, maar de zelfontbrander is onmiskenbaar aanwezig, terwijl in de grotere modellen absolute stilte heerst.

BMW 3-Serie GT

Op papier is de 320D een ronduit snelle auto: de sprint van 0 naar 100 km wordt geklaard in 7.9 seconden en de topsnelheid bedraagt 226 km/u. Door de grootsheid en het forse gewicht voelt de GT echter niet snel. De 320D moet alle zeilen bijzetten om te kunnen presteren, de gebruikelijke overmacht ontbreekt. Alleen wanneer de "Sport"-modus wordt gekozen en het gaspedaal resoluut tot de vloer wordt ingetrapt, toont de 320D enige agressie.

Verbruik

Om het verbruik te verlagen, is een "Eco Pro"-modus beschikbaar. Hierbij is de reactie op het gaspedaal (nog) minder direct en doen alle accessoires een stapje terug (de airconditioning neemt het bijvoorbeeld iets minder nauw met de ingestelde temperatuur). Het verbruik daalt dan bijna spectaculair; volgens BMW is zelfs een besparing tot 20% mogelijk. Om te tonen wat de invloed van "Eco Pro" is, toont de boordcomputer hoeveel extra kilometers zijn afgelegd dankzij alle besparingen.

Om het verbruik verder te verlagen zijn zogenaamde "Air Curtains" en "Air Cushions" toegepast. De achterspoiler komt alleen omhoog wanneer dat nodig is, wederom om de luchtweerstand te verlagen.

Omdat de 3-Serie GT bij uitstek een auto voor de lange afstand is, zijn in de testperiode voornamelijk snelwegkilometers afgelegd. Dat resulteerde in een verbruik van 1 op 19.8 (fabrieksopgave: 1 op 20.4).

BMW 3-Serie GT

Conclusie

In China is groter altijd beter en speciaal voor die markt ontwikkelde BMW een 3-Serie met verlengde wielbasis. Voor Europa is er de "3-Serie GT" die diezelfde langere wielbasis combineert met een hogere daklijn en een vloeiende, coupé-achtige achterzijde.

De GT bedient zich van dezelfde motoren en dezelfde techniek (uitrusting en veiligheid) als iedere andere 3-Serie. Vanwege het hogere gewicht zijn de prestaties iets minder en ligt het verbruik iets hoger.

De 3-Serie GT is in de eerste plaats bedoeld voor kopers die zich willen onderscheiden van de massa. Toch rijdt de GT ook anders dan een gewone 3-Serie. De langere wielbasis en het zachtere onderstel geven de GT een minder op dynamiek en meer op comfort gericht karakter. De BMW 3-Serie GT bewijst daarmee dat groter in vele opzichten beter kan zijn.

plus
  • Zeer ruim, ook achterin
  • Onderscheidende vormgeving
  • Grootser en comfortabeler dan een gewone 3-Serie
min
  • Stil, maar mag stiller
  • Sterke, maar toch tamme dieselmotor
  • Pas echt compleet met (kostbare) opties