Publicatiedatum: 10 december 2022
BMW 1-Serie (2020 - 2024)
Autotest

BMW 1-Serie (2020 - 2024)

Eentje met pit

Autotest - Bij de BMW 1-Serie draait alles om rijplezier. Daarom is een geavanceerd onderstel standaard. Vervolgens rest slechts de keuze tussen een standaard of extreem sterke motor. Die laatste is uiterst kostbaar en niet voor iedereen weggelegd. Om de kwaliteiten van de 1-Serie voor een groter publiek tot hun recht te laten komen is er nu eentje met extra pit: maak kennis met de BMW 128 TI.

De 1-Serie is het instapmodel van BMW en daarmee het meest betaalbare model. Alhoewel de 1-Serie geen klassieke hatchback is, is het wel degelijk een middelgrote auto, vergelijkbaar met een Audi A3 of Lexus CT. Ten opzichte van de vorige 1-Serie is deze derde generatie een fractie korter en lager.

BMW 1-Serie (2020 - 2024)

Tegelijkertijd belooft BMW meer binnenruimte en dat is te danken aan een geheel nieuw platform. Deze "F40", zoals intern aangeduid, is namelijk voorzien van voor- in plaats van achterwielaandrijving. Daarmee is niet langer een aandrijfas van de motor voorin naar de achterwielen nodig en dat bespaart veel binnenruimte. Om het praktische karakter te benadrukken is de nieuwe 1-Serie alleen beschikbaar als vijfdeurs.

De hier gereden "TI"-versie is herkenbaar aan de speciale aankleding met rode remklauwen, luchtroosters (voor en achter) en zijskirts. Samen met de zwarte grille, spiegelkappen en omlijsting van de zijruiten geeft dat de TI een illustere uitstraling ("Shadow Line").

BMW 1-Serie (2020 - 2024)
BMW 1-Serie (2020 - 2024)

Ruimte en uitrusting

De ruimte voorin is prima, waarbij de voorstoelen tegelijkertijd positief en negatief opvallen. Het rode leder is bijzonder glad, waardoor de bestuurder zich in iedere bocht schrap moet zetten om niet weg te glijden. De zitpositie is juist heel goed, zodat de bestuurder zowel een bovengemiddelde controle over de auto als bovengemiddeld gevoel met het mechaniek heeft. Met twee grote volwassenen voorin rest achterin precies voldoende ruimte voor nog eens twee volwassenen. Ook zij zitten op glad rood leder en glijden daarom met iedere beweging van de auto mee.

Op de gekleurde accenten na (tot in de gordels!) is het interieur van de TI gelijk aan dat van iedere andere 1-Serie. Dat betekent een op de bestuurder gerichte cabine die voorzien is van alle luxe en veiligheidssystemen die verwacht mogen worden van een auto in dit segment.

„Het aangepaste onderstel en het extra vermogen zorgen dat de dynamische kwaliteiten van de 1-Serie nog beter tot hun recht komen“

De analoge klokken achter het stuurwiel zijn vervangen door een beeldscherm, zodat de weergave afhankelijk van de gekozen rijmodus (eco, comfort of sport) kan worden aangepast. Om het aflezen nog makkelijker te maken wordt essentiële informatie voor de bestuurder getoond op een head-up display, zodat het zich precies in het blikveld van de bestuurder bevindt.

BMW 1-Serie (2020 - 2024)

Op het centrale beeldscherm draait BMW's eigen besturingssysteem voor audio, communicatie en navigatie. De bediening hiervan is logisch en eenvoudig. De functionaliteit van dit zogenaamde "infotainmentsysteem" is niet beter of slechter dan dat van soortgelijke systemen van andere fabrikanten. Het standaard audiosysteem valt op door een evenwichtig en rijk geluid. Het heeft echter niet de verfijning en helderheid van een premium audiosysteem. Let op dat Apple CarPlay alleen draadloos functioneert.

Op het gebied van bestuurdersassistenten biedt de 1-Serie wederom niet meer of minder dan de concurrentie, maar de fijnregeling houdt beter rekening met enthousiaste automobilisten. Van de werking van de meekijkende computer is nauwelijks iets merkbaar, waardoor het als minder bemoeizuchtig wordt ervaren. Als bij gebruik van de adaptieve cruise-control wordt gekozen voor een korte afstand, dan bedoelt BMW ook echt een korte afstand, en niet zo'n gat dat andere auto's er tussen duiken.

Aandrijving

De 1-Serie TI wordt aangedreven door dezelfde 2.0 liter viercilinder benzinemotor als de veel kostbaardere M135i. Het grote verschil zit in het vermogen en de aandrijving. De M135i heeft vierwielaandrijving en levert 306 pk. Deze "128 TI" is goed voor 265 paardenkrachten die alleen op de voorwielen worden overgebracht.

BMW 1-Serie (2020 - 2024)

Het karakter van de motor is uitgesproken levendig, want de geringste beweging van de rechtervoet resulteert vrijwel direct in een flinke acceleratie. Daarbij is het vermogen zo snel beschikbaar, dat het zaak is om voorzichtig met het gaspedaal om te springen om wielspin te voorkomen. Zeker op nat wegdek maakt het elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP) overuren, alhoewel het eerst zoveel vrijheid geeft dat de bestuurder, al dan niet terecht, denkt een geweldig chauffeur te zijn. Het enige wat ontbreekt is een opwindend motorgeluid, want deze 2.0 liter motor laat ook op een hoog toerental weinig van zich horen.

Bij kalm rijden valt de krachtbron op door de souplesse bij lage toerentallen. Zo daalt het toerental bij constante snelheden op de buitenweg regelmatig tot onder de 1.000 tpm en dat zorgt voor comfort en een gunstig verbruik (testverbruik 6.3 liter per 100 km). Om het lage testverbruik te realiseren is de eco-modus niet gebruikt omdat in deze de airco standaard uitschakelt en de ruiten vrijwel direct beslaan.

BMW 1-Serie (2020 - 2024)

Weggedrag

Traditioneel heeft een BMW achterwielaandrijving omdat dat zorgt voor betere tractie (het gewicht wordt naar achteren verplaatst bij accelereren) en een zuiverder gevoel in het stuurwiel. Veel meer dan bij de 2-Serie is BMW er met de nieuwe 1-Serie in geslaagd dit pure gevoel in het stuurwiel te benaderen in een voorwielaandrijver.

De TI gaat nog een stap verder dankzij een 10 mm verlaagd onderstel. Dit is stevig, op het randje van hard. In de praktijk maakt het pakket van veren en dempers van de M135i een groter verschil dan de sterke motor. De 1-Serie TI is uitgesproken alert, scherp en uiterst capabel. Wanneer die capaciteiten worden aangesproken, wordt dat beloond met nog meer levendigheid. In een tijd van steriele elektrische auto's en hoge SUV's zorgt dat voor bijna verslavend rijplezier.

BMW 1-Serie (2020 - 2024)

Conclusie

De derde generatie van de BMW 1-Serie is er nu ook als TI. Deze versie bevindt zich tussen de razendsnelle en uiterst kostbare M135i en de reguliere versies. De 128TI heeft meer vermogen dan een standaard 1-Serie, maar minder dan de M135i. Bovendien heeft het topmodel vierwielaandrijving en een sportonderstel, terwijl de TI wel het aangepaste onderstel, maar alleen voorwielaandrijving heeft.

De grotere motor zorgt op de eerste plaats voor meer rust op de lange afstand. Het aangepaste onderstel en het extra vermogen zorgen dat de dynamische kwaliteiten van de 1-Serie nog beter tot hun recht komen. Kortom: de 128TI is een één met meer pit.

plus
  • Moderne uitrusting
  • Levendige, krachtige motor
  • Uitstekende rijeigenschappen
min
  • Glad leder op stoelen 128TI
  • Remmen zijn sterk, maar niet bijterig