Publicatiedatum: 22 december 2022
Sono Sion
Vooruitblik

Sono Sion

Een gelukkige samenloop van omstandigheden

Vooruitblik - In 2012 wilden twee vrienden de wereld een beetje beter maken. Om dat te doen wilden ze beiden een elektrische auto kopen. Maar dat was lastig! Elektrische auto's waren of onbetaalbaar of hadden een te beperkte actieradius. De oplossing? De heren begonnen hun eigen automerk, met als doel elektrische auto's betaalbaar te maken voor het grote publiek. Dat plan moest aanvankelijk in 2019 zijn gerealiseerd, maar heeft flinke vertraging opgelopen. Nu, eind 2022, is het tijd voor een hernieuwde kennismaking met Sono Motors.

Goede ideeën hadden oprichters Laurin Hahn en Jona Christians van Sono Motors genoeg. Maar hoe realiseer je zoiets? Te beginnen met de naam. De vader van één van de oprichters was arts en het "sono" in "sonogram" lag zo lekker in het gehoor dat dat de naam van het merk werd.

Sono Sion

De tweede stap waren de financiën. Dankzij crowd funding is een goed idee tegenwoordig genoeg. Binnen luttele weken had Sono Motors bijna vier keer meer geld opgehaald dan nodig voor de eerste stap in de ontwikkeling van een eigen auto. Het idee was zelfs zo goed, dat diverse investeerders spontaan hun diensten aanboden. Nog voordat de eerste auto op zijn wielen stond, was Sono Motors al miljoenen waard!

Toch bleef het daar aanvankelijk bij. Het eerste model, de Sion, was namelijk beloofd voor 2019. Door financiële tegenslag en technische beperkingen heeft het project echter jaren vertraging opgelopen. Dat is deels een geluk bij een ongeluk. Omdat geen enkele leverancier flexibele zonnepanelen onder de laag van plexiglas kon produceren, heeft Sono dit zelf gedaan. Het gevolg daarvan is dat Sono nu een succesvol fabrikant van weerbestendige en flexibele zonnepanelen is! Onder andere bussen en vrachtwagens rijden nu al rond met zonnepanelen van Sono.

Sono Sion
Sono Sion

Lage prijs, maximale ruimte

Door over alles wat bestaande merken als vanzelfsprekend zien opnieuw na te denken kwam Sono met een frisse aanpak. Daarbij heeft Sono Motors alle bezwaren tegen elektrische auto's in kaart gebracht en die moesten allemaal worden weggenomen.

De belangrijkste daarvan is de hoge prijs. De Sion is daarom geheel opgebouwd uit kunststof uit de 3d-printer. De auto is niet in kleur gespoten, de kleur van de kunststof bepaalt de kleur van de auto. Op dit moment is dat alleen zwart.

Onderdelen die minder makkelijk in eigen beheer kunnen worden ontwikkeld, worden ingekocht. Denk daarbij aan de batterijen, de elektromotor, de wielophanging en de stoelen. Zo komen de batterijen van BYD, een Chinese specialist die op dit moment de slankste en tegelijkertijd meest veilige cellen voor elektrische auto's levert. Met het oog op de zonnepanelen kiest Sono voor een specifiek type accu dat extra vaak kan worden opgeladen en ontladen.

Alle bezwaren wegnemen

Een elektrische auto moet niet alleen betaalbaar zijn om succesvol te zijn, maar ook bruikbaar. Het eerder gereden prototype uit 2017 had een actieradius van 250 km, dat is inmiddels 305 km. In de tussentijd zijn batterijen namelijk voordeliger en kleiner geworden.

Dat bereik wordt nog eens vergroot door de zonnepanelen rondom. Hiermee heeft de Sion, onder ideale omstandigheden, tot 30 km extra bereik per dag. Op het dak, de motorkap, de achterklep, de portieren en zelfs bovenop het dashboard zijn zonnepanelen te vinden. Het belangrijkste doel van deze zonnepanelen is echter niet om stroom te besparen, maar om elektrisch rijden ook mogelijk te maken voor hen die niet eenvoudig op straat kunnen laden. Sono verzekert dat de panelen tegen een stoottje kunnen. De wasstraat is geen probleem en bij onverhoopte schade blijven alle overige panelen gewoon functioneren.

Opladen kan met wisselstroom en gelijkstroom, van alle bronnen van 1 kW tot en met 50 kW. De accu heeft een totale capaciteit van 54 kWh (was 35 kWh in het prototype uit 2017). Bovendien is de Sion in staat om ook dienst te doen als stroombron. De Sion kan andere elektrische auto's, maar kan ook een hele woning van stroom voorzien. De Sion beschikt daarom over twee 220 volt stopcontacten (één in de bagageruimte, één in de neus) en een driefase-aansluiting.

Rijeigenschappen

Voor het nodige rijplezier is de Sion voorzien van een 163 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Daarmee heeft dit tweede prototype een veel kalmer en statiger karakter dan de eerder gereden variant. Wanneer het gaspedaal wordt losgelaten dan wint de Sion energie terug, maar de bestuurder kan niet instellen hoeveel energie wordt "gerecupereerd".

Sono Sion

Ondanks de voorwielaandrijving is de draaicirkel opmerkelijk klein, waarmee deze middelgrote auto bovengemiddeld wendbaar is. Voor de afstemming van het onderstel kiest Sono voor een middenweg tussen comfortabel en communicatief.

„de Sion rijdt goed, heeft een behoorlijke actieradius en biedt louter voordelen ten opzichte van traditionele auto's“

Luxe

Om de prijs laag te houden, zal de Sion slechts in één uitvoering leverbaar zijn. Alleen een trekhaak is een optie (ja, deze elektrische auto mag een aanhanger trekken!).

De verwarming en airconditioning werken met een zogenaamde "warmtepomp", waarmee energie wordt bespaard en de actieradius toeneemt. Heel bijzonder is het luchtfilter op basis van mos. Eén van de oprichters van Sono Motors had dit mos in zijn keuken en vond het mooi staan in een milieuvriendelijke auto. Later bleek dit mos toevallig ook geschikt als luchtfilter en om de luchtvochtigheid in de cabine constant te houden.

Sono Sion

Via een centraal geplaatst beeldscherm kunnen alle functies worden bediend. Dit gaat echter veel verder dan de gebruikelijke radio, bluetooth telefoonkoppeling of navigatiefuncties. Standaard is iedere Sion voorzien van software om de auto te kunnen delen. Wie een Sion koopt, kan deze eenvoudig delen met buurtbewoners of collega's en daarbij registreert de auto zelf wie waar en wanneer heeft gereden. Sion regelt de administratie en de verzekering.

Als dat een stap te ver gaat, dan heeft de Sion ook software aan boord om alleen stoelen te delen. Wanneer een bestemming wordt ingevoerd in het navigatiesysteem, wordt via een bestaand carpool-platform gekeken of er mogelijk passagiers kunnen worden opgepikt. De Sion-bestuurder krijgt te zien hoever hij/zij moet omrijden om passagiers op te halen en wat dit oplevert. Vervolgens is een eenvoudig klik op "ja" of "nee" voldoende om te bepalen of de rit wordt gedeeld of niet.

Sono Sion

Distributie

Een auto financieren en ontwikkelen is slechts een eerste stap. Productie kan minstens zo lastig zijn. De Sion wordt daarom niet in eigen beheer gebouwd. De Sion wordt gemaakt in Finland, in de fabriek waar ook de Mercedes-Benz GLC wordt gebouwd. Door al ruim voor aanvang van de productie intensief samen te werken met deze fabriek voorkomt Sono beginnersfouten.

Elektrische auto's hebben weinig tot geen onderhoud nodig. Daarom is een dealernetwerk simpelweg overbodig. Sono werkt samen met Bosch Autoservice voor onderhoud en reparatie. Ook de traditionele importeur wordt overgeslagen. De klant bestelt de auto simpelweg online. Vervolgens kan men kiezen voor afhalen bij de fabriek (voordeligste optie), in Bremerhaven (Duitsland) of tijdens periodieke evenementen in nationale aflevercentra. De duurste optie is aflevering aan huis. Volgens de nieuwe planning (eind 2022) worden de eerste exemplaren midden 2024 afgeleverd. Bestellen, al dan niet in combinatie met een investering in Sono Motors, kan per direct.

Sono Sion

Conclusie

Het nieuwe merk Sono Motors wil elektrische auto's betaalbaar maken en daarmee een bijdrage leveren aan de oplossing van het milieuprobleem. Een korte proefrit met een nieuw prototype van het eerste model van Sono Motors, de Sion, leert dat de nieuwe autofabrikant op de goede weg is. De oorspronkelijke planning is niet gehaald, maar de nieuwe plannen zijn veelbelovend en realistisch.

Sono Motors heeft over ieder onderdeel van automobiliteit, van productie, via het rijden, tot het onderhoud, opnieuw nagedacht. Steeds vond de fabrikant een efficiëntere oplossing en zo kunnen elektrische auto's inderdaad goedkoper en dus bereikbaarder worden. Daarbij deugt het product: de Sion rijdt goed, heeft een behoorlijke actieradius en biedt louter voordelen ten opzichte van traditionele auto's.

Wat een geluk dat initiatiefrijke types zoals Laurin en Jona elkaar vonden en samen de wereld een beetje mooier wilden maken!

plus
  • Scherpe prijs
  • Lekker eigenwijs
  • Neemt veel bezwaren tegen elektrisch rijden weg
min
  • Alleen in zwart
  • Slechts 1 uitvoering beschikbaar
  • Onhandige locatie laadaansluiting