Autosalon Parijs 2022
Revolutie?
De afgalopen jaren waren het vooral de Franse merken die de toon zetten en in 2022 is dat niet anders. De Franse merken hebben de prominentste plekken en de grootste stands.
Renault
Te beginnen met Renault. Daar toont het merk een conceptcar die toont hoe een nieuwe versie van de Renault 4 eruit zou kunnen zien. De herboren variant heeft uiteraard elektrische aandrijving en is een stuk groter dan het origineel. Echter, de vormgevers hebben zich wel erg veel artistieke vrijheid gepermitteerd, want het is moeilijk om in dit concept nog de originele Renault 4 te herkennen.
Meer concreet is de Scenic Concept. Hiermee toont Renault hoe de elektrisch aangedreven gezinsauto van de nabije toekomst eruit zou kunnen zien. Wat Autozine betreft: meteen in productie nemen!
Dacia
Bij dochtermerk Dacia geen nieuwe modellen, maar wel een nieuw logo en nieuwe technieken. Op de stand en de auto's prijkt het strak getekende logo. De modellen krijgen binnenkort hybride-aandrijving voor (nog) lagere kosten per kilometer.
Peugeot
Bij Peugeot staat de geheel nieuwe 408 centraal. Om de auto van alle kanten te kunnen laten zien is deze in een bol gemonteerd met meerdere roterende assen! Deze middelgrote zakenauto is geen traditionele sedan, maar een vloeiend gelijnde "fastback". De 408 zal beschikbaar zijn met benzine, plug-inhybride en elektrische aandrijving.
Naast de 408 toont Peugeot de e-208, die sterker en zuiniger is geworden, waardoor de actieradius is toegenomen.
Vinfast
Wat de Autosalon van Parijs 2022 echt anders maakt, is de aanwezigheid van geheel nieuwe merken. De eerste daarvan is het Vietnamese Vinfast. Nadat de fabrikant ervaring heeft opgedaan in eigen land met auto's met verbrandingsmotor, heeft het nu een complete lijn van elektrische auto's ontwikkeld. Die komen naar Europa en beloven dankzij een snel ontwikkelingstraject en samenwerking met gerenomeerde Europese leveranciers veel waar voor hun geld alsmede gunstige garantievoorwaarden (10 jaar).
De VF 6 is een B-segment auto waarmee Vinfast elektrisch rijden betaalbaar wil maken. Dankzij de vlotte lijnen oogt de VF 6 groter dan hij eigenlijk is en omdat het het meest recente model van Vinfast is, biedt deze compacte SUV alle techniek van de grotere modellen.
De VF 7 is een echte middenklasser voor het grote publiek. De VF 7 deelt de technische basis met de VF 6, maar is merkbaar groter. De iets hogere prijs vertaalt zich niet alleen in meer ruimte, maar ook in meer verfijning en een rijkere uitrusting.
De VF 8 en 9 zijn tegelijk ontwikkeld. De VF 8 is een grote SUV voor Europa, terwijl de VF 9 nog een maatje groter is en zich mede met de vormgeving vooral op de Amerikaanse markt richt.
Alle modellen zijn niet alleen te koop, maar ook te huren/leasen tegen speciale tarieven.
BYD (Build Your Dreams)
Het Chinese BYD hield zich tot voor kort alleen bezig met bussen en vrachtwagens, maar levert binnenkort ook personenauto's in Europa. Het aanbod bestaat uit drie modellen. De ATTO 3 is een compacte crossover en met een prijskaartje van 38.000 euro het instapmodel van BYD. De TANG is een grote SUV die ondanks de koddige vormgeving zeer snel is. Het topmodel is de BYD HAN: een grote sedan met ware sportwagenprestaties.
In Parijs is een primeur weggelegd voor de "Seal". Dit model is al leverbaar in China en afhankelijk van de reacties van bezoekers van de Parijse autoshow wordt bepaald of deze sedan met coupé-lijnen ook naar Europa komt.
Wey
Het Chinese merk "Wey" brengt twee grote plug-inhybrides mee en richt zich daarmee op markten waar volledig elektrisch rijden nog niet is ingeburgerd. De "Coffee" komt daarom niet naar Nederland.
Wey heeft een hip submerk, genaamd "Ora", dat volledig elektrische auto's maakt met een opmerkelijk design. Er is geen lijn origineel, maar werkelijk alles is afgekeken van andere modellen. De "Ora Cat" heeft iets weg van een Mini, Volkswagen Kever en zelfs een Bentley! Beter goed gejat dan slecht bedacht zeggen we dan maar. Alhoewel Wey en Ora naar diverse Europese landen komen, staat Nederland vooralsnog niet op de lijst.
Jeep
Terwijl vrijwel alle volume-merken afwezig zijn, is Jeep wel aanwezig in Parijs. Daar debuteert namelijk de Avenger. Dit is de eerste geheel elektrische auto van Jeep, uiteraard met behoud van de kenmerkende capaciteiten in het terrein.
Tenslotte
Omdat er zo weinig standhouders zijn, zijn slechts drie hallen in gebruik. Maar zelfs die kunnen niet volledig worden gevuld. Om de gaten op te vullen zijn er diverse supercarpaviljoens, een show van Amerikaanse giganten en zelfs een complete kartbaan!
Daarnaast wordt het gebrek aan stands van autofabrikanten deels goedgemaakt door de vele leveranciers van accessoires. Omdat er steeds meer elektrisch wordt gereden, zijn er ook steeds meer aanbieders van laadpalen. Daarnaast zijn er diverse fabrikanten van kleine elektrisch aangedreven stadsvoertuigjes, deelauto's en andere oplossingen op maat.
Studenten krijgen zelfs gratis standruimte aangeboden! De "Estaca" school voor techniek doet mee aan een Franse wedstrijd voor scholieren. Zij bouwen auto's die deelnemen in een rally van Frankrijk naar Dakar. Het team van Estaca hoopt er dit jaar met de eersteprijs vandoor te gaan omdat zij als eerste een elektrische rally-auto hebben gebouwd.
Conclusie
Weet de Autosalon van Parijs 2022 een revolutie te ontketenen? Ja, maar niet zoals de organisatie dat bedoeld heeft.
Een revolutie in negatieve zin is het aantal buitenlandse standhouders: dat is nog geringer dan voorheen. De Autosalon van Parijs 2022 is een Frans feestje waar vrijwel alle andere autofabrikanten voor bedanken.
Een uitzondering vormen de nieuwe Aziatische merken. Die hebben veelal (nog) geen showroom in Nederland en tonen zich in Parijs voor het eerst aan het Europese pubiek. Bovendien introduceren ze technieken en concepten waar de gevestigde orde nog niet klaar voor is. In dat opzicht zorgen zij voor een positieve revolutie.