Autostadt
Auto, pret, park
De eerste blik op het terrein van Autostadt doet denken aan een Floriade of wereldtentoonstelling. In dit geval is het dan wel een autowereld. In die autowereld staan Volkswagen en alle merken die door Volkswagen worden geproduceerd centraal. Ieder merk heeft een eigen paviljoen. Het ene is nog mooier en creatiever bedacht dan het andere. Ook 's avonds is Autostadt een lust voor het oog en een feest voor de fotograaf.
Volkswagen Kunden Center
Autostadt is niet bedoeld als showroom of verkooppaleis, maar puur als themapark. De enige ruimte die doet denken aan een autoshowroom is die van het "Volkswagen Kunden Center". Dit is waar klanten die er voor kiezen hun nieuwe auto zelf op te halen bij de fabriek, de nieuwe auto in ontvangst nemen.
Toch is juist deze veredelde showroom het ideale begin voor een bezoek aan Autostadt. Centraal in het gebouw is namelijk een autosimulator te vinden. Deze bewegende simulator biedt ruimte aan ongeveer 10 proefpersonen. Zij worden goed vastgesnoerd, want tijdens de film die volgt ontsnapt de simulator uit het gebouw om samen met de inzittenden een dollemansrit door Autostadt te maken. De sensatie is geweldig, de hilariteit compleet en de bezoekers stappen zonder uitzondering uit met de tranen op de wangen van het lachen. De energie die deze rit geeft is het ideale begin van een dagje Autostadt.
Seat
Wij reden de 450 km naar Autostadt per Seat en daarom wordt dit paviljoen als eerste bezocht. Bovendien heeft Seat veruit het mooiste en meest opvallende gebouw. Let ook op de wand van buitenspiegeltjes. Al op de loopbrug begint het feest met een drumsolo voor iedere bezoeker.
Eenmaal binnen wacht een film vol opzwepend Spaans temperament om de bezoeker in de juiste stemming te brengen. De teleurstelling is dan ook groot als daarop slechts een showroom met vier auto's volgt. Een (over)enthousiaste medewerker maakt veel goed met een interessant verhaal over de toekomstplannen van Seat (er komen een SUV en een roadster aan, de Arosa vervalt definitief).
Lamborghini
Naast het uitnodigende witte gebouw van Seat straalt de zwarte raamloze kubus van Lamborghini gevaar en geheimzinnigheid uit. De enige tentoongestelde auto hangt in het donker achter zware tralies en bouwt de spanning verder op. Een film maakt even later duidelijk waarom deze auto zo "gevaarlijk" is.
Skoda
Veel vriendelijker en toegankelijker gaat het er aan toe bij Skoda. Hier is veel aandacht voor de Tsjechische geschiedenis in de vorm van kunstwerken. Deze lijken oud, maar wie goed kijkt ziet overal auto's en andere verborgen grappen. Ook de auto's worden als ware kunstwerken gepresenteerd. Skoda slaagt er goed in haar imago als "anders, fris maar toch betaalbaar" neer te zetten.
Audi
Van alle merken is bij Audi het imago het belangrijkst. Hier worden de gewone computers ingeruild voor Apple Macintoshes, wordt het publiek verwelkomd in een huiskamer met een uniek hifi systeem en spelen labels de hoofdrol. Van het bankstel tot de afvalbak, alles is ontworpen door een designer van naam en faam. In totaal staan drie films op het programma waarna een Audi uit de toekomst de bezoeker uiterst comfortabel naar San Fransico vliegt.
Bentley
Het op-en-top Britse Bentley is recent in handen gevallen van Volkswagen. Gezien het paviljoen is alle magie bewaard gebleven, want in dit ondergrondse bouwwerk begint de bezoeker met een afdaling langs een gigantische krukas. Eenmaal beneden wordt duidelijk gemaakt hoe Bentley zich onderscheidt van andere luxe-merken, maar de interactieve presentaties die bij de andere merken zijn te vinden blijven uit.
Volkswagen
Volkswagen heeft de mooiste filmzaal in de vorm van een bol waarop rondom de bezoeker beelden worden vertoond. Tijdens ons bezoek volgde een tijdelijke fototentoonstelling, maar omdat dit het enige merk was waarbij het personeel geen Engels sprak bleef de broodnodige achtergrondinformatie uit.
Volkswagen Nutzfahzeuge
Volkswagen heeft als enige merk een tweede gebouw en wel voor bedrijfswagens. Dat lijkt saai en dat hebben de makers op alle mogelijke manieren weten te voorkomen. De springende fonteinen zijn fascinerend, de kinderspeelplaatsen zelfs aanlokkelijk voor volwassenen en de vele vliegers reuze boeiend. Bovendien is in de nok van het gebouw een gigantische installatie te vinden waarmee de bezoeker in een reuze vlieger zelf langs het plafond kan vliegen.
Algemeen
Behalve de paviljoens per merk, kent Autostadt ook enkele gebouwen met een meer algemeen thema. Zo is er een kinderwereld en een ruimte vol kunstwerken met vervoer als thema. Ook hier worden de nodige films vertoond en kan de bezoeker zelf proefjes uitvoeren. Zo kan de bezoeker zelf een fabriek voor zonnebrandstof beginnen. Enkele dagen later is een filmverslag over deze fabriek op de website van Autostadt te vinden (zie grijze kader rechts voor verwijzing naar de Autozine-zonnebrandstoffabriek). Tijdens een volgend bezoek kan deze brandstof daadwerkelijk worden opgehaald.
In het automuseum is aandacht voor alle automerken, alhoewel Volkswagen hier logischerwijs centraal staat. Zo zijn hier de eerste Kevers (toen nog Porsche), buggy's en 60'er jaren flower power busjes te vinden. Sla de souvenirwinkel over, want de prijzen zijn hier alles behalve nostalgisch.
Wie het bezoek aan Autostadt combineert met het ophalen van een nieuwe auto kan voor een bescheiden bedrag verblijven in het uiterst luxueuze Ritz-Carlton hotel op het terrein van Autostadt. Welke auto de bezoeker ook naar huis brengt, na een bezoek aan dit hotel waant iedereen zich in een Bentley; ook een Volkswagen-merk.
Conclusie
Autostadt is een pretpark bij een autofabriek en zeker geen veredelde showroom. Het park ligt ongeveer 450 km van de Duits-Nederlandse grens, is gemakkelijk te vinden en biedt een volle dag vermaak. Voor zowel volwassenen als kinderen is er veel te doen en te bekijken. De voertaal is Duits, maar op een heel enkele uitzondering na spreekt al het personeel ook Engels (of doet een welbedoelde poging daartoe). Alleen op doordeweekse dagen kan ook de fabriek worden bezocht. Een voorliefde voor Volkswagen is niet vereist, maar is na een bezoek aan Autostadt niet uit te sluiten.