2 maart 2018
Feedback
Audi R8

Audi R8

Audi introduceert R8 V10 RWS

Autozine
2 maart 2018 | Audi introduceert de R8 V10 RWS. Dit staat voor "Rear Wheel Series" en wijst op achterwielaandrijving in plaats van de gebruikelijke vierwielaandrijving. Hij wordt met de hand gebouwd in de R8-fabriek 'Böllinger Höfe' en de totale oplage verdeeld over Coupé en Spyder bedraagt 999 exemplaren. De Audi R8 Coupé V10 RWS is leverbaar vanaf 215.180 euro en de R8 Spyder V10 RWS vanaf 230.640 euro.
 

De direct ingespoten 5.2 FSI-middenmotor van de Audi R8 V10 RWS is één van de laatste atmosferische krachtbronnen in zijn segment. Hij levert een vermogen van 397 kW/540 pk en het maximale koppel van 540 Nm wordt bij 6.500 tpm afgegeven. Het race-DNA van de motor komt tot uiting in de dry sump-smering en de oliekoeler. De Audi R8 V10 RWS heeft standaard een zeventraps S-Tronic transmissie met dubbele koppeling en drive-by-wire aansturing.

Audi R8

De Coupé-uitvoering sprint in 3,7 seconden van 0-100 km/h (Spyder: 3,8 s.) en de topsnelheid bedraagt 320 km/h (Spyder 318 km/h). Met het launch control-systeem is altijd de snelste start te realiseren. Mede dankzij standaard cilinderuitschakeling (Cylinder On Demand) bedraagt het gemiddelde verbruik 12,4 l/100 km (CO2: 283 g/km) voor de Coupé en 12,6 l/100 km (CO2: 286 g/km) voor de Spyder.

De Audi R8 V10 RWS weegt 1.590 kg. Door het ontbreken van onderdelen zoals de cardanas, de lamellenkoppeling en het voorasdifferentieel is hij 50 kg lichter dan de R8 Coupé V10 met Quattro vierwielaandrijving. De R8 Spyder V10 RWS weegt 1.680 kg (-40 kg vergeleken met de R8 Spyder V10 quattro). De gewichtsverdeling V/A is 40,6:59,4 (Coupé) en 40,4:59,6 (Spyder).

Audi R8

Standaard beschikt de R8 V10 RWS over een snelheidsafhankelijke elektromechanische stuurinrichting en zwarte 19-inch lichtmetalen velgen met vijfspaaks V-design. De voorbanden hebben het formaat 245/35 en de achterbanden achter 295/35. De radiaal doorboorde en inwendig geventileerde lichtgewicht remschijven in wave-design hebben vóór een diameter van 365 mm en achter van 356 mm.

Het puristische karakter van de R8 V10 RWS komt ook in het uiterlijk naar voren, bijvoorbeeld door de matzwarte grille en luchtopeningen. De bovenkant van de sideblade van de Coupé is glanzend zwart en de onderzijde is uitgevoerd in carrosseriekleur. De Coupé is optioneel leverbaar met Misanorode strepen, die net als bij de Audi R8 LMS GT4 over de voorzijde, het dak en de achterzijde van de auto lopen.

Audi R8

Standaard beschikt de R8 V10 RWS over laag gemonteerde sportstoelen, die met een combinatie van leder en alcantara zijn bekleed. Optioneel zijn nog sportievere kuipstoelen leverbaar. Het multifunctionele R8 sportstuur heeft aparte knoppen voor de bediening van het rijkeuzeprogramma Audi Drive Select en voor het starten en uitzetten van de motor. Uiteraard is de Audi Virtual Cockpit standaard. Het digitale instrumentenpaneel heeft een speciale weergavemogelijkheid voor gebruik op het circuit, waarbij de toerenteller centraal staat. Bij deze modus zijn ook een G-kracht meter en een laptimer inbegrepen. Daarbij wordt ook het ideale schakelmoment weergegeven.

De Audi R8 V10 RWS is niet alleen exclusief door zijn gelimiteerde oplage, maar ook door zijn standaarduitrusting. Het dashboard draagt om te beginnen het '1 of 999'-embleem. Altijd inbegrepen in de standaarduitrusting zijn LED-hoofdverlichting en dynamische richtingaanwijzers achter. De uitrusting omvat verder comfortairconditioning, een alarmsysteem, LED-interieurverlichting, comfortsleutel en parkeerhulp. Daarnaast zijn er opties als LED-koplampen met Audi laserlicht, inclusief dynamische richtingaanwijzers, de grootlichtassistent, een achteruitrijcamera en een sound system van Bang & Olufsen met in de hoofdsteunen geïntegreerde luidsprekers.