Audi e-tron GT
Audi vernieuwt e-tron GT
Het gestroomlijnde ontwerp van de Audi e-tron GT is nu scherper geworden, met een eigen uitstraling voor elke versie. Zo is de S e-tron GT te herkennen aan de zwarte afdekking van de Singleframe-grille. De in carrosseriekleur uitgevoerde strip en air-curtains met een uitgesproken vorm verlenen het design extra sportiviteit. Aan de achterzijde is de diffuser met een insert in carrosseriekleur de blikvanger. De RS e-tron GT-uitvoeringen onderscheiden zich met de 3D-honingraatstructuur van de Singleframe-grille en L-vormige blades die ze visueel lager laten lijken. Ook aan de achterzijde springen die L-vormige blades in het oog. De diffuser met een verticale rode reflector lijkt direct van een raceauto te komen. Optioneel is de RS e-tron GT (Performance) leverbaar met een in mat-carbon uitgevoerd dak. Nieuw in het aanbod van velgen zijn 21 inch exemplaren met een design dat verwijst naar de velgen van het Avus quattro studiemodel uit 1991.
Interieur met duurzame materialen
Alle nieuwe e-tron GT-uitvoeringen hebben een stuur dat aan de boven- en onderzijde is afgevlakt. Bij de RS-veries heeft het stuur rode bedieningssatellieten. Een 12-uur-markering is optioneel. De stoelen zijn verbeterd. De Audi S e-tron GT beschikt over 14-voudig elektrisch bedienbare sportstoelen. De zetels zijn leverbaar met massagefunctie. Voor de bekleding worden duurzame materialen gebruikt. Zo oogt en voelt Dinamica als suède, maar het bestaat voor bijna 50% uit gerecycled polyester. Het Cascade bekledingsmateriaal ziet er uit als stof, maar bestaat eveneens grotendeels uit gerecycled polyester. Het interieur is naar eigen smaak aan te passen, onder meer met afwerkingsmaterialen van leder, hout of carbon.
Naast de batterijtemperatuur geeft de Audi virtual cockpit nu ook de maximale laadsnelheid weer. In de RS e-tron GT Performance zijn een powerdisplay en snelheidsmeter met een witte achtergrond te selecteren, een verwijzing naar de witte wijzerplaten van de Audi RS 2 Avant uit 1994. Optioneel is een glazen panoramadak leverbaar. Dit kan via een druk op de knop wisselen van transparant naar vier gradaties van ondoorzichtig mat (in honingraatpatroon) en omgekeerd.
Drie uitvoeringen
Elke Audi e-tron GT heeft dankzij aparte elektromotoren op de voor- en achteras Quattro vierwielaandrijving. De elektromotoren zijn krachtiger dan hun voorgangers. De motor voor de achteras is 10 kg lichter dan voorheen. De nieuwe S e-tron GT heeft een systeemvermogen van 500 kW / 679 pk. Daarmee vergt de acceleratie van 0-100 km/u 3,4 seconden en bedraagt de topsnelheid 245 km/u. De RS e-tron GT zet de volgende stap met 630 kW / 856 pk (0-100 km/u in 2,8 sec.). Met 680 kW / 925 pk aan systeemvermogen is de RS e-tron GT Performance de krachtigste serieproductie Audi tot nu toe. Hij accelereert in 2,5 seconden van 0-100 km/u. Beide RS-uitvoeringen hebben een topsnelheid van 250 km/u. Het remsysteem is nu uitgevoerd met grotere remschijven. De RS-versies hebben remschijven met een wolfraam-coating. Als optie zijn carbon-keramische remschijven inclusief remklauwen met 10 zuigers leverbaar.
Lichtere batterij, hogere energiedichtheid, snel opladen
De Audi e-tron GT beschikt over een accupakket met een netto capaciteit van 97 kWh. De hogere energiedichtheid komt op het conto van een geoptimaliseerde koeling en een gewijzigde celchemie. Daarbij is het accupakket 9 kg lichter. Het recuperatievermogen is toegenomen van 290 tot 400 kW. Daarbij kan de bestuurder de niveaus van terugwinning van remenergie instellen via hendels aan het stuurwiel. De nieuwe batterij is te laden met een vermogen van maximaal 320 kW. Onder ideale omstandigheden duurt het opladen van 10 tot 80% slechts 18 minuten. Zelfs onder koude omstandigheden is het volgens Audi mogelijk om een hoog laadvermogen te realiseren. Een warmtepomp die voor een energie-efficiënte werking van het airco-/verwarmingssysteem zorgt, draagt zeker in de winter bij aan het optimaliseren van de actieradius.
Actief onderstel
Standaard beschikt de e-tron GT over een nieuw luchtveringssysteem met 2-kamertechnologie. Hiermee is volgens Audi een zeer dynamisch weggedrag mogelijk, zonder in te hoeven leveren op het gebied van comfort. Optioneel is het actieve onderstel leverbaar. Daarmee belooft de e-tron GT een brede spreiding tussen comfort en rijdynamiek. Met Audi drive select kan de bestuurder een rijmodus naar keuze instellen: efficiency, comfort of dynamic. In de S e-tron GT is ook een individuele rijstand beschikbaar en voor de RS-modellen zijn er twee naar eigen wens te configureren RS-modi. De Performance-modus van de RS e-tron GT Performance is ontwikkeld voor gebruik op het circuit.
Het actieve onderstel houdt de carrosserie van de auto vrijwel horizontaal tijdens dynamisch accelereren, remmen en sturen. Samen met de perfecte verdeling van de wielbelasting leidt dit volgens de fabrikant tot optimale grip, zeer precieze stuurreacties én meer controle bij een sportieve rijstijl. Bij een rustige rijstijl daarentegen vangt de actieve vering vrijwel alle vibraties van de carrosserie op, vooral bij het rijden over drempels. Als de bestuurder de overhel-, start- en comfort-remfunctie via Audi drive select heeft geactiveerd, ervaren de inzittenden volgens Audi bij het accelereren minder van G-krachten. Bij stilstand kan het actieve onderstel de carrosserie in enkele seconden tot 77 mm omhoog laten komen, voor een comfortabele in- en uitstap.
Vierwielbesturing
Audi kan de e-tron GT leveren met vierwielbesturing. Een directe stuuroverbrenging van de voorwielen is daarbij inbegrepen. Daardoor zou op lagere snelheden minder stuurkracht nodig zijn. Bij snelheden tot 50 km/u draaien de voor- en achterwielen in tegengestelde richting. Dat maakt manoeuvreren eenvoudiger, ook al omdat het de draaicirkel met circa 0,6 meter verkleint. Vanaf 80 km/u sturen de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen, wat de stabiliteit ten goede zou komen. Bij snelheden tussen 50 en 80 km/u past het systeem de stuuruitslag van de achterwielen automatisch aan de rijomstandigheden aan.