Audi A5
Audi A5 nu ook als PHEV
De nieuwe Audi A5 Limousine e-hybrid quattro en A5 Avant e-hybrid quattro PHEV zijn beide te bestellen in twee vermogensniveaus: met 220 kW / 299 pk en 270 kW / 367 pk. Die laatste is exclusief voorbehouden aan de A5 e-hybrid quattro S edition Competition. De nieuwe aandrijflijn bestaat uit een 2.0 TFSI turbo-benzinemotor met een vermogen van 185 kW / 252 pk en een elektromotor (geïntegreerd in de behuizing van de zeventraps automaat) die maximaal 105 kW levert. Het maximale systeemkoppel is ook bij stationair toerental beschikbaar en bedraagt 500 Nm voor de 270 kW-variant en 450 Nm voor de 220 kW-versie. De A5 e-hybrid quattro met 270 kW accelereert in 5,1 seconden van 0 naar 100 km/u, de 220 kW-versie doet dat in 5,9 seconden. Beide noteren een topsnelheid van 250 km/u. De A5 e-hybrid quattro mag geremde aanhangers tot 1.900 kilogram (ongeremd: 750 kg).
Grotere hoogvoltbatterij
Het hart van de Audi A5 e-hybrid quattro is de 25,9 kWh (netto 20,7 kWh) sterke hoogvoltbatterij. Het maximale AC-laadvermogen bedraagt 11 kW, waardoor de laadtijd van 0 tot 100 procent onder ideale omstandigheden 2,5 uur vergt. De hoogvoltaccu is achterin de auto geplaatst, onder de bagageruimte.
Bestuurders kunnen nu de mate van energieterugwinning in de EV-stand aanpassen met behulp van hendels achter het stuurwiel. De A5 e-hybrid quattro rijdt in principe zo lang mogelijk op elektrische energie om de beschikbare acculading volledig te benutten tot aan de bestemming. Dit gebeurt op basis van routegegevens die zijn opgeslagen in het navigatiesysteem. Overigens kan de A5 e-hybrid quattro ook automatisch energie terugwinnen, zonder actieve routegeleiding.
Vier uitvoeringen
Audi levert de nieuwe A5 e-hybrid quattro met een keuze uit diverse uitvoeringen. De 220 kW / 299 pk versie is er als:
- Pro Line, met onder meer 18 inch lichtmetalen velgen, adaptieve cruise control, sportstoelen, stoelverwarming voor, Audi phone box light, parkeerassistent, 3-zone airconditioning en een achteruitrijcamera;
- Advanced edition, met extra onder meer het Advanced exterieur, LED-koplampen plus, grootlicht assistent, Audi phone box en een frameloze dimmende binnenspiegel;
- S edition, met extra onder meer 19 inch lichtmetalen velgen, sportonderstel, S line exterieur, S line interieur, S line dakspoiler (alleen Avant), zwarte hemelbekleding en het Ambiente lichtpakket plus
- De 270 kW / 367 pk sterke aandrijflijn is exclusief voorbehouden aan het topmodel, de A5 e-hybrid quattro S edition Competition. Deze extra sportieve uitvoering krijgt aanvullend bijvoorbeeld het optiekpakket zwart mee, alsmede een S-line interieur met twin leder bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen, Matrix LED-koplampen plus, bijrijdersdisplay, 360 graden Topview camera en rode remklauwen.
Medio mei in Nederland
Prijzen van de A5 Limousine e-hybrid quattro Pro Line beginnen bij € 57.490. De Advanced edition is er vanaf € 59.490, terwijl de S-edition begint bij € 61.490. De vanafprijs van het topmodel, de A5 Limousine e-hybrid quattro S-edition Competition bedraagt € 71.990. In alle gevallen heeft de Avant een vaste meerprijs van € 2.000. De A5 e-hybrid quattro is met ingang van 27 maart te bestellen en te configureren op Audi.nl. Vanaf medio mei zijn de eerste exemplaren te rijden bij de Nederlandse dealers.