7 maart 2017
Alpine A110

Alpine A110

Alpine is terug met A110

Autozine
7 maart 2017 | Een jaar na de presentatie van de Alpine Vision conceptauto onthult Alpine de productieversie op de Autosalon van Genève: de nieuwe A110. Dankzij de combinatie van tijdloze Alpine eigenschappen, zoals een laag gewicht, wendbaarheid en prestaties, treedt de nieuwe tweezits sportcoupé met middenmotor in de voetsporen van zijn illustere voorgangers, de A110 'Berlinette' in het bijzonder. Het nieuwe model wordt geproduceerd in de Alpine fabriek in Dieppe en vanaf eind 2017 geleverd in Europa inclusief Nederland. Leveringen in het Verenigd Koninkrijk en Japan starten in 2018.
 

De A110 heeft een aluminium chassis en carrosserie die gepopnageld en gelast zijn voor een uitzonderlijk stijve, lichtgewicht structuur. De auto is zeer licht: het leeggewicht van de A110 (exclusief opties) bedraagt slechts 1.080 kg. Het compacte formaat (4.178 mm lang, 1.798 mm breed en 1.252 mm hoog), de optimale gewichtsverdeling (44% voor, 56% achter) en het lage zwaartepunt zijn puur gericht op wendbaarheid, vooral op bochtige bergwegen waar Alpine modellen uit de jaren zestig en zeventig naam en faam maakten.

Alpine A110

De massa van de Alpine bevindt zich zoveel mogelijk rond het midden van de auto zodat de bestuurder zich volledig verbonden voelt met de auto. De brandstoftank is achter de vooras en de motor vóór de achteras gemonteerd.

De A110 wordt aangedreven door een nieuwe 1,8-liter viercilinder turbomotor die ontwikkeld is door de Alliantie Renault-Nissan. De ingenieurs van Alpine hebben de krachtbron samen met experts van Renault Sport speciaal ontwikkeld voor de A110, met een specifiek in- en uitlaatsysteem, turbo en een aangepast motormanagementsysteem.

De motor levert een vermogen van 185 kW/252 pk en een maximumkoppel van 320 Nm. In combinatie met het lage voertuiggewicht van 1.080 kg heeft de A110 een uitstekende vermogen-gewichtsverhouding van 4,3 kg/pk (233 pk/ton kg), wat resulteert in een sprint van 0-100 km/u in 4,5 seconden.

Alpine A110

De viercilinder turbomotor is gekoppeld aan een zeventraps DCT-transmissie van Getrag, met een natte koppeling en overbrengingsverhoudingen die specifiek voor Alpine zijn ontwikkeld voor maximale performance op ieder gewenst moment.

De A110 biedt drie rijmodi (Normal, Sport en Track) waarmee de set-up van motor, transmissie, stuurinrichting, ESC, uitlaatgeluid en bestuurdersinformatie wordt aangepast op basis van de gekozen stand.

Tijdens het onderzoek naar een design met strakke lijnen en uitstekende prestaties kwamen de ingenieurs van Alpine uit in de racerij om de aerodynamica van de A110 te perfectioneren. Dankzij de vlakke bodem en de diffuser onder de achterbumper combineert de A110 een lage luchtweerstand met veel neerwaartse druk. Dit maakt een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u mogelijk, met behoud van het strakke Alpine design en zonder de noodzaak van een achterspoiler.

Alpine A110

De nieuwe A110 is uiterst modern en toch direct herkenbaar als Alpine. Hij combineert moderne designdetails, materialen en technieken met de efficiency, het compacte formaat en het silhouet van de originele A110 Berlinette. De voorzijde wordt gekenmerkt door vier separate LED-dagrijlampen en de lijnen op de motorkap; een onmiskenbaar detail van het Alpine DNA. De X-vormige LED-achterlichten met dynamische richtingaanwijzers geven de auto een moderne uitstraling, terwijl de gebogen achterruit direct verwijst naar die van historische Alpine-modellen.

Binnenin is de A110 minimalistisch vormgegeven, met een lichtgewicht ontwerp en een comfortabele zitpositie. Materialen van topkwaliteit, 'full-grain' lederen bekleding, aluminium en Carbon Fiber dragen bij aan de unieke rijervaring voor berijder en passagier.

De definitieve prijzen, inclusief de Nederlandse prijzen, worden midden 2017 bekend gemaakt wanneer de orderboeken officieel openen.

Alpine A110

Belangrijke data voor Alpine:

  • 1955 : Oprichting "Société des Automobiles Alpine", lancering A106
  • 1962 : Alpine A110
  • 1971 : Eerste overwinning in rally van Monte Carlo
  • 1973 : Alpine wint internationaal kampioenschap voor autofabrikanten, overname door Groupe Renault
  • 1976 : Alpine A310 V6
  • 1978 : Alpine wint Le Mans
  • 1985 : Alpine GTA
  • 1991 : Alpine A610
  • 1995 : Alpine stopt productie
  • 2012 : Aankondiging van een nieuw Alpine-project
  • 2015 : Presentatie van Alpine Célébration tijdens Le Mans
  • 2016 : Aankondiging terugkeer Alpine en presentatie Alpine Vision