20 november 2019
 

Alfa Romeo

Alfa Romeo vernieuwt Giulia en Stelvio

Autozine
20 november 2019 | De Alfa Romeo Giullia en Stelvio zijn aangepast voor modeljaar 2020. Bij de nieuwe Giulia en Stelvio is de Human Machine Interface naar een hoger niveau gebracht. Zo zijn beide modellen standaard uitgerust met een nieuw 7-inch infodisplay in het hart van het instrumentenpaneel, direct in het blikveld van de bestuurder. De indeling van het scherm is aangepast om meer informatie, zoals de instellingen en meldingen voor autonoom rijden, te kunnen weergeven zonder dat dit ten koste gaat van de overzichtelijkheid.
Vandebron
Info

Ook het 8,8-inch infotainmentscherm in het midden van het dashboard heeft een ingrijpende verbetering ondergaan. Afgezien van het feit dat het nu een touchscreen is, heeft het een volledig nieuwe grafische vormgeving gekregen. De bediening ervan is gebaseerd op widgets, pictogrammen voor veelgebruikte eenvoudige functies die de gebruiker naar eigen voorkeur via 'drag-and-drop' op het scherm kan rangschikken. Zo kan elke gebruiker zijn eigen startscherm creëren waarop de geselecteerde voertuigfuncties worden weergeven op een min of meer vergelijkbare wijze als apps op een smartphone. Door van links naar rechts te vegen kunnen de toegangsschermen voor het Alfa DNA-systeem, de radio, de mediaspeler, een gekoppelde smartphone, de navigatiefunctie, de klimaatregeling, Alfa Connect Services en de verschillende rijassistentiesystemen worden weergegeven. Ook deze zijn aanpasbaar en het gebruik van de weergegeven functies is behalve via het touchscreen zelf, ook met de multifunctionele draaiknop op de tunnelconsole mogelijk.

Alfa Romeo

De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio zijn uitgerust met de Alfa Connect Box die toegang biedt tot de online diensten van Alfa Connect Services voor het beheer en gebruik van de auto via een gekoppelde telefoon, smartwatch of pc. Deze diensten worden aangeboden in diverse standaard- of optionele pakketten. Zo biedt My Assistant de diensten SOS Call en Roadside Assistance die het mogelijk maken om in noodgevallen of bij een technisch probleem snel hulp in te roepen met behulp van de speciale SOS- en Assist-knoppen bij de plafondverlichting. De gebruiker kan de alarmcentrale ook bellen via het infotainmentsysteem of de My Alfa Connect-app op zijn mobiele telefoon, terwijl bij een zware botsing automatisch een noodoproep wordt uitgestuurd waarbij de locatie van de auto wordt doorgegeven. Andere My Assistant-diensten zijn Customer Care om direct een medewerker van de klantenservice te spreken en Vehicle Health Report, dat de gebruiker maandelijks via e-mail een rapport over de technische staat de auto stuurt.

My Remote biedt de gebruiker controle over zijn Alfa Romeo op afstand. Zo kan hij met behulp van zijn smartphone of smartwatch de portieren ontgrendelen en vergrendelen, een lichtsignaal met het grootlicht geven en zijn auto terugzoeken. Daarnaast kan hij meldingen ontvangen als zijn auto een ingestelde snelheidslimiet overschrijdt of een vooraf op de kaart afgebakend gebied verlaat.

Met My Car kan de gebruiker op zijn smartphone, tablet of pc de technische staat van zijn auto bewaken, terwijl My Navigation aanvullende navigatiefuncties biedt, zoals het zoeken naar POI's (nuttige locaties) en de weergave van realtime verkeersinformatie, actuele weerberichten en tijdige waarschuwingen voor snelheidscontroles. Daarnaast biedt dit pakket Send & Go, dat het mogelijk maakt op een bestemming direct vanaf een smartphone of pc naar het navigatiesysteem van de auto te versturen.

Tot het aanbod van Alfa Connect Services behoren verder My Wi-Fi voor het aanmaken van een mobiele hotspot in de auto waaraan tot acht verschillende apparaten kunnen worden gekoppeld, My Theft Assistance, dat de eigenaar waarschuwt bij een vermoedelijke poging tot diefstal van zijn auto, en My Fleet Manager, dat fleetmanagers een handige tool voor het beheer van hun wagenpark biedt. Deze connectiviteitsdiensten zullen in de loop van 2020 worden uitgebreid.

Op de vernieuwde Alfa Romeo Giulia en Stelvio debuteert een volledige ADAS-set (Advanced Driver Assistance Systems) waarmee de auto's een vorm van autonoom rijden kunnen bereiken. Het resultaat komt overeen met niveau 2, wat inhoudt dat de bestuurder in specifieke omstandigheden de bediening van het gaspedaal, de remmen en de besturing aan de auto kan overlaten. Dit gebeurt via elektronische systemen die de bestuurder ondersteunen om meer rijcomfort te bieden tijdens lange ritten, maar waarbij de bestuurder wel voortdurend waakzaam moet blijven en steeds zijn handen aan het stuur moet houden.

De belangrijkste activeerbare technologieën die aanwezig zijn op de MY2020-modellen zijn:

  • Rijbaanbewaking: detecteert wanneer het voertuig zonder inschakeling van de richtingaanwijzer de rijstrook dreigt te verlaten en waarschuwt de bestuurder zowel visueel als met lichte druk in het stuurwiel. Dit laatste is bedoeld om de bestuurder actief aan te sporen naar de oorspronkelijke rijstrook terug te keren.
  • Actieve dodehoek-bewaking: detecteert naderende voertuigen in de achterste dode hoeken en voert indien nodig een stuurcorrectie uit om een botsing te voorkomen.
  • Intelligente snelheidsregeling: regelt automatisch de snelheid van het voertuig om een veilige afstand tot voorliggers te bewaren. In samenwerking met het verkeersbordherkenningssysteem kan de ingestelde snelheid ook automatisch worden aangepast aan heersende snelheidsbeperkingen, om meer ontspannen te rijden zonder risico op snelheidsovertredingen. Het systeem maakt daarbij gebruik van een ingebouwde camera. Deze herkent verkeersborden, projecteert ze op het display en waarschuwt de bestuurder voor de actuele snelheidslimiet. Vervolgens wordt de bestuurder geadviseerd de snelheid aan te passen aan de limiet die door het systeem wordt afgelezen: als de bestuurder akkoord gaat, wordt de cruise control automatisch ingesteld op de nieuwe snelheidsbeperking.
  • File-assistent en snelwegassistent: als aanvulling op de rijbaanbewakings- en actieve cruise control-functies monitoren deze systemen ook of de auto in het midden van de rijstrookbaan blijft tijdens filevorming (file-assistent) of bij snelweggebruik (snelwegassistent), terwijl ze tevens de snelheid regelen op basis van de actuele snelheidslimieten.
  • Bewaking van alertheid bestuurder: detecteert verschijnselen die erop duiden dat de bestuurder zijn aandacht lijkt te verliezen en waarschuwt hem/haar indien nodig.

De nieuwe indeling van de uitvoeringen is gebaseerd op identiteiten met historische modelnamen. Direct boven de basismodellen is er in het leveringsprogramma de Super, die de basis vormt voor de Business-versies, bedoeld voor leaserijders. Het programma ontwikkelt zich verder in de richting van meer elegantie en exclusiviteit met de Ti-versie, die de historische initialen draagt van 'Turismo Internazionale', een naam die van oudsher wordt toegekend aan de rijkst uitgeruste modellen. Het programma wordt gecompleteerd met de op sportiviteit gerichte versies Sprint en Veloce. De nieuwe Quadrifoglio-versies zullen in de loop van volgend jaar beschikbaar komen.

Elke modelvariant heeft zijn eigen karakteristieke uitrustingsdetails. De basisversie van de Alfa Romeo Giulia heeft 16-inch lichtmetalen velgen en stoffen bekleding. De Super is uitgerust met een nieuw stoffen interieur en 17-inch lichtmetalen velgen, wat ook het onderscheidende kenmerk is van de Business-versies. De Ti heeft 18-inch velgen en een in leer uitgevoerd interieur met houten details. De sportieve Sprint-versie beschikt over 18-inch velgen en een in leer en stof uitgevoerd interieur met aluminium details, terwijl de Veloce een geheel eigen, met leer beklede sportinterieur heeft.

Voor de basisversie van de Giulia is één motorentype beschikbaar: een 2.0 benzineversie van 200 pk met automatische transmissie en achterwielaandrijving. Afgezien van het nieuwe 8,8-inch multifunctionele touchscreen in de middenconsole en het 7-inch infoscherm in het instrumentenpaneel omvat de standaarduitrusting een aantal rijhulpsystemen zoals een autonome noodremfunctie, rijbaanbewaking en cruise control. De Giulia Super heeft parkeersensoren aan de achterzijde en xenon-koplampen. Deze versie is ook leverbaar met een dieselmotor van 160 pk.

De Business-variant is met dezelfde benzinemotor leverbaar, terwijl adaptieve cruise control en ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto tot de standaarduitrusting behoren. De Ti biedt exclusieve elegantie met houten interieurdetails, een verfijnde leren bekleding op het dashboard en op de elektrisch verstel- en verwarmbare stoelen, een achterbank met gedeeld neerklapbare rugleuning, verchroomde ruitomlijstingen en aluminium pedalen. Details in Dark Miron zijn de onderscheidende kenmerken van de Sprint-versie, samen met een sportstuurwiel dat zijn dynamische karakter illustreert. De naam Veloce behoort tot de meest legendarische typeaanduidingen van Alfa Romeo. Deze wordt gebruikt voor de sportiefste Giulia-variant, die is uitgerust met een benzinemotor van 280 pk. Tot de standaarduitrusting behoren verder sportstoelen en interieurdetails in Dark Miron en koolstofvezel.

Alfa Romeo

De Alfa Romeo Stelvio heeft in standaarduitvoering 17-inch velgen en een stoffen interieurbekleding. De Super- en Business-varianten hebben 18-inch velgen en nieuwe interieurs, terwijl de Ti-versie met 19-inch velgen, houten interieurdetails en een dashboard- en stoelbekleding van verfijnd leer is uitgerust. De Ti onderscheidt zich verder door zijn in contrasterende kleur uitgevoerde zijskirts, wielkastranden en achterbumper. Deze zijn uitgevoerd in Dark Miron of Grigio Vesuvio voor een two-tone effect dat herinnert aan het historische Alfa 164-model.

Sportiviteit kenmerkt de Sprint-versie, wat tot uiting komt in de 19-inch velgen en het in leer en stof uitgevoerde interieur met aluminium details, en voert de boventoon in de Veloce met 20-inch velgen en het met leer beklede sportinterieur met aluminium details.

Voor de versie die toegang tot de Stelvio-wereld biedt, is er één motortype: een 2.0 benzineversie van 200 pk met automatische transmissie en vierwielaandrijving. Naast het nieuwe 8,8-inch multifunctionele touchscreen centraal in het dashboard en het 7-inch infodisplay in het instrumentenpaneel omvat de standaarduitrusting diverse rijhulpsystemen, zoals een autonome noodremfunctie, rijbaanbewaking, cruise control en parkeersensoren aan de achterzijde.

De Stelvio Super voegt aan het motorenaanbod een 190 pk sterke 2.2 turbodiesel toe, met vierwielaandrijving, terwijl de standaarduitrusting is uitgebreid met adaptieve xenonkoplampen van 35W. Op de Business-variant is uitsluitend de 2.0 benzineversie met 200 pk beschikbaar, die standaard is uitgerust met o.a. adaptieve cruise control, ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto, plus een tweede USB-poort achterin. De Ti is leverbaar met een 2.0 benzinemotor van 200 pk en een turbodiesel van 190 pk. De uitrusting van de Ti weerspiegelt zijn exclusieve karakter. Het omvat leren bekleding op de stoelen en het dashboard, houten interieurdetails, verchroomde ruitomlijstingen en evenals in aluminium uitgevoerde pedalen, stuurwielspaken en ventilatieroosters. De verwarmbare stoelen zijn 8-voudig elektrisch verstelbaar. Het sportieve karakter van de Sprint manifesteert zich in het met leer beklede stuurwiel, de zwarte remklauwen en in Dark Miron uitgevoerde details als de badges, het grillehart, de uitlaateindpijpen en de bodembeschermplaat onder de achterbumper. Voor de aandrijving biedt de Sprint keuze uit een benzinemotor van 200 pk en een dieselmotor 190 pk.

De Veloce doet daar een schepje bovenop met een benzinemotor van 280 pk en een turbodiesel van 210 pk. Exclusieve stilistische details zijn nieuw op de Veloce, evenals het weloverwogen gebruik van accenten in Dark Miron om het sportieve karakter van de Stelvio te benadrukken. Andere bijzonderheden van de Veloce vormen de details die qua kleur zijn afgestemd op de carrosserie, zoals de onderrand van de achterbumper, de wielkastranden en de zijskirts. Het interieur onderscheidt zich door aluminium pedalen en verwarmbare, met leer beklede sportstoelen die 6-voudig elektrisch verstelbaar zijn.

De ontwerpers van Alfa Romeo hebben een nieuwe benaming voor de kleuren ontwikkeld, met een meer op emotie gebaseerde strategie die de lakkleuren van de carrosserie naar klasse groepeert en niet alleen naar technologie. Dit heeft geresulteerd in vier categorieën: Competizione, met verwijzingen naar de sportieve traditie van het merk; Metal, dat het dynamische karakter van het merk benadrukt; Solid, voor diegenen die op zoek zijn naar toegankelijke waarden; en Legacy, dat aan het rijke erfgoed van Alfa Romeo herinnert en naar huidige standaards interpreteert.

De Competizione-serie bestaat uit de exclusieve drielaags-lakken Bianco Trofeo en Rosso Competizione. De Metal-tinten daarentegen omvatten de dynamische kleuren Verde Visconti (nieuw voor de Giulia), Grigio Vesuvio, Grigio Stromboli, Grigio Silverstone, Nero Vulcano, Blu Misano en Blu Montecarlo, evenals de nieuwe tinten Blu Anodizzato en Bianco Lunare.

De Solid-serie bestaat uit de kleuren Bianco Alfa, Rosso Alfa en Nero Alfa (exclusief voor de Giulia). En tot slot zijn er de nieuwe Legacy-kleuren, bestaande uit een fascinerende gele kleur en een geraffineerde rode lakkleur. Deze kleuren zijn vanaf medio 2020 leverbaar.

UnitedConsumers
Alfa Romeo bestaat 110 jaarAlfa Romeo bestaat 110 jaar
24 juni 2020
Alfa Romeo Quadrifoglio aangepast 2020Alfa Romeo Quadrifoglio aangepast 2020
7 mei 2020
Alfa Romeo Giulia nu ook als GTAAlfa Romeo Giulia nu ook als GTA
2 maart 2020
Alfa Romeo onthult Tonale ConceptAlfa Romeo onthult Tonale Concept
5 maart 2019