Alfa Romeo Brera
Alfa Romeo geeft specificaties Brera vrij
De door Giorgetto Giugiaro ontworpen Brera verscheen voor het eerst als studiemodel op de Autosalon van Geneve in 2002. De reacties van het publiek waren zo overweldigend dat Alfa Romeo besloot de auto in productie te nemen. Begin 2005 toonde het merk de productieversie van de Brera aan het publiek. Vergeleken met het studiemodel is de auto slechts op details veranderd om hem productierijp te maken. Het is een forse auto geworden. Door de taps toelopende lijnen van de Brera valt de grootte echter niet op. Het model is 1830 mm breed, 4413 mm lang en 1732 mm hoog met een wielbasis van 2525 mm.
Sportieve details zijn onder meer de ronde instrumenten en de uitstroomopeningen met aluminium rand. De middenconsole is hoog en loopt geheel door tussen de achterste stoelen. Door de achterbank neer te klappen, kan de bagageruimte worden vergroot van 300 liter naar 610 liter. Als de bestuurder in de optielijsten het Bose Audiosysteem heeft aangekruist, dan neemt de bagageruimte met 64 liter af tot 236 liter. Met de achterbank neergeklapt is de kofferruimte 546 liter groot. De auto beschikt standaard over een verstelbare middenarmsteun met daarin een gekoeld opbergvak. De achterbank kan in twee ongelijke delen (40/60) worden neergeklapt en is voorzien van ISOFIX-bevestigingen.
De Brera wordt leverbaar met twee direct ingespoten JTS-benzinemotoren met Twin Phaser-technologie: een 260 pk sterke 3,2-liter V6 en een 185 pk sterke 2,2-liter viercilinder. De motoren zijn elk gecombineerd met een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak met korte schakelwegen en voldoen aan de Euro4-norm. De nieuwe 260 pk sterke V6 produceert 20 pk (of 8 procent) meer dan Alfa's vorige 3,2-liter zescilinder. Het maximumkoppel van de krachtbron bedraagt 322 Nm bij 4.500 t.p.m. Met deze V6 onder de motorkap sprint de Brera in 6,8 seconden van 0 naar 100 km/uur en bereikt hij een topsnelheid van 240 km/uur. De 2.2 JTS produceert 136 kW (185 pk) en heeft een maximumkoppel van 230 Nm bij 4.500 t.p.m. De Brera haalt hiermee een topsnelheid van 222 km/uur en accelereert in 8,6 seconden van 0-100 km/uur. Alfa heeft deze viercilindermotor van de Brera erg licht kunnen houden door de cilinderkoppen en het motorcarter van aluminium te vervaardigen.
De wielophanging van de Alfa Brera is volledig onafhankelijk, met dubbele draagarmen voor en een multilink-constructie achter. De Brera deelt zijn onderstel met de nieuwe Alfa 159. Het 3,2-liter V6-model van de Brera wordt standaard geleverd met Alfas Q4-vierwielaandrijvingsysteem. Dit systeem, met drie differentielen, is hetzelfde dat ook onder de Alfa 159 Q4 zit. De Brera met de 2.2 JTS krachtbron is uitgerust met geventileerde schijven (305 mm) voor en vaste schijven (278 mm) achter. Bij de krachtige V6-modellen zijn ook de achterste schijven geventileerd. De omvang van de schijven is bij het V6-topmodel iets groter dan bij de viercilinderuitvoering: voor 330 mm en achter 292 mm.