4 november 2011
Mazda 3 (2009 - 2013)

Mazda 3 (2009 - 2013)

Ingetogen feestbeest

Rij-impressie | De Mazda3 is een prima auto, dat is algemeen bekend. Heel wat minder bekend is dat het een subliem sturende auto is die heel veel rijplezier biedt. Om dat te benadrukken is de middelgrote Mazda aangepast voor modeljaar 2011. Het weggedrag werd verbeterd, de motoren zuiniger en het uiterlijk scherper. Tijd voor een hernieuwde kennismaking.
 

Het sterkste punt van de Mazda3 is tegelijkertijd het zwakste. Alhoewel de auto een feest is om mee te rijden, is het uiterlijk weinigzeggend. De Mazda3 ziet er keurig verzorgd uit, maar straalt weinig karakter uit.

Ook de facelift voor modeljaar 2011 verandert daar weinig aan. Dankzij kleine wijzigingen is de uitstraling iets robuuster geworden en is de stroomlijn verbeterd (voor een lager verbruik). Het gebrek aan persoonlijkheid is daarmee niet opgelost. De Mazda3 heeft de betrouwbare uitstraling, maar ook de sexappeal, van een notaris.

Mazda 3 (2009 - 2013)

Zwart is de hoofdkleur van het interieur en ook hier straalt Mazda's middelgrote model louter degelijkheid uit. Alle knoppen zitten waar verwacht en alle displays zijn eenvoudig af te lezen. De ruimte voor- en achterin is goed, maar niet bovengemiddeld.

Uitrusting

Nieuw voor modeljaar 2011 is het navigatiesysteem dat is verzorgd door TomTom. Het voordeel daarvan is dat het veel voordeliger is dan een traditioneel navigatiesysteem, terwijl het even goed is geïntegreerd. Bovendien plant TomTom van alle navigatiesystemen veruit de slimste routes.

Mazda 3 (2009 - 2013)

TomTom verzorgt ook de (Bluetooth) verbinding met een mobiele telefoon en/of een mp3-speler. Let op: de beloofde iPod integratie werkt alleen met een speciale kabel (USB en tulp-stekkers) en niet met de standaard kabel die Apple bij het apparaat levert.

Met de facelift zijn ook nieuwe systemen beschikbaar om de actieve veiligheid te vergroten (lees: voorkomen van ongelukken). De belangrijkste daarvan is een indicator in de buitenspiegel die waarschuwt voor voertuigen in de dode hoek. Hiermee is Mazda echter rijkelijk laat en ook met andere veiligheidssystemen loopt het merk achter op de trend.

Mazda 3 (2009 - 2013)

Weggedrag

De woorden "een subliem sturende auto" uit de intro klinken misschien wat overdreven, maar al na de eerste bocht weet de Mazda3 meteen te overtuigen. Net als tijdens de eerste test tijdens de introductie van het model in 2009, zijn de wegligging en het gevoel in het stuurwiel bovengemiddeld goed.

Zelfs wanneer doelbewust zo onhandig mogelijk en veel te hard een bocht in wordt gestuurd, laat de Mazda3 zich nauwelijks verleiden tot uitbreken of wielspin. Dat is niet alleen leuk, het betekent ook dat de auto zich voorbeeldig gedraagt in een panieksituatie (en de achterstand van Mazda bij het voorkomen van ongelukken minder bezwaarlijk is).

Mazda 3 (2009 - 2013)

De snellere uitvoeringen (waaronder de sterkste diesel) zijn voorzien van een sportonderstel. Dat verbetert het weggedrag merkbaar op alle punten, zonder in te leveren op comfort. Met name het gevoel in het stuurwiel is beter, waardoor de bestuurder nog meer vertrouwen in de auto heeft.

Mazda 3 (2009 - 2013)

2.0 benzine

De Mazda3 is leverbaar met drie benzine- en twee dieselmotoren. De 2.0 liter benzinemotor is voorzien van een slim stop/start-systeem waardoor de auto nog sneller (en "onmerkbaarder") start dan gebruikelijk. Alhoewel de 150 pk / 191 Nm sterke viercilinder verdienstelijk presteert, is dit een weinig opmerkelijke krachtbron.

De combinatie met de (vijftraps) automaat is niet slecht, maar omdat de elektronica de bestuurder niet goed aanvoelt is de bijdrage aan het comfort gering.

Mazda 3 (2009 - 2013)

1.6 diesel

Als het gaat om dieselmotoren toont de Mazda3 veel meer karakter. Dat begint al bij het instapmodel: de 1.6 liter "CiTD". Dankzij kleine aanpassingen is de CO2-uitstoot gedaald en betalen zakelijke rijders voortaan slechts 20% bijtelling. Dat is niet de maximale korting (14% bijtelling), maar daar staan uitstekende prestaties tegenover.

Terwijl de allerzuinigste diesels van andere merken overduidelijk zijn gemaakt om zoveel mogelijk te besparen, heeft Mazda's zuinigste dieselmotor een veel volwassener karakter. Eenmaal warmgereden is de kleine diesel bovendien aangenaam stil.

Mazda 3 (2009 - 2013)

Al bij een zeer laag toerental is heel veel trekkracht beschikbaar. Bij 1.500 toeren per minuut geeft de standaard gemonteerde schakelindicator daarom de hint dat het tijd is om een volgende versnelling te kiezen. Dan blijkt dat de "1.6 CiTD" zelfs bij 1.100 tpm nog redelijk presteert! Desondanks is het door Mazda beloofde verbruik van 1 op 22.2 in de praktijk nauwelijks haalbaar. Op een eenvoudig testparcours en met een kalme rijstijl was 1 op 19.6 het best haalbare.

2.2 diesel

De fijnste krachtbron is voor het laatste bewaard: de 2.2 liter diesel in "high power" (HP) uitvoering. Deze is goed voor 185 pk / 400 Nm. Net als de kleinere diesel, is deze motor al bij een laag toerental uitzonderlijk sterk. Een voorzichtig tikje op het gaspedaal is daarom al voldoende voor imposante tussenacceleraties.

De Mazda3 geeft dankzij de "2.0 CiTD" zo'n groots gevoel dat de bestuurder zich spontaan afvraagt wat de meerwaarde van een grotere auto nog is.

Conclusie

De Mazda3 onderscheidt zich van andere middelgrote auto's met een subliem weggedrag en uitstekende dieselmotoren. Daarom geeft de Mazda3 veel meer rijplezier dan de meeste tegenstrevers. Alhoewel de auto zeker niet lelijk is, doet de uitstraling niet vermoeden dat de Mazda3 zo'n genot is om mee te rijden.

Daar is met de recente facelift weinig aan veranderd. Het uiterlijk is weliswaar aangescherpt, maar het ontbreekt de "3" nog steeds aan uitstraling. De uitrusting is rijker, maar alleen met de smetteloze afwerkingskwaliteit steekt de auto boven het gemiddelde uit.

De belangrijkste winst is daarom dat het sterkste punt nog meer wordt benadrukt: dit is een ingetogen auto waar de inzittenden heel veel plezier aan beleven terwijl de buitenwereld van niets weet.

plus
  • Sublieme rijeigenschappen
  • Sterke, stille dieselmotoren
min
  • Niet zo zuinig als beloofd
  • Loopt achter op gebied van actieve veiligheid
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!