20 december 2011
Chevrolet Aveo

Chevrolet Aveo

Locomotiefje

Rij-impressie | De Aveo is de middelgrote auto van Chevrolet. Bijna alle concurrenten van de Aveo waren al leverbaar in een extra zuinige dieselversie. Daarmee komt een auto in aanmerking voor belastingvoordeel en dat doet wonderen voor de verkoopcijfers. Het maakt het rijden niet alleen goedkoper voor de particulier, maar maakt een compacte auto ook interessant voor de zakelijke rijder. Het zal daarom geen verrassing zijn: de Chevrolet Aveo is nu ook leverbaar met een superzuinige dieselmotor.
 

Eigenlijk was de Aveo al langer beschikbaar met een dieselmotor. Die variant stootte echter te veel CO2 uit en werd daarom door de belastingdienst extra duur gemaakt. Alleen wie ieder jaar naar de maan rijdt en weer terug, zou de meerprijs van de auto terugverdienen door de lagere prijs van diesel. Chevrolet Nederland besloot daarom, om die diesel hier niet op de markt te brengen.

Dankzij een pakket maatregelen is de bestaande dieselmotor zuiniger gemaakt, zodat de uitstoot nu wél onder de gestelde grens blijft (95 gram CO2 per kilometer). Daarom is de "Aveo 1.3D eco" BPM en wegenbelastingvrij. Voor zakelijke rijders valt de eco-diesel in het laagste tarief voor de bijtelling (14%).

Chevrolet Aveo

Diesel

Start de Aveo diesel en deze compacte auto klinkt als een oude diesel-locomotief. Dit is zeker geen hypermoderne diesel die zo stil is dat het verschil met een benzinemotor onhoorbaar is. Toch telt de zelfontbrander geen drie, maar vier cilinders. Een driecilinder is van nature zuiniger dan een viercilinder (minder interne wrijving), maar staat bekend om het onrustige geluid. Alhoewel de viercilinder van Chevrolet bepaald niet stil is, loopt de motor wel mooi regelmatig en dat komt het comfort ten goede.

Bovendien was deze krachtbron al beschikbaar, en daardoor kan de prijs laag worden gehouden. De 1.3 liter dieselmotor uit de Aveo is ontwikkeld in samenwerking met Fiat en wordt ook gebruikt in de zuinigste versies van Fiat Punto Evo en de Opel Corsa.

De aanpassingen om het verbruik verder te verlagen zijn weinig opmerkelijk. Zo kreeg deze groene diesel een vijfversnellingsbak met aangepaste overbrengingsverhoudingen, banden met lage rolweerstand, een schakeldindicator (die alleen aangeeft op te schakelen, maar nooit suggereert terug te schakelen) en een prima functionerend stop/start-systeem.

Chevrolet Aveo

Helaas is het verschil met de reguliere Aveo-diesel merkbaar. De eco-versie accelereert minder vloeiend en heeft soms moeite met presteren bij een laag toerental. Vooral dat laatste is bezwaarlijk, want juist een motor die veel souplesse biedt bij lage toeren, leent zich voor zuinig rijden.

Verbruik en prestaties

Voor deze test zijn beide uitvoeringen door elkaar gereden en steeds opnieuw bleek de standaard Aveo-diesel zuiniger dan het eco-model! Het verschil bedroeg gemiddeld een halve liter per 100 km in het voordeel van de minder groene versie met zesbak.

Chevrolet belooft een gemiddeld verbruik van 3.6 liter per 100 km, maar dat is in de praktijk niet of nauwelijks haalbaar. Ondanks een weinig veeleisend testparcours en een terughoudende rijstijl, was 4.3 liter per 100 km het best haalbare. Voor de volledigheid: ook extra zuinige diesels van andere merken halen niet of nauwelijks het fabrieksverbruik en met deze cijfers doet Chevrolet keurig mee in de middenmoot.

Chevrolet Aveo

Afgezien van de aarzeling bij lage toeren, zijn de prestaties verdienstelijk. Dit is zeker geen dieselmotor die zo op zuinigheid is afgesteld dat vlot doorrijden niet langer mogelijk is.

Chevrolet Aveo

Weggedrag

De ontwerpers van de Aveo hadden zich tot doel gesteld de Aveo tot de best sturende auto in zijn klasse te maken. Dat is echter maar ten dele gelukt. Een eerdere test met de Aveo wees al uit dat de wegligging op slecht wegdek (of onder slechte weersomstandigheden) te wensen over laat. Op een droge weg is de wegligging inderdaad prima.

De reden waarom de Aveo niet overtuigt als best rijdende auto in zijn klasse is het ontbreken van rijplezier. De besturing is niet direct, maar ook niet indirect, niet licht maar ook niet zwaar. Door steeds de gulden middenweg te kiezen spreekt Chevrolet weliswaar een grote doelgroep aan, maar het zorgt er ook voor dat de Aveo geen uitsproken karakter heeft.

Chevrolet Aveo

Ruimte

Net als iedere andere Aveo, onderscheidt ook dit groenste model zich met een vlot lijnenspel en royale buitenmaten. Dankzij de "verstopte" achterportieren heeft ook de vijfdeurs de dynamische uitstraling van een driedeurs.

De Aveo is breder en langer dan de meeste tegenstrevers, alhoewel dat helaas niet tot uiting komt in meer binnenruimte. De ruimte voor- en achterin is gemiddeld goed voor een auto in dit segment.

Niet alleen de buitenkant is origineel vormgegeven, ook het interieur valt positief op. Bij de duurdere versies komt de lakkleur terug in het dashboard en dat geeft een frisse uitstraling. De snelheidsmeter en toerenteller vormen een losse "unit" die vrij is geplaatst op het stuurhuis. Het toerental wordt op een "ouderwetse" analoge meter getoond. De snelheid wordt digitaal getoond, want dat is exacter en gemakkelijker af te lezen.

Chevrolet Aveo

Een ander leuk detail is het dubbele dashboardkastje. De bovenste helft is voorzien van een AUX-ingang en een USB-aansluiting en biedt precies voldoende ruimte voor een mp3-speler of telefoon.

Gezien de prijs is ook de rest van de uitrusting prima verzorgd. Terwijl de gewone Aveo zich al dankzij de prijs wist te onderscheiden van de concurrentie, geldt dat nog meer voor deze diesel. Ten opzichte van even grote en even zuinige auto's is de Aveo zo'n drieduizend euro voordeliger. Dan is de keuze tussen de trein en dit locomotiefje ineens heel eenvoudig geworden.

Conclusie

De Chevrolet Aveo is voortaan ook leverbaar met dieselmotor. En dat is goed nieuws! De Aveo is een middelgrote auto met heel gemiddelde rijeigenschappen. De Aveo onderscheidt zich vooral met de prijs. Dat verschil is met de komst van de diesel nog groter geworden. Alhoewel de Aveo diesel ongeveer even zuinig is als de tegenstrevers, is de aanschafprijs significant lager. Daarmee weet dit verder zo gemiddelde model zich op het meest essentiële punt toch perfect te onderscheiden!

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!