15 augustus 2011
Mercedes-Benz C-Klasse Coupe (2011 - 2015)

Mercedes-Benz C-Klasse Coupé (2011 - 2015)

Het oog wil ook wat

Autotest | De Mercedes-Benz C-Klasse is een prima auto. Het is echter geen bijzondere auto. Wie een C-Klasse rijdt zal weinig bewonderende blikken of spontane complimenten oogsten bij medeweggebruikers. Daarom is er nu de C-Klasse Coupé: de Coupé biedt al het comfort en de vooruitstrevende techniek van de sedan, maar dan in een verpakking die de auto ook nog eens tot iets bijzonders maakt.
 

In het intro ontbreekt nog een belangrijk element: een bijzondere auto wordt niet alleen gekocht voor de buitenwacht, maar vooral om zelf van te genieten. Mede daarom is de C-Klasse Coupé geen extravagante aandachtstrekker, maar slechts een elegante versie van de sedan.

De C-Klasse Coupé en sedan delen dezelfde genen. De auto's hebben dezelfde wielbasis en zijn vrijwel even lang. Het verschil zit in de opbouw, want de coupé heeft een vlak liggende voorruit en een lage daklijn. Alhoewel de fotograaf gruwelt van zwarte auto's, is de testauto dankzij de donkere kleur (in combinatie met het "chroom-pakket") nog chiquer.

Ruimte

Alhoewel de C-Klasse Coupé even lang en breed is als de sedan, is de binnenruimte heel anders ingedeeld. De zit is laag en desgewenst "ligt" de bestuurder heerlijk achter het stuurwiel. Wie er voor kiest om meer rechtop te zitten, heeft door de lage daklijn de zonnekleppen en binnenspiegel onwennig dicht bij het voorhoofd.

Mercedes-Benz C-Klasse Coupe (2011 - 2015)

Achterin zijn twee losse stoelen te vinden. De beenruimte achterin is matig omdat de voorstoelen geen slimme "pasvorm" hebben, maar een kaarsrechte en keiharde achterzijde van kunststof. Ook de hoofdruimte achterin is matig en daarmee is de achterbank minder bruikbaar dan bij een alledaagse C-Klasse.

De bagageruimte meet 450 liter en dat is slechts een fractie minder dan bij de sedan. Met andere woorden: deze coupé biedt meer dan voldoende ruimte voor twee personen en hun vakantiebagage.

Uitrusting

De huidige generatie van de C-Klasse is geïntroduceerd in 2007, maar sinds die tijd continu gemoderniseerd. De vele veiligheidssystemen zijn daarvan een belangrijk onderdeel.

Mercedes-Benz C-Klasse Coupe (2011 - 2015)

"Active Lane Keeping Assist" helpt de bestuurder binnen de belijning van het wegdek te blijven. Dit systeem werkt prima, maar wie een dergelijk hulpmiddel nodig heeft zou eigenlijk niet achter het stuur moeten kruipen.

Een zinniger hulpmiddel is "Active Blind Spot Assist", dat met een waarschuwingslampje in de buitenspiegel aangeeft of zich een voertuig in de dode hoek bevindt. Nadat de bestuurder over de schouder heeft gekeken, vormt dit een bevestiging dat de andere rijstrook echt vrij is. Ook een aanrader is de grootlichtassistent, die afhankelijk van de situatie de maximale lichtbundel produceert zonder het overige verkeer te hinderen.

Mercedes-Benz C-Klasse Coupe (2011 - 2015)

Optioneel kan de C-Klasse verkeersborden herkennen en bijvoorbeeld de maximumsnelheid als geheugensteuntje in het centrale beeldscherm tonen. Dit werkt voorbeeldig, want tijdens de test heeft de computer geen enkel bord gemist; en dat is wel eens anders bij soortgelijke systemen van andere merken.

De testauto is voorzien van het standaard audiosysteem en dat heeft een heel behoorlijke klank. Wie geen hifi-connaisseur is, zal heel tevreden zijn met dit rijke en tegelijkertijd rustige geluid. Het optionele navigatiesysteem liet tijdens de testperiode diverse steekjes vallen. Zo werd gevraagd om POI ("point of interest") op 2 km afstand, waarna een route naar een plaats 25 km verderop werd gepland!

Mercedes-Benz C-Klasse Coupe (2011 - 2015)

Verbruik

Ook op het gebied van brandstofbesparing is de C-Klasse helemaal bij de tijd. Een schakelindicator, een stop/start-systeem en alle andere gangbare brandstofbesparende middelen zijn standaard aanwezig.

Mercedes-Benz C-Klasse Coupe (2011 - 2015)

Speciaal voor de Nederlandse markt is de C-Klasse Coupé leverbaar met een 2.2 liter dieselmotor die niet de standaard 170 pk, maar 163 pk levert. Met de afname in vermogen, neemt ook de CO2-uitstoot af en komt de auto in aanmerking voor belastingvoordeel. In plaats van 25% betaalt de zakelijke rijder 20% bijtelling over de "C220 CDI BlueEfficiency". Tijdens de test varieerde het verbruik tussen de 4.3 en 5.0 liter per 100 km, hetgeen keurig overeenkomt met de fabrieksopgave.

Prestaties

In de praktijk zijn de paar paardenkrachten minder nauwelijks merkbaar. Bovendien is het vorstelijke koppel van 400 Nm gelijk gebleven en daarmee zet de C220 machtige tussenacceleraties neer. Sterker nog: gezien de prestaties lijkt het alsof er een grotere motor dan de 2.2 liter diesel onder de motorkap ligt. Dankzij een extreem lange zesde versnelling blijft het toerental op de lange afstand laag: 130 km/u is slechts 2.000 tpm. Dit maakt de auto ook op de lange afstand zeer comfortabel.

Mercedes-Benz C-Klasse Coupe (2011 - 2015)

Bij een hoog toerental is de dieselmotor helaas nadrukkelijk hoorbaar. Dan klinkt een vreemdsoortig roffelend geluid (als van een vijfcilinder) en dat doet afbreuk aan het raffinement van de auto. Afgezien van het motorgeluid, zijn de rijgeluiden minimaal. Zelfs als het buiten stortregent en stormt, heerst in de cabine een serene rust.

Weggedrag

De eerdergenoemde bewonderende blikken en complimenten waren zeker geen uitzondering in de week dat de C-Klasse Coupé te gast was bij de redactie. Afgaande op de reacties, hadden buitenstaanders echter hooggespannen verwachtingen als bij een volbloed sportwagen. Alhoewel de Coupé prima presteert, rijdt de auto echter niet anders dan een gewone C-Klasse.

Mercedes-Benz C-Klasse Coupe (2011 - 2015)

Dat is misschien een teleurstelling voor de bewonderaars, maar een logische keuze voor Mercedes. Er zijn genoeg andere merken die strak sturende en stug geveerde sportcoupés maken, juist een Mercedes-Benz onderscheidt zich met de hoge mate van comfort.

De C-Klasse Coupé staat op hetzelfde onderstel als de sedan en heeft daarom hetzelfde weggedrag (een sportonderstel is leverbaar). Daarmee is deze Coupé allerminst saai, want het standaard aanwezige "Agility Control" past de demping automatisch aan bij de rijstijl van de bestuurder. Bovendien zorgt de exclusieve aankleding toch voor een andere ervaring.

Mercedes-Benz C-Klasse Coupe (2011 - 2015)

Conclusie

Korte versie: de Mercedes-Benz C-Klasse Coupé rijdt als een gewone C-Klasse, maar de bestuurder ligt lekkerder achter het stuur en de auto is mooier om te zien.

De lange versie: de C-Klasse Coupé is een welkome aanvulling op het aanbod van Mercedes-Benz. De E-Klasse Coupé is groot en kostbaar; deze nieuwe C-Klasse Coupé is dankzij de geringere afmetingen iets levendiger en bovendien beter betaalbaar. Zoals het hoort bij een Mercedes is de C-Klasse geen nerveuze sportcoupé, maar een comfortabele auto met slechts een sportieve ondertoon.

De C-Klasse Coupé is leverbaar met dezelfde motoren en uitrusting als de gewone C-Klasse. Deze coupé is daarmee net zo'n verstandige koop, maar dankzij het uiterlijk heeft de auto nu wel iets speciaals. Immers, het oog wil ook wat.

plus
  • Vlot en zuinig
  • Comfortabel maar niet saai
  • Moderne, bruikbare techniek
min
  • Dieselmotor duidelijk hoorbaar
  • Zonnekleppen en binnenspiegel onprettig dicht bij voorhoofd
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!