Audi A5 (2007 - 2016)
Allemachtig prachtig
Er zijn vrachtwagens en zelfs locomotieven die het met minder moeten doen. 500 Nm trekkracht levert de drie liter zescilinder dieselmotor in het vooronder van de testauto. Daarmee is dit de sterkste dieselmotor waarmee de A5 leverbaar is. Het is kenmerkend voor de A5: dit is geen ultieme TT of dartele sportwagen, maar een luxe coupé die moeiteloos lange afstanden aflegt.
Kalm aan en haast je!
Wanneer de bestuurder de auto niet provoceert, is de A5 3.0 TDi een kalme, dociele auto. Ondanks het enorme snelheidspotentieel laat de A5 zich op een duffe, veel te vroege maandagochtend eenvoudig door het drukke verkeer sturen. Het enorme vermogen wordt nu omgezet in souplesse. De rust in het interieur wordt alleen verstoord door het iets te opdringerige klimaatcontrolesysteem. Rijgeluiden zijn in de zesde versnelling nauwelijks hoorbaar.
Maar het kan ook anders. Wanneer de slaperige maandagochtend een energieke vrijdagmiddag is, ontpopt de A5 zich als een ware pretmachine. Zodra de naald van de toerenteller zich boven de 2.000 tpm beweegt, is de krachtcentrale uiterst alert. Nu schiet deze grote coupé er in een machtige beweging vandoor. Vooral bij tussenacceleraties kan de A5 ware mokerslagen uitdelen. De sprint van 100 naar 150 km/u is in een oogwenk geklaard, ook boven die snelheid is volop vermogen paraat.
Deze dieselmotor heeft niet de levendigheid en agressie van de eerder gereden S5, maar de prestaties zijn slechts marginaal minder. Bovendien laat de A5 3.0 TDi een machtig geluid horen dat het midden houdt tussen een sonore sportwagen en een hypermoderne industriële machine.
Lichtgewicht
Het onderstel heeft geen enkele moeite met de schijnbare overmacht van de zelfontbrander in het vooronder. Alhoewel de A5 iets minder hard is afgeveerd dan de S5, is ook deze alledaagse variant uiterst sportief.
Dankzij de lichte bouw en perfecte balans (50/50 over de voor- en achterwielen) laat ook deze luxe diesel zich genadeloos hard door bochten jagen of als een kleine sportwagen door een slalom sturen. Toch is de A5 nooit vermoeiend of opdringerig, dit is en blijft een luxe auto. De besturing is exact en lekker zwaar. De remmen bijten zeldzaam hard en zijn toch zeer precies te doseren.
Lekker liggen
Het strakke en bijna steriel vormgegeven interieur van deze coupé is opmerkelijk ruim. Een knus cocon-achtig coupé-gevoel ontbreekt daarom. Zelfs lange bestuurders zitten c.q. liggen probleemloos onder het lage dak. De ruimte op de achterbank is sterk afhankelijk van de stand van de voorstoelen. De beenruimte achterin is nihil, alleen wanneer bestuurder en bijrijder inschikkelijk zijn passen kleine kinderen achterin. Achter de kleine achterbank is juist een grote bagageruimte te vinden.
De testauto is van alle gemakken voorzien, maar dat is vooral dankzij de vele extra's. De standaarduitrusting van de A5 is gezien de prijs ronduit karig. Voor met leder beklede sportstoelen, een DVD gebaseerd navigatiesysteem, integratie met de mobiele telefoon, parkeerhulp of zelfs een automatisch dimmende binnenspiegel moet allemaal fors worden bijbetaald.
Een klimaatcontrolesysteem met drie zones, licht- en regensensor, een elektrisch bediende parkeerrem, cruise control, een uitgebreide boordcomputer, alle mogelijke veiligheidsvoorzieningen en een audiosysteem (met MP3 en slot voor geheugenkaartjes) zijn wel standaard.
Deze laatste is verzorgd door specialist Bang & Olufsen. De klank is rijk en helder, maar zeker niet perfect. Het klankbeeld wordt verstoord door het afwijkende karakter van de (overbodige) achter-speakers. Daardoor klinken bepaalde tonen nadrukkelijk van achteren en andere juist van voren. Het effect is dat bijvoorbeeld een zangeres achterin de auto lijkt te staan en haar band juist voorin. Toch is het geluid een enorme vooruitgang ten opzichte van het gebruikelijke Bose-audiosysteem. Niet voor niets is de A5 de voorganger van de verwachte nieuwe A4.
Conclusie
De Audi A5 is een auto die wordt gekozen met gevoel. Deze strak gelijnde coupé moet aanspreken of niet. Wie valt voor de A5, wordt verwend met geavanceerde techniek en een sportief karakter. De 3.0 TDi is extreem sterk, razendsnel en relatief zuinig. Dankzij Quattro vierwielaandrijving kan de A5 het motorvermogen onder alle omstandigheden optimaal benutten.
Wanneer het mag is de A5 een ware pretmachine, maar net zo makkelijk is dit een uiterst comfortabele kilometervreter. De macht van de techniek en de pracht van de vormgeving maken de A5 voor menig liefhebber dé gedroomde Audi.
- Comfortabel en sportief
- Extreem sterke dieselmotor
- Luidruchtig klimaatcontrolesysteem
- Pas compleet met (kostbare) extra's