Peugeot 407 Coupe
In het hol van de leeuw
De 407 sedan was bij de introductie zeer vernieuwend in z'n segment. Dat is onder andere te danken aan het feit dat de 407 een stuk royaler is bemeten dan de concurrenten. Daarmee heeft de auto als vanzelf een rustiger en stabieler weggedrag.
Verleidelijke ruimte
Datzelfde gevoel komt terug in de 407 Coupé, maar Peugeot heeft er dit keer een flinke schep bovenop gedaan. Om de Coupé zo slank en elegant mogelijk te maken, is de auto zelfs langer dan een 407 stationwagon! Het resultaat is er naar, want in het echt is de nieuwkomer nog mooier dan de foto's bij de eerste aankondigingen deden vermoeden.
Bovendien heeft de enorme omvang nog een voordeel: in vergelijking met andere coupés (ook die in veel hogere prijssegmenten) biedt de 407 Coupé een zee aan ruimte. Zelfs lange bestuurders zitten c.q. liggen prima. De ruimte op de achterbank is daadwerkelijk bruikbaar. Kinderen zitten achterin prima, volwassenen houden het er op korte ritten redelijk uit.
De achterbank is prima bereikbaar dankzij portieren die zo groot zijn dat een goed deel van de zijkant van de auto scharniert. De elektrisch verstelbare voorstoelen bewegen automatisch naar voren om de instap naar achteren te vergemakkelijken. Dat lijkt een doordacht detail, maar wie dagelijks passagiers achterin heeft zal zich ergeren aan de tijd die de elektriek voor dit kunstje neemt.
De langgerekte vorm van de 407 Coupé betekent dat achter de achterbank een kofferruimte schuil gaat die zo groot is dat deze coupé bij wijze van spreken dienst kan doen als verhuisauto!
Verwerpelijke ruimte
Tegenover die ruimte staan twee nadelen. Het eerste is dat de 407 Coupé onhandig groot is in smalle straatjes of krappe parkeerplekken. Niet alleen de lengte en de breedte, maar ook de enorme draaicirkel maken de 407 bepaald geen handzaam stadsautootje. De parkeerhulp voor- en achterop de testauto zijn geen overbodige luxe.
De 407 Coupé heeft de ruimte te danken aan de 407 sedan en mede daarom is veel van deze variant voor de gewone man in de Coupé terug te vinden. Het dashboard, de knoppen, de hendels en het stuurwiel zijn niet aangepast voor de exclusief bedoelde Coupé.
Een links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem, cruise-control met snelheidsbegrenzer, dubbel glas, parkeerhulp achter, een regensensor, een lichtsensor en xenonkoplampen zijn standaard op iedere 407 Coupé. Wie een 407 sedan in dezelfde uitvoering als de geteste Coupé kiest, geniet van dezelfde verwennerij. Het exclusieve coupé-gevoel is desondanks compleet, maar voor een optimale houdbaarheid van die ervaring strekt het tot aanbeveling niet te vaak in andere 407's te vertoeven.
Flaneren
De rijervaring met de 407 Coupé is heel anders dan die met andere coupés of de gewone 407. Dit visitekaartje van Peugeot is op de eerste plaats gemaakt om te genieten en te flaneren. Het onderstel van de 407 Coupé is verlaagd en stugger afgesteld. Daarom is de 407 Coupé uitzonderlijk stabiel, lenig en capabel maar niet zwaarlijvig of agressief.
Bij normaal sturen neemt de Coupé de bochten met zoveel gemak, dat de auto een onmiskenbaar superieur gevoel geeft. Wordt daadwerkelijk aanspraak gedaan op de capaciteiten, dan is de wegligging opnieuw van uitzonderlijke kwaliteit. Alleen met achterwielaandrijving zou de 407 Coupé nog meer rijplezier bieden. In de meeste gevallen is de Coupé hard geveerd, maar wanneer nodig wordt voldoende comfort geboden om er voor te zorgen dat de auto nooit vervelend of vermoeiend wordt.
Brullende leeuw
Om het gevoel iets bijzonders te rijden compleet te maken, is de testauto voorzien van de fijnste motor in het gamma: een zijdezachte 3-liter 6-cilinder die is gekoppeld aan een automatische 6-traps versnellingsbak. Het eerste dat daaraan opvalt is het uitblijven van een imposante brul (die klinkt pas bij 5.000 tpm of meer). Na het starten is te horen dat de motor loopt, maar daar blijft het bij. Op de buitenweg is de krachtbron volkomen onhoorbaar en komen de enige rijgeluiden van de banden. Opnieuw geeft de Coupé de bestuurder een bevoorrecht gevoel.
De prestaties zijn in lijn met het weggedrag: in eerste instantie is zelfs deze grootste motor afgestemd op comfort en souplesse. De 211 paardekrachten doen het werk niet alleen in alle rust, maar hebben altijd een forse reserve paraat. Wanneer die wordt aangesproken volgt geen brute krachtsexplosie, maar een uiterst beheerste en doseerbare toename van het vermogen.
Wie het motorkarakter liever zelf beïnvloedt kan sequentiëel schakelen. Helaas zorgt een stuk bemoeizuchtige elektronica ervoor dat dit zo gladjes verloopt dat hieraan geen enkel extra rijplezier is te beleven. De meeste invloed op het schakelgedrag is te bereiken door te kiezen voor de sportstand, waarmee de automaat merkbaar alerter reageert op het gaspedaal.
De combinatie van het stevige onderstel en de sterke maar stille motor geven de 407 Coupé een uitgesproken karakter. Alhoewel de auto snel en comfortabel is, blijft altijd een zekere snelheidssensatie behouden. Nooit is de auto zo stil dat iedere snelheid kruipsnelheid is. Ook op lange afstanden blijft de bestuurder alert. Dat is wel zo prettig, want het betekent ook dat de bestuurder optimaal blijft genieten.
Conclusie
Rijden met de Peugeot 407 Coupé is puur genieten, iedere dag weer. De auto weet te verleiden als geen ander, maar daar staat een prijs tegenover. Als belangrijkste nadelen zijn de onpraktische afmetingen en de overeenkomsten in het interieur met de gewone 407 te noemen. In geval van de testauto komen daar piepende remmen en een enkel rammeltje bij, maar dat is exemplarisch.
Tegenover de nadelen staan een uitzonderlijk ruim interieur (met bruikbare achterbank), een gigantische bagageruimte, een riante basisuitrusting en uitmuntende rijeigenschappen. De 407 Coupé onderscheidt zich van andere coupés door niet te kiezen voor alleen comfort of alleen sportiviteit, maar door een zeer geslaagde combinatie van beide te bieden.
Deze test begon met een citaat en eindigt er ook mee: "Beter één dag te leven als een leeuw, dan duizend dagen als een lam". Het was een aangename proefrit!
- Beeldschoon
- Bijzonder stil
- Uitmuntende combinatie sportiviteit en comfort
- Onpraktisch groot
- Remmen piepen regelmatig
- Dashboard bijna gelijk aan gewone 407