28 maart 2011
Renault Twingo RS

Renault Twingo RS

IJzervretertje

Autotest | De Renault Twingo is een braaf en verstandig stadsautootje. Dit exemplaar is echter verlaagd en verbreed. Rondom zijn spoilers en talloze badges met spannende kreten aangebracht. Om het uiterlijk kracht bij te zetten, staat deze bijzondere Twingo op opvallende, blauwe velgen met brede banden. Bovendien is de testauto uitgevoerd in de kleuren van een racelegende uit de jaren '60 van de vorige eeuw: Aldo Gordini. Is de "Renault Twingo RS Gordini" alleen dikdoenerij of is dit een echt ijzervretertje?
 

Met het uiterlijk vertoon aan de buitenzijde houdt het niet op. Verre van dat. Binnenin is de opzet van de Twingo RS gelijk aan de gewone Twingo, maar ieder paneel of vlak is in een bijzondere kleur of exclusief materiaal uitgevoerd. De standaard stoelen zijn vervangen door stevige sportstoelen (geen kuipstoelen) die bekleed zijn met leder met blauwe accenten.

Zoals het hoort bij een sportwagen, is de toerenteller prominent en centraal achter het stuurwiel geplaatst. Er is zelfs een racecomputer (optioneel) aanwezig die rondetijden bijhoudt, G-krachten meet en precies aangeeft hoeveel vermogen wordt gebruikt. De Twingo RS heeft een schakelindicator die niet aangeeft wat het meest economische moment is om te schakelen, maar wat het beste moment is om te schakelen om maximaal te presteren.

Renault Twingo RS

Nog voordat er een meter is gereden, weet de RS Gordini al te overtuigen als de meest exclusieve Twingo van dit moment. En juist dat is waar het om gaat bij auto's als deze: het bevoorrechte gevoel iets bijzonders te mogen rijden.

Prestaties

Dat gevoel wordt alleen maar vergroot zodra de motor wordt gestart. Onder de motorkap is namelijk niet de gebruikelijke 1.2 liter krachtbron te vinden, maar een heuse 1.6 liter (133 pk / 160 Nm) benzinemotor! Die heeft stationair een wat onrustige loop, waardoor de voorpret voelbaar is door de hele auto.

Renault Twingo RS

De versnellingen zijn zo gekozen, dat de motor altijd hoog in de toeren blijft. Op die manier is er altijd volop vermogen voorhanden. Een voorzichtig tikje op het gaspedaal is daarom al voldoende om, voor een kleine auto, met een wonderlijk gemak te versnellen.

Daar staat tegenover dat de Twingo RS uiterst vermoeiend is op de buitenweg. 90 km/u betekent al 3.000 toeren per minuut. 120 km/u is zelfs 4.000 tpm, waardoor deze auto bijna letterlijk schreeuwt om een zesde versnelling (maar die is er niet). Om een gesprek te kunnen voeren met de passagier(s), is tijdens de testperiode regelmatig met een gangetje van 80 à 90 km/u op de rechter rijstrook gereden.

Toch mag dit opdringerige karakter niet worden betiteld als een nadeel. Andere kleine, spannende auto's zijn braaf en alleen als het echt moet ook sportief. Renault heeft gekozen voor een compromisloos karakter en dat is alleen maar bewonderenswaardig! Vooral onder de 100 km/u is de Twingo RS uiterst agressief en hitst het mechaniek de bestuurder voortdurend op om nog harder te rijden.

Renault Twingo RS

Alhoewel de RS in cijfers uitgedrukt niet bijzonder snel is (0-100 in 8,7 seconden, topsnelheid 201 km/u), voelt dit kleintje minstens zo snel als de gemiddelde sportwagen!

Renault Twingo RS

Weggedrag

Ook het weggedrag kan het beste worden omschreven als "compromisloos". Zeker met het optionele "cup chassis" is de Twingo RS zo hard geveerd, dat iedere oneffenheid in het wegdek genadeloos doordringt tot de cabine. Op richels in het wegdek kunnen de inzittenden zelfs loskomen uit de stoelen! Verkeersdrempels zijn ondanks het sportonderstel geen onmogelijke opgave, op dit punt is de Twingo nog steeds geschikt voor dagelijks gebruik.

Alhoewel wielspin gemakkelijk is te forceren, is de auto geen speelbal van de motor. De voorwielen kunnen het vermogen goed verwerken. De RS reageert direct op de commando's van het stuurwiel en doet dat zonder overhellen. Bij een slalom blijven de wielen tot op hoge snelheid veilig aan de grond en is de auto niet zomaar uit balans te krijgen.

Renault Twingo RS

Alleen wanneer een bocht (veel) te hard wordt aangesneden, ontstaat onderstuur (wegglijden over de voorwielen). Dat kondigt zich aan met dribbelen, waarbij de bestuurder nog steeds een zekere controle over de auto heeft. Bovendien herstelt de Twingo zich, dankzij het standaard aanwezige elektronische stabiliteitsysteem (ESP), vanzelf.

Een kleine, venijnige tik aan het stuur is voldoende om overstuur (het uitbreken van de achterkant) te forceren. Ook dat is eenvoudig op te vangen. Dat is bijzonder, want juist auto's met een korte wielbasis zijn berucht om het listige gedrag wanneer het uiterste wordt gevraagd.

Renault Twingo RS

Prijs

Bij ieder testverslag is een lijstje van soortgelijke auto's te vinden. Dat is bij de Twingo RS een probleem. De Twingo behoort tot de kleinste en voordeligste auto's op de markt. De belangrijkste concurrenten zijn de Peugeot 107, Toyota Aygo, Nissan Pixo en Suzuki Alto. Maar er bestaat geen 107 GTi, Aygo TS, Pixo GT of Alto Sport.

De enige serieuze, tegenhangers zijn de Opel Corsa OPC, Abarth 500, Seat Ibiza Cupra en MINI Cooper. Die auto's zijn duizenden euro's duurder, en ontegenzeglijk sneller, maar zeker niet leuker dan de Twingo RS.

Renault Twingo RS

Conclusie

Ziet de "Renault Twingo RS Gordini" er alleen sportief uit of is de auto ook sportief? Na een uiterst genoeglijke proefrit kan ondergetekende melden dat de Twingo RS alles waarmaakt wat het veelbelovende uiterlijk doet vermoeden.

Toch begint het plezier al bij het bijzondere uiterlijk. Dankzij de extravagante aankleding is de bestuurder zich iedere seconde van iedere rit bewust een exclusieve auto te rijden. Net als bij een traditionele sportwagen, heeft de Gordini-piloot het aangename gevoel iedereen en alles de baas te zijn.

Dankzij het sportonderstel en de gretige 1.6 liter motor zijn de prestaties op papier prima en gevoelsmatig zelfs fantastisch. De Twingo RS is niet snel genoeg om een recordtijd op een circuit neer te zetten, maar wel degelijk snel genoeg om heel veel rijplezier te bieden.

plus
  • Uitstekend weggedrag
  • Is snel, voelt sneller
  • Onderscheidend uiterlijk
min
  • Remmen mogen bijteriger
  • Matige ontvangst FM-radio
  • Te weinig zijdelingse steun voorstoelen
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!