27 november 2003
Rover Streetwise

Rover Streetwise

Straatridder

Autotest | Waar blijft de tijd? Rover was ooit een chique merk voor welgestelde fijnproevers met een voorkeur voor traditionele Britse vormgeving. Nu gooit de fabrikant het roer om en presenteert een trendy "on roader"; een stoere auto met een knipoog naar de terreinwagen voor gebruik in de stadsjungle. Tijdens de testperiode liepen de reacties op deze nieuwe Rover uiteen van verbazing en afschuw tot bewondering en begeerte. Oordeel zelf.
 

Een autofabrikant die klein is, moet niet sterk maar slim zijn. Voor Rover is dat het aanpassen van een bestaand model, in plaats van het ontwikkelen van een geheel nieuw model. Basis voor de Streetwise is de Rover 200 die het eerste bestaanslicht zag in 1996. Eind 1999 kreeg de auto een facelift en ging verder door het leven als Rover 25. Anno 2003 is diezelfde auto de basis voor de Rover Streetwise.

Rover Streetwise

Met de Streetwise wil Rover een bijzonder gat in de markt vullen. De meeste moderne terreinauto's zien er stoer uit, maar zijn zo ver aangepast voor gebruik op de snelweg dat ze nog nauwelijks uit de voeten kunnen in het terrein. Dergelijke auto's worden daarom ook wel S.U.V. (Sports Utility Vehicle) genoemd. Hiermee beantwoorden fabrikanten aan de vraag van de koper die veel uitstraling zoekt, maar in de praktijk niet verder komt dan een drassige parkeerplaats. De koper betaalt echter wel voor een grote auto, de bijbehorende grote motor en een complex systeem van vierwielaandrijving. Dat is een flinke prijs voor alleen maar een "stoere uitstraling".

Aangepast exterieur

Rover beperkt zich daarom tot de uitstraling. Allereerst is de auto rondom voorzien van robuuste stootranden, terwijl het front bijna geheel uit kunststof is opgetrokken. De neus is hoog en kijkt met acht koplampen zelfverzekerd de wereld in. De standaard gemonteerde lichtmetalen velgen zijn van het onwaarschijnlijk fraaie type dat normaalgesproken alleen is voorbehouden aan prototypes.

Ook aan de achterzijde vormen stevige kunststof beschermingsplaten de boventoon. Zelfs de kentekenplaat is "beschermd" door een paneel over de gehele breedte met daarop het "Streetwise"-logo. De achterbumper is uitgevoerd in een rasterpatroon en voorzien van het (nieuwe) Rover-logo. Een aardig detail is de kleine Britse-vlag bij het achterlicht; dit is immers een propere Britse auto. Het uiterlijk vertoon gaat door tot op het dak met twee kunststof dakrails die ieder een last van maximaal 65 kg kunnen dragen.

Aangepast interieur

Een traditioneel Rover-interieur met verfijnde bekleding, verchroomde randen en panelen van wortelnotenhout in glimmende lak zouden een auto als de Streetwise niet staan. Daarom is het dashboard aangepast met diverse matgrijze panelen en accenten. Tussen de voorstoelen zijn wat merkwaardig uitziende kromme hendels (met matgrijze omlijsting) te vinden die de elektrische zijruiten bedienen. Het zijn dit soort kleine dingen die de leeftijd van de auto verraden. Ook de hendels rondom het stuurwiel en de bediening van de kachel en airconditioning (standaard!) vallen in het nieuw vormgegeven interieur uit de toon.

Rover Streetwise

Het stuurwiel is eveneens herkenbaar als een oude bekende van Rover, maar is simpelweg niet voor verbetering vatbaar. Wel is ook hier het nieuwe Rover-logo te vinden. De stoelen zijn uitgevoerd in half-leder half-stof. Dit is beeldbepalend voor het gehele interieur en tilt de auto als vanzelf naar een hoger plan. De zetels bieden veel zijdelingse steun. De bestuurdersstoel heeft een lendensteun en is ook in hoogte verstelbaar. De hoofdruimte is voor lange bestuurders ook in de laagste stand beperkt. De hoofdsteunen zijn juist wel berekend op lange mensen en zijn bijna tot aan het plafond verstelbaar.

Het interieur past bij het stoere uiterlijk en de zit is uitstekend. Toch heeft Rover een paar steken laten vallen voor een auto die zo nadrukkelijk bedoeld is voor gebruik in de stad. Zo zou automatische portiervergrendling bij het bereiken van een zekere snelheid, prettig zijn geweest tegen grijpgrage jongetjes op brommertjes die ongevraagd een greep doen in het interieur.

Ook de standaard gemonteerde radio is niet diefstalbestendig. Het toestel ziet er namelijk uit als een inbouwradio, maar het front kan niet worden verwijderd. Als de dief er achter komt dat deze radio alleen in een Rover past, is het leed al geleden. Wel heel prettig is de extra vergrendeling. Bij het afsluiten van de auto is hoorbaar dat de portieren twee keer in het slot vallen. Rover noemt dit niet onterecht "tweetraps supervergrendeling".

Aangepaste techniek

De Streetwise is in Nederland leverbaar in één uitrustingsniveau (het meest luxueuze). De keuze voor de aandrijving is al even eenvoudig. De koper heeft de keuze tussen één diesel en één benzinemotor die in beide gevallen de voorwielen aandrijft.

De testauto is voorzien van de dieselmotor en die verraadt opnieuw de leeftijd van de basis-auto. Zodra de sleutel is omgedraaid, nagelt de krachtbron er lustig op los. Vooral tijdens de eerste kilometers is het diesel-geluid nadrukkelijk aanwezig. Eenmaal warm gereden zijn de prestaties prima; de diesel-Streetwise is zelfs sneller dan de benzine-variant. Ondanks veel stadsverkeer en veelvuldig gebruik maken van het forse acceleratievermogen, kwam het gemiddelde verbruik uit op een keurige 1 op 18,34.

Rover Streetwise

De meest in het oog springende aanpassing is het verhogen van de auto met zo'n 3 cm. Daarbij heeft Rover het werk goed geleverd, want de wegligging is ondanks deze aanpassing nog steeds prima. Dat is mede te danken aan een zeer nadrukkelijk aanwezige snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en een stevig afgeveerd onderstel.

De extra ruimte in de wielkasten zorgt allereerst voor de gewenste stoere uitstraling. Toch is de toegenomen bodemvrijheid ook in de dagelijkse praktijk prettig. Verkeersdrempels, overdreven hoge stoepranden die lijken te zijn gemaakt om velgen te beschadigen, slecht wegdek, kuilen, gaten en hoge putdeksels; ze kwamen allemaal op het stadse pad van de Streetwise. Dan lijkt die 3 cm niet veel, maar het geeft wel de zekerheid dat dergelijke obstakels absoluut geen probleem zullen vormen. Dat rijdt nét even prettiger.

Conclusie

De Rover Streetwise zal vooral worden aangeschaft op gevoel. Dan doet het er niet toe dat op een aantal punten best merkbaar is dat de basis van de Streetwise de niet meer al te jonge Rover 25 is. Toch kan dat gevoel ook worden onderbouwd met verstand. Terwijl veel terreinauto's puur worden gekocht op basis van uiterlijk, biedt de Streetwise eenzelfde stoere uitstraling, zonder te betalen voor extra's waar nooit gebruik van wordt gemaakt. Dat is nog eens Streetwise!

plus
  • Goede rijeigenschappen
  • Uitstekende alternatief voor een SUV
min
  • Matige hoofdruimte
  • Diefstalgevoelige radio
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!