21 december 2010
Skoda Fabia Greenline

Skoda Fabia Greenline

Meer met minder

Autotest | Een zuinige auto is ideaal. Ermee rijden is goedkoop en het milieu heeft er ook nog eens baat bij. Alleen is het jammer dat de meeste zuinige auto's ook op ruimte besparen. De "Skoda Fabia Combi Greenline" belooft dat probleem nu op te lossen. Deze Fabia stationcar was al voordelig in aanschaf, maar belooft nu ook nog eens een minimaal verbruik. Hoe voordelig is deze groene Skoda in de praktijk?
 

Om eventuele verwarring weg te nemen: de Skoda Fabia is al ruim een jaar verkrijgbaar in een extra zuinige "Greenline"-uitvoering. In 2009 is een Fabia met 1.4 liter, viercilinder dieselmotor op de markt verschenen. Deze auto is nu vervangen door een exemplaar dat een 1.2 liter driecilinder motor heeft.

Dat maakt de Fabia nog zuiniger en daarom ook nog voordeliger dan voorheen. Dankzij het lage verbruik is de "Fabia 1.2 TDI" vrijgesteld van BPM én wegenbelasting. Wie de Fabia zakelijk rijdt, betaalt slechts 14% bijtelling. Op die manier is de gebruikelijke meerprijs van een dieselmotor vrijwel direct terugverdiend. De vorige "Fabia Greenline" was weliswaar zeer zuinig, maar niet zuinig genoeg om in aanmerking te komen voor maximaal belastingvoordeel.

Skoda Fabia Greenline

Ruimte

Ondanks de lage aanschafprijs is de "Fabia Combi Greenline" een ruime en volwaardige stationwagon. De bagageruimte meet maximaal 1.460 liter en dat is een waarde waar zelfs stationcars uit een hogere klasse zich niet voor zouden schamen.

Behalve een royale bagageruimte, biedt de Fabia Combi ook voldoende ruimte voor- en achterin. Zoals gebruikelijk bij Skoda is het interieur eenvoudig, maar degelijk van opzet. De enige extra's voor dit superzuinige exemplaar zijn een boordcomputer en cruise-control, want die kunnen beide worden gebruikt om het verbruik te verlagen.

Skoda Fabia Greenline

Alle noodzakelijke voorzieningen zijn aanwezig, maar een gevoel van luxe of overdaad wordt bijna zorgvuldig vermeden; dat zou ten koste gaan van de verkopen van zustermerken als Volkswagen en Seat. De Fabia is technisch gezien namelijk gelijk aan de Volkswagen Polo (vorige generatie) en Seat Ibiza ST. Waar mogelijk, kiest Skoda stelselmatig voor "slim en eenvoudig". Zo heeft het audiosysteem geen USB-aansluiting, maar een AUX-ingang zodat iedere willekeurige mp3-speler is aan te sluiten. Hierdoor hoefde Skoda geen kostbare software te ontwikkelen en dat maakt de auto weer voordeliger.

Weggedrag

Net als de Volkswagen Polo en Seat Ibiza, rijdt de Skoda Fabia prima, maar weinig opmerkelijk. De wegligging is prima, het onderstel is niet te hard en niet te zacht. Bovendien doen de eco-banden met lage rolweerstand geen afbreuk aan het weggedrag of het comfort.

De 1.2 liter dieselmotor doet wel degelijk afbreuk aan het comfort. De driecilinder roffelt, rammelt en ratelt alsof het een lieve lust is. De Greenline-rijder wordt er iedere minuut van iedere rit aan herinnerd dat dit het eco-model is.

Skoda Fabia Greenline

Toch is de Fabia minder luidruchtig en onwillig dan de eerder geteste "Volkswagen Polo BlueMotion" en "Seat Ibiza EcoMotive" die precies dezelfde motor in het vooronder hebben liggen. Die auto's waren bij aanvang van de test hagelnieuw, terwijl de Skoda al 10.000 kilometer had afgelegd.

Skoda Fabia Greenline

Het inrijden doet wonderen voor deze kleine dieselmotor. De goed ingereden Fabia presteert merkbaar met meer gemak dan andere testauto's met dezelfde motor in nieuwstaat. Ondanks het spaarzame karakter, presteert de Fabia Greenline prima. Al bij lage toeren is aangenaam veel vermogen beschikbaar, zodat tussenacceleraties moeiteloos worden neerzet.

Verbruik

Toch moet de enige vorm van rijplezier komen van het continu streven naar een nog lager verbruik dan tijdens een vorige rit. Wie zoekt naar een eco-auto die even goed rijdt als een alledaags model slaagt slechts deels met de Fabia Greenline. Wie kijkt op iedere druppel, wil besparen tot de laatste cent en het milieu met geen grammetje CO2 te veel wil opzadelen, zal zich heerlijk voelen in de Fabia.

Skoda Fabia Greenline

Zonder dat de bestuurder er iets voor hoeft te doen, wordt het verbruik verlaagd door een geoptimaliseerde stroomlijn, banden met lage rolweerstand en een versnellingsbak met extra lange verhoudingen. Een start/stop systeem schakelt de motor uit wanneer de auto tot stilstand komt en start deze razendsnel zodra weer wordt weggereden. In tegenstelling tot andere start/stop systemen, werkt het exemplaar van Skoda al bij een zo goed als koude motor. Een schakelindicator geeft aan wat het beste moment is om een volgende of vorige versnelling te kiezen.

Wie die instructies negeert en stevig doorrijdt, verbruikt zo'n 5 liter diesel per 100 km. De uitdaging is natuurlijk de schakelindicator voor te blijven en dan ligt het verbruik al snel een liter lager. Wanneer de snelheid wordt beperkt tot 80 à 90 km/u, zo min mogelijk wordt geremd en alle stroomverbruikers worden uitgeschakeld, kan een verbruik van 3 liter per 100 km worden gerealiseerd.

Skoda Fabia Greenline

Conclusie

Hoe voordelig is de "Skoda Fabia Combi 1.2 TDi Greenline"? Vooralsnog is de auto vrijgesteld van BPM, daarom is deze diesel bijna even voordelig in aanschaf als een zuinige benzineauto. Ondanks de lage prijs is de uitrusting compleet en de afwerkingskwaliteit prima. Het grote voordeel van de Fabia Combi is uiteraard de forse binnenruimte, terwijl de meeste andere zuinige auto's ook zuinig zijn met ruimte.

Het voordeel beperkt zich echter niet tot de aanschaf. Dankzij de minimale uitstoot is de Fabia Greenline vrijgesteld van wegenbelasting. Zakelijke rijders betalen slechts 14% bijtelling over de Greenline. Het verbruik is sterk afhankelijk van de rijstijl. Wie de kleine dieselmotor hard laat werken, verbruikt 5 liter per 100 km (1 op 20). Wie inzet op maximaal besparen, verbruikt zo'n 3 liter per 100 km (1 op 33).

Daarmee maakt Skoda alle beloften waar. De Fabia Greenline biedt niet alleen meer auto voor minder geld, maar rijdt ook nog eens meer kilometers met minder brandstof.

plus
  • Ruim
  • Zeer zuinig
  • Voordelig in aanschaf en gebruik
min
  • Luidruchtige dieselmotor
  • Onhandige procedure opklappen achterbank
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!