2 augustus 2010
Volkswagen Polo BlueMotion

Volkswagen Polo BlueMotion

De zuinigste

Autotest | De zuinigste auto ter wereld! Geen wegenbelasting! Geen BPM! Het laagste bijtellingstarief voor zakelijke rijders! Volkswagen schreeuwt het van de daken: de Polo is er nu ook in een superzuinige "BlueMotion"-uitvoering. Maar is de auto in de praktijk echt zo zuinig als de specificaties willen doen geloven? En belangrijker nog: rijdt de BlueMotion even goed als een gewone Polo? Tijd voor een proefrit.
 

Volkswagen presenteert de Polo BlueMotion alsof het een unicum is, maar vele merken bieden extra zuinige uitvoeringen van bestaande modellen aan. Ook die auto's zijn wegenbelastingvrij. Ook die modellen hebben zo'n lage CO2-uitstoot dat er geen BPM over wordt gerekend en de aanschafprijs van de diesel-versie vergelijkbaar is met die van een zuinige benzineauto. Diesel is echter veel goedkoper per liter en dus verdient zo'n auto zich vrijwel direct terug. Ook wie de superzuinige diesels van de concurrentie rijdt, betaalt slechts 14% bijtelling.

Maar ... VW gaat wel een stapje verder dan gebruikelijk. De Polo BlueMotion is op alle mogelijke manieren aangepast om het verbruik te verlagen. Dat begint met de vormgeving. Het front is voorzien van een gesloten grille, zodat de rijwind er gemakkelijker langsglijdt. De auto is verlaagd voor een gunstigere luchtweerstand. De banden zijn extra smal en hebben een lage rolweerstand. De meeste tegenstrevers nemen slechts enkele van deze maatregelen, maar de Polo is op ieder denkbaar punt efficiënter gemaakt.

De buitenspiegels zijn zeer klein. Dat verlaagt wederom de luchtweerstand, maar het geeft (te) weinig zicht op het achteropkomende verkeer.

Volkswagen Polo BlueMotion

Interieur

Het interieur is dat van een gewone Polo. Dat wil zeggen: het biedt ruimte aan vier personen en is smetteloos afgewerkt. De testauto is echter voorzien van opmerkelijk kleine voorstoelen. De rugleuning is zo dun, dat de veren voelbaar zijn wanneer de bestuurder zich dieper in de stoel drukt. Met achterpassagiers is de kans juist groot dat bestuurder en bijrijder continu de knieën van hun passagiers in de rug voelen. Ook de zittingen van de voorstoelen zijn ongebruikelijk kort.

Standaard heeft de Polo BlueMotion een karige uitrusting om het gewicht te verminderen en zo het verbruik te verlagen. Een logische en terechte keuze van de ontwikkelaars. Wel is de auto voorzien van een schakelindicator, die aangeeft wat het meest economische moment is om een volgende of vorige versnelling te kiezen. Een boordcomputer geeft inzicht in het huidige en gemiddelde verbruik, desnoods over twee trajecten. Cruisecontrol helpt het verbuik op de lange afstand te verlagen.

Volkswagen Polo BlueMotion

Het is bijna vloeken in de kerk, maar de testauto is optioneel voorzien van een "energieverslindende" airconditioning en een gecombineerd audio- navigatiesysteem. Deze laatste werkt nog ouderwets met een CD-ROM en heeft daarom alleen kennis van het wegennet van de Benelux. Ondanks het feit dat de BlueMotion in theorie 1.300 km kan afleggen op een tank, noopt het navigatiesysteem tot weinig exotische bestemmingen.

Techniek

Vooral onderhuids verschilt de BlueMotion sterk van de alledaagse Polo. De versnellingsbakverhoudingen zijn aangepast zodat de nadruk nu ligt op een laag toerental, niet op maximale prestaties. Een zogenaamde "intelligente" dynamo zet energie die normaal gesproken verloren zou gaan bij uitrollen of remmen om in elektriciteit. Het start/stop-systeem zorgt er voor dat de motor afslaat wanneer de auto tot stilstand komt en automatisch weer start bij het wegrijden. Dit gaat in de praktijk zo snel, dat het nooit storend is.

Volkswagen Polo BlueMotion

Het verlaagde onderstel heeft een gunstige invloed op de wegligging, de banden met lage rolweerstand juist niet. In een snelle bocht piept en gilt de Polo BlueMotion het uit, waar een gewone Polo nog geen krimp zou geven.

Volkswagen Polo BlueMotion

Diesel

Het hart van deze spaarzame Polo wordt gevormd door een 1.2 liter dieselmotor. Deze telt drie cilinders, één minder dan gewoonlijk. Dat maakt de Polo nog zuiniger, maar minder geraffineerd. Zodra de motor wordt gestart nagelt, hamert, ratelt en schudt de BlueMotion zoals alleen diesels uit een ver verleden dat deden. Blijkbaar is ook sterk bezuinigd op de geluidsisolatie.

Bij het wegrijden is onmiddellijk merkbaar dat deze krachtbron is afgesteld op zuinig rijden: de Polo BlueMotion komt zeer aarzelend van de plek. Dit is echter een kwestie van gewenning, na enkele dagen rijden valt het aanvankelijk zo onwillige karakter niet meer op.

Wat storend blijft is het fluitende geluid van de aanjager, die met name hoorbaar is bij een verkeerslicht (het start/stop-systeem schakelt dan immers de motor uit). Het zorgt er allemaal voor dat de BlueMotion niet het volwassen gevoel geeft waar de gewone Polo z'n succes aan dankt.

Volkswagen Polo BlueMotion

Op de snelweg weet de BlueMotion heel wat beter te overtuigen. Wat aan daadkracht ontbreekt in de stad, wordt op de buitenweg meer dan goedgemaakt. Zelfs zonder terug te schakelen zet de "1.2 TDI" prima tussenacceleraties neer. Desgewenst kan daarom stevig worden doorgereden met deze kilometervreter op budget.

Verbruik

Volgens fabrieksopgave verbruikt de Polo BlueMotion 3.3 liter diesel per 100 km. De CO2-uitstoot zou 87 gram per kilometer bedragen en dat is twee gram minder dan de Toyota Prius. Het grote verschil is echter dat de samenstelling van de uitlaatgassen van een dieselauto schadelijker is dan die van een benzineauto. Alhoewel de Polo in theorie de zuinigste auto van het moment is, blijft de Prius vooralsnog de schoonste.

Gezien het levendige karakter op de snelweg, is aanvankelijk stevig doorgereden met de Polo. Na enkele honderden gehaaste kilometers verscheen desondanks een verbruik van slechts 4,9 liter per 100 km op de boordcomputer. Sommige eco-auto's halen dat alleen wanneer doelbewust zuinig wordt gereden! Wanneer veel in de stad wordt gereden, loopt het gemiddelde verbruik op tot 5 à 6 liter per 100 km.

Volkswagen Polo BlueMotion

Wanneer de rijstijl wordt aangepast en de maximumsnelheid wordt beperkt tot zo'n 80 km/u, meldt de boordcomputer ronduit spectaculaire waarden. Op een traject met alleen binnenwegen, kwam het verbruik uit op 3.2 liter per 100 km. Op een meer gevarieerde route (en met een continu werkende airconditioning!) kwam het verbruik uit op 3.7 liter per 100 km. Daarmee is de Polo zuiniger dan de meeste andere eco-modellen.

Conclusie

De Volkswagen Polo is nu ook leverbaar als extra zuinige BlueMotion. Dat is goed nieuws en slecht nieuws. Om met dat laatste te beginnen: de BlueMotion rijdt minder goed dan een gewone Polo. De prestaties in de stad zijn matig. De motor heeft een onrustige loop en is luidruchtig. Bij warm weer piepen de eco-banden in bochten waar andere banden geen krimp geven. Het zorgt er allemaal voor dat de BlueMotion niet het volwassen gevoel geeft waar de Polo z'n huidige succes aan te danken heeft.

Het goede nieuws: de Polo BlueMotion is extreem zuinig. VW heeft geen keuze gemaakt uit een aantal brandstofbesparende technieken, maar heeft ze allemaal toegepast. Zelfs zonder de rijstijl aan te passen, is de Polo BlueMotion daarom al zuiniger dan de meeste tegenstrevers. Wanneer juist wordt gestreefd naar een laag verbruik, is 1 op 25 of nog minder goed haalbaar.

plus
  • Extreem zuinig
  • Ruim en praktisch
  • Smetteloze afwerkingskwaliteit
min
  • Kleine, dunne stoelen
  • Onhandig kleine buitenspiegels
  • Volwassen gevoel van andere Polo-uitvoeringen ontbreekt
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!