23 juni 2010

Alles over autoglas

Een ster in herstel

Diversen | Pats! Een steentje tegen de voorruit! Het overkomt iedereen wel een keer en het laat een nare beschadiging achter. Maar wat dan? Wie even rondvraagt krijgt evenveel verhalen als meningen te horen. Doemdenkers willen doen geloven dat een beschadigde voorruit bij de eerste hobbel in de weg spontaan zal barsten. Anderen nemen het niet zo nauw en adviseren door te rijden tot de volgende servicebeurt. Wat is wijsheid? Autozine nam een kijkje achter de schermen bij Autotaalglas te Rijswijk en ging op zoek naar de antwoorden.
 

Da's nou jammer. De Toyota iQ is nog maar net in het bezit van de redactie en nu al heeft de auto schade. Gelukkig is er geen andere auto geraakt, maar op de snelweg klonk ineens een venijnige tik en direct was een sterretje zichtbaar in de voorruit.

Filiaalhouder Edwin Knoester ziet het meteen: "dit is een koeienoog, je had een pleister moeten plakken!" Pardon? Alhoewel de iQ uiterst geliefd is bij de redactie, blijft dit een auto en geen persoon van vlees en bloed. Knoester legt uit dat hij zijn klanten een sticker geeft om over een sterretje heen te plakken. Op die manier komt er geen vuil of vocht in de beschadiging. Want alhoewel een ruit na reparatie even sterk is als voorheen, blijft er altijd een klein litteken zichtbaar. Hoe schoner de "wond", hoe schoner de reparatie.

Betekent een pleister over het sterretje dat de reparatie even kan worden uitgesteld? "Nee, dat moet altijd zo snel mogelijk", zegt Edwin. Juist over het risico met doorrijden met een beschadigde voorruit bestaat veel onduidelijkheid. De waarheid is eenvoudig: een beschadigde voorruit is minder sterk. Wat begint als een sterretje, kan uitgroeien tot een gescheurde voorruit. Een sterretje is eenvoudig te repareren, een gescheurde voorruit moet worden vervangen. Bovendien is vervangen duurder dan herstellen.

Met name temperatuursverschillen kunnen een sterretje vergroten. Denk daarbij aan een koude airconditioning die blaast op een voorruit die uren in de brandende zon heeft gestaan. Omgekeerd: een bevroren voorruit met warm water ontdooien kan een ruit doen barsten. Ook bij het ruitenkrabben in de winter kan een sterretje groter maken.

Glas

Een moderne voorruit bestaat uit twee lagen glas met daartussen een laag folie. Dit "gelaagde glas" zorgt ervoor dat een voorruit wel kan scheuren, maar niet zomaar barst. De folie houdt de beide lagen immers bijelkaar. Bovendien wordt de folie gebruikt om een voorruit te tinten. Bij moderne auto's wordt tussen de beide glaslagen eventueel een antenne, voorruitverwarming of een warmtewerende coating (zilveroxyde) aangebracht.

De zijruiten van een auto zijn in de regel van gehard glas, dat juist in kleine korrels uiteen spat. Het voordeel hiervan is dat inzittenden bij een eventueel ongeval eenvoudig een ruit kunnen inslaan om de auto te verlaten.

Reparatie

"Wij kunnen alle autoruiten herstellen, de service beperkt zich niet tot alleen voorruiten", zegt Knoester. Steenslag op de voorruit komt veruit het meeste voor. De reparatie is eenvoudig en duurt niet meer dan 15 minuten.

Eerst wordt de beschadiging schoongemaakt. Eventueel wordt het gaatje uitgeboord om ruimte te maken voor het vulmiddel, net als bij de tandarts. Vervolgens wordt, onder vacuüm, een transparante hars in de beschadiging gespoten. Dit hars heeft enkele minuten nodig om zich tot in de fijnste poriën van de beschadiging te verspreiden, daarna hardt het uit onder ultraviolet licht.

Als "finishing touch" wordt de beschadiging gepolijst, waarmee direct het overtollige hars wordt verwijderd. De auto is daarna klaar voor gebruik. Indien gewenst mag deze direct door de wasstraat, over een grintpad of de sneeuw in; desnoods allemaal tegelijkertijd.

Vervanging

Repareren kan globaal met sterretjes tot zo'n 2 cm. Bij grotere schades wordt de voorruit vervangen. Bij grote beschadigingen blijft te veel zichtbaar van het herstel en/of komt de veiligheid in het geding. Een airbag gebruikt de voorruit namelijk om zich tegen af te zetten en dus moet de voorruit die druk kunnen weerstaan. "Wij kopen geen imitatie autoruiten in, maar hebben dezelfde leverancier als de autofabrikant", benadrukt Knoester. Vervangende ruiten van budget-merken zouden te veel vertekenen, niet dezelfde tint hebben als de originele ruit of een minder goede pasvorm hebben.

Het vervangen van een voorruit duurt ongeveer anderhalf uur. Bij moderne auto's is de voorruit tegen het plaatwerk geplakt. Daarom moeten eerst alle omlijstingen rondom de voorruit worden verwijderd, waarna het raam los wordt gesneden. "Een licht- of regensensor in de voorruit vormt daarbij geen probleem", vult Knoester aan. "Eventuele elektronica in een raam zit slechts met één stekkertje vast, dat is niet half zo complex als de klant vermoedt".

Nadat de voorruit is verwijderd, wordt het onderliggende plaatwerk schoongemaakt (inclusief die lastig bereikbare hoekjes van het dashboard!) en kan een nieuw raam worden geplaatst. Eerst wordt een nieuwe kitlaag aangebracht en na het plaatsen van de voorruit kan de omlijsting worden teruggeplaatst.

"Met name het exact plaatsen van de voorruit vraagt om het getrainde oog van een specialist", zegt Knoester, die exact kan zien of een vervangende voorruit is geplaatst door een expert of een beunhaas. Na een uurtje drogen is de auto weer klaar voor gebruik, alhoewel wordt aangeraden minimaal 24 uur te wachten met het wassen van de auto.

Inbraak

Glasspecialisten als Autotaalglas herstellen ook ruitschade na bijvoorbeeld een autoinbraak. Hiervoor is 24 uur per dag een serviceteam beschikbaar. Het betreft hier voornamelijk ingeslagen zijruiten. Wanneer een nieuwe zijruit niet op voorraad is, kunnen deze specialisten tijdelijk een op maat gesneden ruit van plexiglas plaatsen.

Het vervangen van een zijruit vraagt vooral autokennis. Het deurpaneel moet worden gedemonteerd, waarna de restanten van de oude zijruit kunnen worden verwijderd. Pas wanneer het portier (met name het slot) geheel vrij is van glassplinters, kan de nieuwe ruit geplaatst worden. Het resultaat is in alle gevallen hetzelfde: glashelder en dus onzichtbaar herstel.

Conclusie

Geluk bij een ongeluk. De redactieauto raakt beschadigd en dat geeft de kans bij te leren over autoruiten. Er blijkt veel onduidelijkheid te zijn over ruitschade en de daarbij behorende risico's. Kortgezegd kan een sterretje eenvoudig worden hersteld. Wanneer te lang wordt gewacht, kan het sterretje uitgroeien tot een scheur en moet de hele voorruit worden vervangen. De meeste verzekeringen betalen herstel van een sterretje helemaal; voor het vervangen van een voorruit betaalt de klant een eigen risico.

Het verschil tussen de diverse glasspecialisten zit in de kwaliteit van de gebruikte materialen, het vakmanschap en de service (leenauto, service aan huis, etc.). Ook de mate van samenwerking met verzekeringsmaatschappijen verschilt, waardoor bij het ene bedrijf veel papierwerk nodig is en bij het andere het tonen van een groene kaart volstaat. Tenslotte verschilt de mate van voorlichting aan de klant en die was bij dit bezoek glashelder!

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!