10 april 2010
Citroen DS3

Citroën DS3

Le freak c'est chic

Autotest | Heeft u wel eens een Franse rap gehoord? Toen ik dat voor het eerst hoorde, schoot ik spontaan in de lach. Rap hoort in het Engels. Of beter nog: in het Amerikaans, want rap moet def, dope en stupid zijn. Het Frans is voorbehouden aan fijnzinnige chansons en liefdesbetuigingen. Toch komt het op-en-top Franse Citroën nu niet met de zoveelste elegante auto, maar juist met de stoere en coole DS3. Weet de DS3 te overtuigen als hippe verschijning, of is Citroëns laatste creatie net zo onwaarschijnlijk als Franstalige rap?
 

De proefrit had niet beter kunnen beginnen. Al na enkele minuten rijdt de testauto een lange file in en daar bewijst deze nieuwe Citroën zich vrijwel onmiddellijk. Wat een bekijks!

De DS3 is door iedere koper zo aan te passen dat er geen twee gelijke exemplaren zullen zijn. De testauto valt op door de stemmige donkergrijze kleur, het contrasterende knalblauwe dak met subtiele tijgerprint, lichtblauwe spiegels en zwarte velgen met lichtblauwe naven. En dit betreft dan nog een bescheiden aangekleed exemplaar!

Citroen DS3

Vooral heerschappen die petjes omgekeerd op het hoofd dragen en bij wie er een muur van geluid uit de auto komt, bewonderen de DS3 openlijk. Goedkeurende blikken en opgestoken duimen zijn herhaaldelijk mijn deel. En daarmee is het eerste deel van de test al na luttele minuten rijden geslaagd: de DS3 heeft zich bewezen als een hippe auto en valt 100% in de smaak bij de beoogde doelgroep.

Interieur

En dan te bedenken dat ze het interieur van de testauto nog niet eens hebben gezien! Dat is voor de gelegenheid uitgevoerd in hoogglans zwart met zwart lederen stoelen. De vloermatten hebben een tijgerprint. Is dat niet helemaal uw smaak? Ook binnenin kan de DS3 tot in het kleinste detail worden aangepast aan de wensen van de klant; de testauto is slechts een voorbeeld van hoe een DS3 er uit zou kunnen zien.

Citroen DS3

Technisch gezien is de Citroën DS3 een driedeurs C3, maar het interieur geeft een heel ander gevoel. Mede dankzij de donkere bekleding en getinte achterruiten, benadert de cabine van de DS3 het geborgen gevoel van een coupé.

Voorin biedt de DS3 volop ruimte, daarom valt des te meer op dat de veiligheidsgordel niet in hoogte verstelbaar is. Vooral bij lange bestuurders kan de gordel vervelend langs de schouder knellen. De achterbank is alleen bereikbaar met enig klimmen en klauteren en biedt net voldoende ruimte voor twee (behendige) volwassenen.

Citroen DS3

Uitrusting

Rekening houdende met de prijs, is de standaarduitrusting compleet. Wel kent de DS3 enige schoonheidsfoutjes. Zo is de hier gereden "Sport Chic" uitvoering voorzien van een hifi-systeem, maar dat kent (in combinatie met een navigatiesysteem) geen USB-aansluiting. Als alternatief voorziet Citroën in een AUX-ingang, maar daarmee is het muziekplezier beperkt tot de capaciteit van de accu van de mp3-speler. De oude muziek CD's kunnen dus weer uit de mottenballen worden gehaald.

Ook niet handig: op de schaalverdeling van de snelheidsmeter staan alleen snelheden die in Frankrijk gangbaar zijn. In Nederland is het gokken waar de 100 en 120 km/u precies liggen. De bestuurder moet turen naar de snelheidsmeter en dat komt de veiligheid niet ten goede. Is het echt zo veel moeite om een ander achtergrondje te drukken voor auto's die buiten Frankrijk worden verkocht?

Citroen DS3

Prestaties

Op het moment van schrijven is de 1.6 liter turbomotor het best leverbaar. Aanvankelijk ging de voorkeur voor de testauto uit naar een meer gangbare krachtbron, maar juist met de sterkste motor komt het rebelse karakter van de DS3 het best tot z'n recht.

Citroen DS3

Er is een groot verschil tussen een snelle auto en een auto die ook daadwerkelijk snel voelt. Citroën heeft er alles aan gedaan om de DS3 niet alleen in getallen uitgedrukt goed te laten presteren (0-100 km/u in 7.3 seconden (gemeten zonder belading of passagier), topsnelheid 214 km/u). De turbomotor is bijterig als een "French bitch" en daarom voelt de DS3 ook snel.

De 156 pk / 240 Nm sterke krachtbron is zelfs zo gretig dat het bijvoorbeeld in de file enige moeite kost om langzaam met de verkeersstroom mee te kabbelen (vroegtijdige slijtage van het koppelingspedaal is daarom niet uitgesloten).

Citroen DS3

Wanneer de DS3 eenmaal de ruimte krijgt, is een voorzichtig tikje op het gaspedaal al genoeg voor een heerlijke versnelling. Bovendien zijn de versnellingen zo gekozen dat vrijwel altijd een flinke reserve beschikbaar is en de auto steeds weer levendig reageert. Bij vol gas kunnen de voorwielen alle agressie net niet verwerken, waardoor de aandrijving iets trekt in het stuurwiel. Dat is bij de meeste auto's een negatief punt, maar bij de DS3 draagt het alleen maar bij aan de sensatie.

Een uitgesproken sportief motorgeluid blijft uit, maar ook dat is in dit geval positief uit te leggen. Juist omdat de DS3 geen opdringerig motorgeluid heeft, is de auto voldoende stil om comfortabel langere afstanden mee af te leggen.

Citroen DS3

Weggedrag

Niet alleen de prima prestaties zorgen ervoor dat de DS3 overtuigt als brutaal broertje van de brave Citroën C3. Het onderstel van de DS3 is stugger en het koetswerk is verlaagd. Daarbij is de besturing zwaarder en het stuurwiel kleiner. Dit zijn weliswaar kleine aanpassingen, maar het verschil is groot!

De Citroën C3 is een allemansvriend die niet te hard of te zacht is geveerd, de DS3 heeft juist een uitgesproken sportief karakter. De DS3 daagt uit en bijt zich vol overtuiging vast in iedere snelle bocht. Vooral wanneer hard gereden wordt, geeft de DS3 heel veel voldoening. Sterker nog, ondergetekende heeft in jaren niet zo veel plezier gehad met een Citroën. De laatste keer was met de "Saxo VTS 16v" ... en toen was rapmuziek nog maar net uitgevonden!

Citroen DS3

Conclusie

Weet de Citroën DS3 te overtuigen als hippe, rebelse auto? Zonder enige twijfel en op alle fronten! Dat is op de eerste plaats te danken aan de vele mogelijkheden om de auto te personaliseren. Iedere DS3 is daarmee een unieke verschijning.

Maar de DS3 is veel meer dan een driedeurs Citroën C3. Het verlaagde onderstel en de directe besturing maken van een brave gezinsauto een echte rijdersauto die heel veel rijplezier geeft. De testauto is op de koop toe voorzien van de sterkst leverbare motor en daarmee is de pret helemaal compleet.

plus
  • Eigenzinnig uiterlijk
  • Sublieme rijeigenschappen
min
  • Onhandige schaalverdeling snelheidsmeter
  • Veiligheidsgordels niet in hoogte verstelbaar
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!