3 december 2009
BMW 5-Serie GT

BMW 5-Serie GT

De luxe van ruimte

Autotest | BMW denkt een gat in de markt te hebben gevonden en vult dat op met de 5-Serie GT. Het is een mengvorm van een luxe reislimousine en een royaal bemeten hatchback. De nieuwkomer staat op het platform van de 7-Serie, maar gebruikt al technieken van de nog te introduceren nieuwe 5-Serie. Hoe rijdt dit wonderlijke voertuig en wie zit er precies op deze te wachten?
 

"GT" staat voor "Gran Turismo" en dat verraadt meteen wat BMW met deze bijzondere auto voor ogen heeft. Een gran turismo is van oudsher een snelle auto om lange afstanden mee af te leggen, zonder dat de sportiviteit ten koste gaat van het comfort. Dit is geen sportwagentje om mee van het ene verkeerslicht naar het andere te sprinten, maar om een reis van Amsterdam naar Athene tot een waar genoegen te maken.

Dat verklaart ook waarom de auto "5-Serie GT" heet en niet "7-Serie hatchback", want uit technisch oogpunt zou dat logischer zijn geweest. De 7-Serie is de meest comfortabele BMW, terwijl de 5-Serie meer rijplezier biedt. De 5-Serie GT zit er precies tussenin.

BMW 5-Serie GT

Ruimte

Omdat de 5-Serie GT op het onderstel van de 7-Serie staat, is dit bepaald geen kleine auto. De 5-GT is precies vijf meter lang en heeft een wielbasis van drie meter. Het verschil met andere luxe reisauto's zit in de hoogte (1 meter 56). Dat is meteen merkbaar bij het plaatsnemen achter het stuurwiel. De hoofdruimte is bovengemiddeld en de zit is iets hoger dan gebruikelijk. Dat laatste geeft niet het machtige gevoel van een SUV, maar geeft wel een beter overzicht over de auto. Overigens went de iets hogere zit snel, na een paar dagen rijden valt het niet meer op.

Achterin is de beenruimte gelijk aan die van de BMW 7-Serie (korte wielbasis!). De daklijn is echter hoger, waardoor de passagiers meer rechtop kunnen zitten. Daar staat tegenover dat de daklijn afloopt, waardoor lange passagiers weinig voordeel ervaren ten opzichte van een conventionele sedan.

BMW 5-Serie GT

De achterbank bestaat uit twee losse stoelen die ieder elektrisch verstelbaar zijn. Het grote verschil met een traditionele sedan is dat de achterbank kan worden opgeklapt om de bagageruimte te vergroten. Dit kan, optioneel, geheel elektrisch. Met een knop in de bagageruimte kunnen de achterstoelen worden platgelegd en zelfs elektrisch weer terug worden geklapt.

De bagageruimte meet standaard 570 liter, met opgeklapte achterbank wordt dat 1.650 liter. En dat is hét onderscheidende punt van de 5-Serie GT: slechts weinig auto's in deze klasse bieden zo veel bagageruimte. Het enige alternatief is een topklasse SUV, maar die heeft niet dezelfde uitstraling (of minder verbloemd: is politiek incorrect).

BMW 5-Serie GT

De achterklep kan op twee manieren worden geopend. Voor kleine stukken volstaat het om alleen het onderste deel te openen. Dan kan er bovendien geen kou van buiten in het interieur komen. De achterklep kan ook als een hatchback worden geopend, dan scharniert de achterruit mee en kunnen grotere stukken bagage gemakkelijk worden geladen.

Uitrusting

De vormgeving van het interieur is typisch BMW: modern en strak gelijnd, maar dankzij aankleding met leder en hout toch vertrouwd. Centraal in het dashboard staat een royaal bemeten kleurenscherm. Vrijwel alle functies (radio, navigatie, communicatie, parkeerhulp) kunnen worden bediend via "iDrive". Dit was bij introductie, jaren geleden, een uniek systeem dat zich dankzij de extreem logische structuur met slechts één druk/draai-knop liet bedienen. Helaas is de structuur in de loop der jaren steeds rommeliger geworden en nu telt iDrive acht knoppen. iDrive blijft krachtig en veelzijdig, maar onderscheidt zich nog nauwelijks van soortgelijke systemen van andere merken.

BMW 5-Serie GT

Nieuw in iDrive is het ingebouwde instructieboekje. Dat is zo gemaakt dat automatisch hulp verschijnt als de bestuurder iets verkeerd doet. Dat lijkt heel slim, maar een logischere bediening zou een handleiding overbodig maken!

Weggedrag

iDrive bevat ook een parkeerhulp, die met zowel een camera als hulplijnen aangeeft hoeveel ruimte er om de auto vrij is. Dat is geen overbodige luxe, want de buitenspiegels zijn te klein voor een auto van deze omvang. Dat is niet alleen lastig bij inparkeren, maar ook bij het wisselen van rijstrook op de snelweg. iDrive wordt ook gebruikt om het karakter van de auto te bepalen. De bestuurder kan kiezen voor een hard of zacht onderstel en voor een terughoudende of juist sportieve motor.

BMW 5-Serie GT

Standaard heeft de 5-Serie GT een ongebruikelijk zacht onderstel voor BMW-begrippen. De besturing is aanvankelijk indirect en het koetswerk helt nadrukkelijk over in de bocht. Daarom is tijdens de meeste ritten gekozen voor de Sport-stand.

De 5-Serie GT heeft, ook in de sportieve stand, een goedmoedig weggedrag. Door de enorme omvang, en het bijbehorende forse gewicht, reageert de auto gelaten op snelle stuurbewegingen. Alleen met heel bruut sturen is de 5-GT te verleiden tot "sportief" bochtenwerk. Hier is duidelijk de invloed van de 7-Serie merkbaar, want de 5-Serie GT leent zich het beste voor een kalme en statige rijstijl, alsof er een hoogwaardigheidsbekleder achterin zit (die het zachte onderstel juist op prijs zal stellen). Ondanks het forse gewicht wordt een noodstop veilig en zonder drama uitgevoerd.

BMW 5-Serie GT

Motor

De testauto is voorzien van een 3.0 liter zescilinder dieselmotor die de achterwielen aandrijft. De krachtbron is gekoppeld aan een geheel nieuwe achttraps automatische transmissie. Met meer versnellingen is de kans groter voor iedere situatie een ideale overbrenging te hebben. Vooral de hoogste versnelling kent een zeer lange overbrenging, waarmee op de snelweg hoge snelheden kunnen worden aangehouden bij een laag toerental. 100 km/u betekent slechts 1.200 toeren per minuut! Dat maakt de 530d niet alleen heel rustig, maar ook zuinig. Op de buitenweg zijn in de regel alleen de banden hoorbaar, geluiden van de motor en rijwind worden vrijwel helemaal onderdrukt.

De dieselmotor maakt gebruik van "Efficient Dynamics". Dat is een pakket van maatregelen waarmee iedere nieuwe BMW betere prestaties levert en toch zuiniger is. In combinatie met een automatische versnellingsbak voorziet BMW nog niet in een start/stop systeem, dit is wel in ontwikkeling.

BMW 5-Serie GT

Veel onderdelen die in de regel mechanisch zijn, zijn vervangen door elektrische exemplaren. Het voordeel daarvan is dat deze onderdelen eenvoudig zijn uit te schakelen wanneer ze niet nodig zijn (denk aan de stuurbekrachtiging op de snelweg). Bovendien wordt bij remmen of uitrollen de energie die daarbij normaal gesproken verloren zou gaan omgezet in elektriciteit. Die "gratis" elektriciteit wordt gebruikt door de vele elektrische componenten.

Het resultaat van alle inspanningen is er naar. Wanneer stevig wordt doorgereden, komt het gemiddelde verbruik uit op 9,4 liter diesel per 100 km. Een kalme rit over binnenwegen en met een aangepaste rijstijl kostte slechts 6.6 liter per 100 km.

De "530d" is goed voor 245 pk / 540 Nm. Het grote verschil tussen het aantal paardenkrachten en de trekkracht wijst al op het motorkarakter: deze motor biedt heel veel souplesse en weinig agressie. Ook deze lichtst leverbare motor geeft de 5-Serie GT de prestaties die horen bij een auto in deze prijsklasse. Juist met dieselmotor is de 5-Serie GT daarom een echte gran turismo: een luxe auto om zeer lange afstanden af te leggen, in stijl.

BMW 5-Serie GT

Conclusie

De BMW 5-Serie GT is op het eerste gezicht nogal een vreemdsoortig voertuig. Een uitgebreide rijtest leert echter dat de auto wel degelijk een heel eigen charme heeft. De 5-Serie GT biedt veel meer ruimte dan een vergelijkbare sedan. Wie dezelfde combinatie van luxe en ruimte zoekt, was tot nu toe aangewezen op een topklasse SUV. Omwille van het imago en de rijeigenschappen is de 5-Serie GT een welkom alternatief.

Daarnaast vormt de 5-Serie GT een alternatief voor een auto uit het topsegment (bijvoorbeeld BMW's eigen 7-Serie). De auto biedt evenveel ruimte, maar nu in een iets bescheidener verpakking en tegen een iets lagere prijs. Tenslotte is de 5-Serie anders dan anders en ook dat is welkom.

De 5-Serie GT rijdt als een BMW: dankzij Efficient Dynamics zijn de prestaties prima en blijft het verbruik relatief bescheiden. Comfort en veiligheid staan voorop, maar het rijplezier is zeker niet vergeten dankzij een sportieve ondertoon.

plus
  • Comfortabel en sportief
  • Sterke, zuinige dieselmotor
  • Unieke mix van sedan en hatchback
min
  • Te kleine buitenspiegels
  • Pas echt compleet met (kostbare) opties
  • Nieuwe iDrive minder goed dan vorige generaties
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!