19 september 2006
Volvo S80

Volvo S80

Veilige keuze

Autotest | Volvo heeft altijd een unieke positie gehad op de markt van de luxe reisauto's. Een grote Volvo wordt niet gekocht om indruk op anderen te maken. De aantrekkingskracht van Volvo is juist het uiterst beschaafde en ingetogen imago. Toch biedt het topmodel van Volvo alle luxe. Bovendien wordt de S80 als eerste voorzien van nieuwe veiligheidssystemen. Is kiezen voor de S80 zonder risico's?
 

Wat als eerste opvalt aan de geheel nieuwe S80 is de geslaagde vormgeving. De S80 is gestroomlijnd en zo bescheiden als de koper de auto graag ziet. Toch weet de auto een parkeervak op z'n zachtst gezegd "goed te vullen". Niemand zal aanstoot nemen aan deze limousine, iets wat bij andere merken vaak anders is.

Limousine

En bij de S80 is de term "limousine" niet overdreven. De ruimte achterin is voldoende voor gebruik als auto met chauffeur. De rechter voorstoel kan extra ver naar voren worden geschoven om achterin meer dan riant te kunnen zitten. De luchtroosters van het klimaatcontrolesysteem zijn naar achteren doorgevoerd en zijn hier apart regelbaar. De zitting van de met leder beklede achterbank is elektrisch verwarmbaar.

In het hele interieur heerst een typisch Scandinavische stijl die in West Europa goed in de smaak valt. De voorstoelen zitten voortreffelijk. De vaste, niet verstelbare hoofdsteunen zijn echter te laag, waardoor ze bij lange bestuurders niet het achterhoofd maar de nek ondersteunen. Een ongebruikelijke misser voor Volvo!

Volvo S80

Het dashboard is een toonbeeld van elegantie en eenvoud, terwijl alle gangbare luxe wel degelijk aan boord is. Volvo heeft er alles aan gedaan de rust en het overzicht te behouden door een minimum aan knoppen en beeldschermen te gebruiken.

Ignorance is ...

Van de aanwezige knoppen vraagt de onderste rij toetsen in de middenconsole speciale aandacht. Naast de gebruikelijke parkeerhulp (voor en achter) en anti-slipregeling, is hier het "BLIS" in te schakelen.

Het Blind Spot Information System bestaat uit camera's onder de beide buitenspiegels die het verkeer naast de auto in een straal van 9,5 bij 3 meter in de gaten houden. Zodra een object in beeld komt dat in dezelfde richting als de auto beweegt, gaat een oranje lampje bij de buitenspiegel branden om aan te geven dat het nu niet veilig is om van rijstrook te wisselen.

Volvo S80

Volvo benadrukt dat het niet de bedoeling is hierop blind te varen. In de parktijk is BLIS wel een zeer aangename extra bevestiging of een rijstrook wel dan niet vrij is. Het systeem waarschuwt ook voor motorfietsen, maar registreert fietsers helaas niet altijd. In de S80 is BLIS een prettige extra; in SUV's, MPV's en ander hoogs kan het een waardevolle bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid.

Onopvallender, maar minstens zo zinvol, is het waterafstotende glas van de voorruit. Dankzij een speciale coating wordt regen gemakkelijk weggeblazen. De ruitenwissers zijn daarom minder vaak nodig en de voorruit blijft beter schoon. Ook de buitenspiegels zijn met dit wondermiddel behandeld om het zicht te verbeteren.

Inmiddels gemeengoed zijn de meesturende xenon-koplampen. Optioneel is de cruise-control te voorzien van radar, zodat de S80 automatisch afstand houdt en kop-staart botsingen actief voorkomt.

Volvo S80

Als veiligheid ook beveiliging is, heeft Volvo een leuke gadget voor het alarm. De auto is uitgevoerd met een hartslagmeter die registreert of een ongenode gast zich in de auto bevindt. Lampjes op de afstandsbediening geven aan of het alarm is afgegaan en of zich nog iemand in de auto schuilhoudt.

Luxe

Geheel volgens de laatste trend wordt de mobiele telefoon zonder knoppen, cradles of andere afleiding aan de carkit van de auto gekoppeld. Volvo gebruikt een Bluetooth-interface en doet dat op de heldere en doordachte manier die kenmerkend is voor de hele auto.

Volvo S80

Niet uitgesproken veilig, maar wel bijzonder aangenaam, is het audiosysteem. Ook voor de S80 heeft Volvo de assistentie ingeroepen van luidsprekerspecialist DynAudio en het resultaat is subliem. Lexus en BMW staan bekend om hun goede autoradio's, maar Volvo overschaduwt ze allemaal.

De 6 CD-wisselaar in het dashboard slikt zowel zelfgebakken CD-ROM's met MP3 bestanden als "ouderwetse" muziek CD's. Tussen de voorstoelen is een aansluiting voor een externe MP3 speler te vinden. Veiligheid staat voorop, dus het audiosysteem en zelfs het navigatiesysteem worden bediend met knoppen op het stuurwiel. Deze beschaafde Zweed is altijd in voor een daverend feestje en daar is veelvuldig en dankbaar gebruik van gemaakt.

Rijeigenschappen

Ook voor de rijeigenschappen is de term "feestelijk" niet geheel misplaatst. Vooral in vergelijking met de vorige S80 is de nieuwe generatie veel levendiger en communicatiever. Deze nieuwkomer voelt niet langer als een onoverwinnelijke kluis op wielen, maar als een atletische en capabele reisauto. Alleen bij hard remmen is merkbaar dat dit een grote zware auto is, want het ABS moet relatief vaak ingrijpen. Het weggedrag kan worden getypeerd als rustig en stabiel. Ook bij snel bochtenwerk laat de S80 zich nauwelijks uit balans brengen en blijft de rust gewaarborgd.

Bij een nieuwe S80 horen ook nieuwe motoren. Bijzonder is dat Volvo de S80 voortaan levert met een achtcilinder in combinatie met vierwielaandrijving. Die is echter uiterst kostbaar in aanschaf en gebruik. Het omslagpunt voor een dieselmotor ligt juist laag.

Daarom is voor de test gekozen voor de meer realistische 2.5 liter vijfcilinder diesel. Die is helaas niet zo stil en geraffineerd als de rest van de auto. Het geluid van de zelfontbrander dringt altijd tot het interieur door. Dat is niet bijzonder storend, maar de concurrentie maakt een auto als deze zo stil dat alleen de toerenteller verraadt dat de motor draait.

Volvo S80

De S80 D5 presteert er niet minder om. Vooral tussenacceleraties worden dankzij het koninklijke koppel van exact 400 Nm met het nodige machtsvertoon neergezet. De zestraps automaat voelt de bestuurder goed aan en laat zich desgewenst ook sequentieel schakelen. Het opgegeven fabrieksverbruik was ondanks een kalme rijstijl en veel snelwegkilometers niet haalbaar. Of heeft dat misschien iets te maken met het rijplezier en het verslavende machtsvertoon van de sterke diesel?

Conclusie

De Volvo S80 is het topmodel van Volvo en daarmee het rijdende visitekaartje van het Zweedse merk. De auto is voorzien van alle nieuwe veiligheidssystemen die in de loop der jaren hun weg zullen vinden naar de andere modellen. Veel daarvan zijn onzichtbaar, maar bewijzen in de praktijk wel degelijk hun nut. Naast veel aandacht voor veiligheid, biedt de S80 alle luxe en moderne techniek die van een auto als deze mag worden verwacht. De vormgeving en de rijeigenschappen zijn een enorme vooruitgang ten opzichte van de vorige S80.

Wie overweegt een Volvo S80 te kopen staat niets in de weg. Slechts na lang zoeken werden een paar kleine minpunten gevonden (hoofdsteun te laag, motor hoorbaar) en verder was de ervaring met de S80 louter positief. Kortom: de Volvo S80 is een veilige keuze.

plus
  • Beschaafde vormgeving
  • Prima rijeigenschappen
  • Innovatieve veiligheidssystemen
min
  • Hoofdsteunen iets te laag
  • Dieselmotor mist raffinement
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!