24 juni 2009
Mercedes E-Klasse Coupe

Mercedes E-Klasse Coupé

Verschil moet er zijn

Autotest | Wat is het verschil tussen een goede maaltijd en haute cuisine? Wat is het verschil tussen mode en confectiekleding? Wat is het verschil tussen zomaar een muziekje en een concert? Wat is het verschil tussen een film op TV en in de bioscoop? Het is allemaal als het verschil tussen de Mercedes-Benz E-Klasse sedan en de E-Klasse Coupé. In de basis zijn ze gelijk, maar dankzij een andere presentatie is de ervaring compleet verschillend. Lees zelf welke verschillen dat zijn.
 

De E-Klasse is Mercedes' middelgrote sedan. Deze favoriet onder zakelijke rijders onderscheidt zich van de concurrentie door de hoge mate van comfort. In een eerdere test was de E-Klasse sedan als een oase van rust. De auto doet alles met zo veel gemak, dat de bestuurder als vanzelf kalm wordt. Mede daarom legt de E-Klasse met ongekend gemak enorme afstanden af.

Dat is mede te danken aan de vooruitstrevende elektronica, die waakt over de veiligheid en het leven met de E-Klasse daarom nog makkelijker maakt. Denk daarbij aan een nachtzichtcamera en automatische herkenning van verkeersborden (in een display verschijnt een "herinnering" van de maximumsnelheid of bijvoorbeeld een inhaalverbod). Andere toverwoorden van de E-Klasse zijn "Blind Spot Assist" (een waarschuwing voor voortuigen die zich in de blinde hoek van de buitenspiegel bevinden) en "Adaptive Highbeam Assist" (meesturend en automatisch activerend groot licht). Heel bijzonder is "Attention Assist" dat waarschuwt bij vermoeidheid door patronen in het rijgedrag te bestuderen en te waarschuwen wanneer de aandacht van de bestuurder verslapt.

Mercedes E-Klasse Coupe

Tenslotte wordt de E-Klasse gekenmerkt door zeer sterke motoren die desondanks zuiniger zijn dan gemiddeld in dit segment. Daarmee is de E-Klasse schoner en vooral voordeliger in gebruik.

Coupé

Maar dat alles is nauwelijks een succesformule voor een goede coupé. Een coupé wordt niet gekozen omdat het het meest comfortabele, verstandige of zuinige vervoer van A naar B is. Een coupé moet de emotie aanspreken! Een coupé moet zo fraai zijn vormgegeven dat het alleen al een plezier is om naar de auto te kijken. Daarnaast moet een coupé zo veel rijplezier bieden dat de auto het hart van de koper bij de eerste proefrit verovert en de jaren daarna uitnodigt om zo vaak en zo ver mogelijk te reizen.

Maar ... zo'n degelijke basis is wel een prettig uitgangspunt voor een coupé. Alhoewel een coupé wordt gekocht uit emotie, zal niemand zoeken naar een auto die gevaarlijk, oncomfortabel of onzuinig is.

Mercedes E-Klasse Coupe

Vormgeving

Daarom heeft Mercedes-Benz de E-Klasse als basis genomen, maar is de auto op alle denkbare punten spannender gemaakt. Dat begint, uiteraard, met de vormgeving. De langgerekte vorm van de E-Klasse maakt van de Coupé bij uitstek een elegante auto. Dat beeld wordt versterkt door de zijruiten zonder B-stijl. Bovendien is de stroomlijn uitstekend, de Cw-waarde bedraagt 0,24 en dat is extreem laag.

Binnenin geeft de testauto het kenmerkende, geborgen coupé-gevoel. Omdat de daklijn beduidend lager (-7 cm) ligt, dwingt de Coupé de bestuurder in een ligpositie in plaats van een zitpositie. De stoelen in de testauto liggen bijzonder prettig, mede omdat ze (elektrisch) instelbaar zijn in de lengte en breedte. Het stuurwiel is onwennig groot voor een exclusieve auto als deze.

Mercedes E-Klasse Coupe

De ruimte op de achterbank is minimaal, zelfs coupés die een slag kleiner zijn bieden meer ruimte achterin. Wie de E-Klasse associeert met een taxi, kan die gelijkenis dus definitief vergeten!

Rijeigenschappen

De E-Klasse Coupé is voorzien van een sportonderstel ("Dynamic Handling Package") en dat betekent een wereld van verschil met de vrome E-Klasse sedan. Tenminste, na een druk op de "sport"-knop. Standaard stuurt de auto extreem licht en volkomen gevoelloos. Dat rijdt uiterst ontspannen, maar het geeft bepaald geen gevoel met de auto. In de "sport"-stand wordt de besturing zwaarder en directer, terwijl de schokdempers stugger worden. Dan leent deze forse coupé zich juist graag voor vlot bochtenwerk.

Mercedes E-Klasse Coupe

De wegligging is prima, maar zeker niet perfect. De E-Klasse Coupé is niet bedoeld als snaarstrak sturende rassportwagen. Vooral alle luxe aan boord maakt de E-Klasse daarvoor simpelweg te zwaar. Te snel een bocht insturen resulteert daarom gemakkelijk in onderstuur (wat nog voordat het goed merkbaar is wordt opgevangen door het elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP)). Een te scherp ingestuurde bocht kan overstuur tot gevolg hebben (hetgeen wederom veilig wordt opgelost door het ESP).

Het elektronische veiligheidsnet kan ook worden uitgeschakeld en dan leent deze luxe coupé zich prima voor een partijtje spectaculair en tegelijkertijd controleerbaar glijden.

Mercedes E-Klasse Coupe

Prestaties

Voor een eerdere rijtest met de E-Klasse sedan is gekozen voor de lichtste diesel- ("E200CDI") en de lichtste benzinemotor ("E250 CGI BlueEfficiency"). Beide vielen positief op met prima prestaties en toch een relatief laag verbruik. Maar juist omdat die motoren zich al hebben bewezen, valt de keuze voor dit pretnummer onder de E-Klassen op de sterkere "E350 CGI BlueEfficiency".

Deze zescilinder benzinemotor is goed voor 292 pk / 365 Nm. Daarmee zet de E-Klasse Coupé uitstekende prestaties neer. Bij lage toeren is de krachtbron sterk, zodat lange afstanden in stilte en met een laag verbruik kunnen worden afgelegd. Dan is het het prettigste om het schakelen aan de zeventraps (!) automaat over te laten.

Mercedes E-Klasse Coupe

Met hendels achter het stuurwiel kan de bestuurder zelf schakelen om het maximale uit de auto te halen. Vooral op hoge toeren geeft de E350 een spannend motorgeluid en zijn de prestaties zoals mag worden verwacht van een auto met dit prijskaartje. Tegelijkertijd is de E350 nooit opdringerig of uitdagend, zodat even gemakkelijk kalm kan worden gereden als met een gewone E-Klasse.

En dat is het belangrijkste pluspunt van deze coupé: wanneer het kan en mag, biedt de E-Klasse Coupé volop rijplezier, en eenmaal uitgespeeld is deze coupé even verstandig als een gewone E-Klasse.

Conclusie

Wat is het verschil tussen de Mercedes-Benz E-Klasse sedan en coupé? Dat is veel meer dan alleen een gestroomlijnder uiterlijk. Onder dat aerodynamische jasje biedt de E-Klasse de geborgenheid van een coupé en alle luxe van een gewone E-Klasse. Denk daarbij aan intelligente koplampen en een nachtzichtcamera, maar ook aan een prima verzorgd audio-, video-, communicatie- en navigatiesysteem.

In plaats van alleen comfort, biedt de E-Klasse Coupé ook het nodige rijplezier. Dankzij het sportonderstel is dit een prima sturende auto met een uitstekende wegligging. De prestaties zijn prima, met name de "E350 CGI" motor weet te overtuigen met kracht, souplesse en een relatief bescheiden verbruik.

Kortom: Mercedes is er in geslaagd het verstandige van een E-Klasse te combineren met de emotie van een coupé.

plus
  • Vooruitstrevende elektronica
  • Beschaafde, elegante vormgeving
  • Sportief als een coupe, comfortabel als een E-Klasse
min
  • Merkbaar zwaar
  • Onwennig groot stuurwiel
  • Minimale ruimte achterin
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!