14 maart 2009
Ford Focus RS

Ford Focus RS

Gifkikker

Autotest | U wilt de snelste, heetste hatchback die er is? Op papier is de Ford Focus RS dan de beste keuze. Om te beginnen heeft iedere Ford Focus een uitmuntende wegligging, dus rijplezier is al bij voorbaat gegarandeerd. Daarbij de Focus RS is voorzien van een 300 pk sterke turbomotor en een uiterlijk dat weinig te raden over laat naar de ambities van deze RS. Maar is de Focus RS ook de beste sportwagen in z'n klasse?
 

Een spannende auto begint met een spannend uiterlijk en dan is er geen enkele twijfel: de Focus RS is niet alleen opvallend, maar dwingt zelfs stilstaand al ontzag af.

Uiterlijk vertoon

De kleur "Ultimate Green" is alleen voorbehouden aan de Focus RS. De spoilers, verbreders, diffusers en andere aankleding is niet alleen voor de show. Ze geven de RS daadwerkelijk een betere wegligging. Daarbij is de druk op de voorwielen iets groter dan op de achterwielen, voor een extra sportief rijgedrag.

Ford Focus RS

Het interieur is aangekleed met grote, voortreffelijk zittende kuipstoelen. Op het dashboard prijken een oliedruk-, olietemperatuur- en turbodrukmeter. Het sportstuur, de verkorte versnellingspook, geperforeerde pedalen en accenten van carbon zorgen ervoor dat de Focus RS ook binnenin exclusiviteit uitstraalt.

Prestaties

In het verkeer gaat menigeen als vanzelf opzij wanneer dit gifgroene monster in de binnenspiegel verschijnt. Andere snelle auto's dagen de RS steevast uit voor een sprintje. Geheel tegen het goede gebruik in, werd daar met de RS maar wat graag gehoor aan gegeven.

De Focus RS is voorzien van een 2.5 liter vijfcilinder motor met turbo. Die is goed voor 305 pk en een koppel van 440 Nm. Daarmee is de Focus RS veruit de sterkste auto in z'n klasse. Zodra de naald van de toerenteller boven de 3.000 tpm komt, is de agressie die de RS aan de dag legt ongekend voor een auto als deze. De turbo briest, de vijfcilinder roffelt, de inzittenden worden weinig zachtzinnig in de stoelen gedrukt en de acceleratie neemt haast cartooneske vormen aan.

Ford Focus RS

De sprint van 0 naar 100 km/u kost 5,9 seconden. Maar in tegenstelling tot andere compacte, snelle auto's houdt het daar met de Focus RS niet bij op. Zelfs de 200 km/u staat binnen luttele seconden op de teller en ook dan blijft de RS onophoudelijk en ronduit gretig versnellen. Tijdens het schakelen klinkt een diepe plof uit de uitlaat om de sensatie nog eens te vergroten.

De bediening van de koppeling vraagt enige gewenning, maar verder laat de Focus RS zich even kalm en beschaafd rijden als iedere andere Focus. Wie echter eenmaal van het volle vermogen heeft geproefd, moet een welhaast bovenmenselijke zelfbeheersing hebben om niet iedere gelegenheid aan te grijpen om te genieten van de overweldigende acceleraties.

Ford Focus RS

Niet voor groentjes

Helaas zit er een addertje onder het ultiem groene gras. Iedere autokenner weet dat 300 pk veel te veel is om op de voorwielen van een auto los te laten. De grens voor een voorwielaangedreven auto ligt op ongeveer 200 pk.

Ford Focus RS

De grip van de banden is simpelweg onvoldoende om zo veel vermogen nuttig op het wegdek over te brengen en tegelijkertijd ook nog eens te sturen. In de praktijk vertaalt zich dat in het trekken van het stuurwiel bij vol gas.

Ford heeft dit effect zo veel mogelijk beperkt door een unieke voorwielophanging en speciaal voor deze auto ontwikkelde banden. Mede dankzij de uitstekende tractiecontrole kunnen de voorwielen het overvloedige vermogen in een rechte lijn goed verwerken.

Maar op een bochtig parcours of op hellingen kunnen de voorwielen alle krachten nauwelijks aan. De Focus trekt minder in het stuur dan andere snelle voorwielaandrijvers met minder motorvermogen, maar in het betere bochtenwerk zijn vierwielaangedreven en achterwielaangedreven auto's nog steeds superieur. Bovendien zorgt de bijzondere voorwielophanging (samen met de dwarsgeplaatste motor) er voor dat de Focus RS een extreem grote draaicirkel heeft.

Ford Focus RS

De remmen zijn uitstekend op hun taak berekend. Ook vanaf zeer hoge snelheid is de RS moeiteloos en binnen een verbluffend korte afstand veilig tot stilstand te brengen.

Wegligging

De besturing is zwaar en direct, het onderstel is keihard, zoals het hoort bij een sportwagen. Toch is het niet zo dat de bestuurder de weg kan "lezen" via de voorwielen. In de bocht is het eventuele wringen van de voorwielen niet te voelen, zodat de coureur niet goed weet waar de grenzen liggen.

Het vraagt daarom enige gewenning (en een groot hart) om het uiterste uit de RS te halen. Het elektronische stabiliteitsprogramma grijpt pas laat in, zodat de coureur heerlijk kan spelen terwijl de veiligheid toch gewaarborgd is. Ondanks het stugge sportonderstel, biedt de Focus nog steeds voldoende comfort voor dagelijks gebruik.

Ford Focus RS

Conclusie

Is de Ford Focus RS de beste sportieve hatchback? Ja en nee. Omwille van het lagere gewicht, het lagere verbruik en de dito prijs houdt Ford vast aan voorwielaandrijving en dat geeft deze sportwagen een ongebruikelijk karakter. Hard rijden met de Focus RS vraagt om een andere rijstijl en geeft een andere sensatie dan met achterwiel- of vierwielaangedreven auto's. Of de Focus de best sturende auto in z'n klasse is, is daarom puur persoonlijk.

Het leidt echter geen twijfel dat de Focus de sterkste hete hatchback is en op een rechte lijn genadeloos snel is. De turbomotor is ongekend giftig en uitgesproken agressief. Bovendien is de Focus RS de meest opvallende en meest exclusieve verschijning is z'n klasse.

plus
  • Extreem snel
  • Dagelijks bruikbaar
  • Opvallend en exclusief
min
  • Onhandig grote draaicirkel
  • Voorwielen kunnen vermogen niet altijd aan
  • Geringe actieradius (+/- 350 KM op een tank)
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!