Publicatiedatum: 27 januari 2001

Opel Corsa (2001 - 2006)

De grote kleine auto

Youngtimer | Veel kleine auto's lijken vooral te zijn geproduceerd als goedkope auto. Tegen een zo laag mogelijke kostprijs moest een acceptabele auto worden geleverd. In zo'n geval worden middelen gespaard en wordt de auto vanzelf klein. Opel lijkt met de Corsa precies het omgekeerde te hebben gedaan. Het merk maakte eerst de best mogelijke kleine auto, en paste die daarna zo aan dat het een betaalbare kleine auto werd. Het resultaat is een compacte auto die in alle opzichten groot aan doet. Dit is het verhaal van de kleine grote auto, of het is de grote kleine auto?

Raffinement is het sleutelwoord als het gaat om de in november 2000 geïntroduceerde Opel Corsa. Het gaat hier niet om een facelift, maar om een compleet nieuw ontworpen auto. De familiebanden met de vorige Corsa zijn duidelijk aanwezig, maar de nieuweling oogt moderner en is behoorlijk gegroeid.

Dat is vooral de binnenruimte ten goede gekomen. De inzittenden zitten niet schouder aan schouder, maar ervaren een duidelijk gevoel van ruimte alsof het om een forse middenklasser gaat. De sfeer van de auto is er een van degelijkheid en duurzaamheid.

De stoelen zijn voorzien van een aardig motief en laten zich in alle standen verstellen. Zowel de stoelen als het stuurwiel zijn ook in hoogte verstelbaar. De zetels zijn aangenaam stevig maar bieden weinig zijdelingse steun. De bestuurder heeft meer het gevoel op dan in de stoel te zitten. Het meubilair zou zich gedurende de testperiode wel als comfortabel bewijzen. De beenruimte op de achterbank is gemiddeld voor een auto in deze klasse. Met de voorstoelen iets naar voren blijft voldoende ruimte over voor kinderen, maar een lange rit met vier volwassenen kan een beproeving voor de vriendschap betekenen.

Ergonomie

Met het uiterlijk is ook het uitrustingsniveau van de Corsa gegroeid. Ongeacht de gekozen uitvoering lijkt het alsof Opel probeert steeds iets verder te gaan dan de concurrentie. Standaard heeft de auto een display boven de middenconsole waarin de tijd en temperatuur verschijnen. Wie een Opel audiosysteem bestelt, kan daarin tevens de naam van de gekozen zender of de huidige track van de CD aflezen. Iedere fabrieksradio wordt standaard geleverd met bediening aan het stuurwiel.

Wanneer de verlichting wordt ingeschakeld, dimt de display iets om het rijden bij donker te veraangenamen. Dat is inderdaad heel prettig, maar onhandig als overdag met dimlicht en een zonnebril op wordt gereden. Behalve deze goedbedoelde voorziening staat de auto bol van de vele slimmigheden die wel zijn geslaagd. De meeste er van verhogen de kostprijs met enkele dubbeltjes, maar kunnen het dagelijks gemak van de auto aanzienlijk vergroten. Een lijstje:

  • houder voor papier en pen in de klep van het dashboardkastje
  • bekerhouders voor- en achterin
  • bergvakjes aan randen achterbank
  • kledinghaakjes in B-stijl
  • handgreep in achterklep
  • tie-rips in bagageruimte
  • verlichting in bagageruimte
  • draagtasoogjes op de rug van de achterbank
  • bediening van de elektrische zijruiten buiten de auto via de sleutel
  • zonnebrilhouder boven portier aan bestuurderkant i.p.v. handgreep
  • dimmende binnenverlichting
Opel Corsa (2001 - 2006)

Zelfs het geluid van de richtingaanwijzer is net even leuker dan gebruikelijk. Het zijn allemaal geen wereldschokkende vernieuwingen, maar ze tillen het algehele gevoel over de Corsa op een hoger plan. Dat wordt nog eens versterkt door de prima verzorgde ergonomie. Alle bedieningselementen zijn gemakkelijk te vinden en zelfs het soms ingewikkelde audiosysteem is dankzij het geringe aantal toetsen kinderlijk eenvoudig te bedienen.

Rijdende achter een walmende vrachtwagen bleek een knop niet te vinden: de recirculatiestand van de luchtinlaat. Het blijkt dat Opel deze heeft vervangen door een koolstoffilter. Dat filter laat schadelijke stoffen misschien buiten, een vrachtwagen of pas bemest land is nog even duidelijk te ruiken.

Rijden

De nieuwe Corsa is leverbaar met diverse motoren, beginnende bij een 1-liter drie-cilinder en eindigende met de snelle 1.8 liter GSi. Wie liever diesel rijdt heeft de keuze uit een 65 of 75 pk turbodiesel. Voor deze test viel de keuze op de meest verkochte uitvoering: de 1.2 liter 16-klepper vier-cilinder benzinemotor. Met 75 pk en 110 Nm trekkracht koos Opel het midden tussen kracht en agressie. Dat betekent dat de auto laag in de versnellingen kan worden gehouden om zuinig te rijden.

Opel Corsa (2001 - 2006)

Wanneer gevraagd kan de EcoTec zich behoorlijk kwaad maken en zet de auto prima prestaties neer. Ook bij snelheden boven de 120 km/u is de Corsa best in voor meer acceleratie. Volgens Opel houdt het op bij 170 km/u en heeft de auto 13 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Dat laatste klinkt minder indrukwekkend, maar bleek tijdens de testrit voldoende om ook op een bijzonder korte invoegstrook veilig in te kunnen voegen op een drukke snelweg. De rijgeluiden blijven onder alle omstandigheden op een heel acceptabel niveau. Dit sterke punt is tegelijkertijd ook een zwak punt, de auto rijdt ongemerkt te hard zodat het eerst zo bescheiden brandstofverbruik behoorlijk toeneemt.

Wie de oude Corsa kent zal merken dat de auto het spoor net even mooier volgt en iets rustiger op de weg ligt. Door de forse binnenruimte en het daarmee gepaard gaande gevoel van grootte, worden de eerste bochten onbewust ruimer gestuurd dan strikt noodzakelijk. Bovendien vraagt de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging enige gewenning. Vooral op hoge snelheid stuurt de Corsa zo precies dat dit gedrag eerder van de Speedster dan de Corsa zou worden verwacht. Voor wie er eenmaal aan gewend is, kan het stuurgedrag een reden zijn nooit meer iets anders te willen. De remmen passen goed bij de auto en kunnen de 880 kg wegende Corsa onder alle omstandigheden op veilige wijze tot stilstand brengen. ABS is alleen op de GSi standaard.

Veiligheid

Ook op het gebied van veiligheid lijkt Opel met de Corsa net iets verder te zijn gegaan dan gebruikelijk in de kleine klasse. Zo trekken de gordelspanners de gordels niet alleen strakker aan bij een ongeval, maar laten deze de spanning iets later ook weer los. Het "pedal release" systeem moet voetletsel voorkomen door in geval van de extreme druk van een ongeval los te komen van de bevestiging. Helemaal trots is Opel op de zogenaamde actieve hoofdsteunen. Dit zijn geen hoofdsteunen die de hele rit met de bestuurder babbelen of zich met de rijstijl bemoeien. Het is een systeem waarbij de druk van de rug, in geval van een aanrijding van achter, de hoofdsteunen naar voren duwt om het hoofd op te vangen en nekletsel voorkomt. Een airbag voor de bestuurder is standaard. Afhankelijk van de uitvoering komen daar een passagiersairbag en zijairbag bij.

In de "Comfort" uitvoering is de Corsa voorzien van centrale portiervergrendeling met afstandsbediening. Wanneer één keer op de knop voor ontgrendelen wordt gedrukt, is alleen de deur aan de bestuurderskant ontgrendeld. Op die manier worden ongewenste gasten buiten gehouden. Pas na een tweede keer drukken ontgrendelen ook de andere portieren en de achterklep. Twee keer drukken om de auto op slot te zetten doet ook wonderen. Het "safe lock" vergrendelt de portieren dan extra. Zelfs als de deur (na het inslaan van een ruit) van binnenuit wordt ontgrendeld, blijft deze op slot. Zo is en blijft de Corsa van de eigenaar.

Opel Corsa (2001 - 2006)

Conclusie

De nieuwe Opel Corsa is in alle opzichten gegroeid. De auto is op gebied van motorisering, veiligheid en vele details verder en slimmer dan de gemiddelde kleine auto. Zie de Corsa daarom niet alleen als handige stadsauto. Zeker deze uitvoering met 1.2 liter motor leent zich ook goed als leaseauto of kilometervreter voor privé-gebruik. De nieuwe Opel Corsa is duidelijk volwassener geworden en daar hoort ook een volwassen aanschafprijs bij, maar die is de auto zeker waard (Ivo Kroone).

Plus en min

plusmin
  • Comfort van een grote auto
  • Handig en wendbaar als kleine auto
  • Uitrustingsniveau van een grote auto
  • Kan zuiniger
  • Hoge tildrempel bagageruimte
  • Volwassen auto met volwassen prijs

Prijzen

  
Corsa (2001 - 2006) 1.2 16v Comfort€ 12.704,-
Prijs instapmodel€ 10.888,-
MarktsegmentB
Land van herkomstDuitsland
 
  
Jaar introductie1986
Geproduceerd t/m2006
Opgevolgd doorCorsa (2006 - 2014)
  
Opel Corsa (2001 - 2006)

Specificaties

  
Brandstofbenzine
Vermogen75 pk @ 5800 tpm
Koppel110 Nm @ 4000 tpm
Topsnelheid170 km/u
Acceleratie 0 - 100 km/u13,0 sec.
 
  
Verbruik1 op 15.9
  
Opel Corsa (2001 - 2006)

Tevredenheidscijfer volgens bezitters

  
Rij-eigenschappen7,3
Betrouwbaarheid7,2
Dealer7,3
Gemiddeld★★★★☆
Forum56 reacties
  

Zie ook

 
Toyota Yaris Toyota Yaris
Trendsetter
★★★★☆
Ford Ka Ford Ka
Rondrijden
★★★★☆
Citroën SaxoCitroën Saxo
Vive Zandvoort
★★★★☆
Nissan Micra Nissan Micra
Lijsttrekker
★★★★☆
Peugeot 106Peugeot 106
Petit Peugeot
★★★☆☆