15 oktober 2008
Opel Insignia

Opel Insignia

Nieuwe signatuur

Autotest | Opel kiest voor een nieuwe signatuur. De Opel Insignia is niet bedoeld als opvolger van de Vectra, maar als geheel nieuwe auto voor de zakelijke rijder. Voortaan ligt de nadruk op luxe en design. Deze nieuwste Opel moet niet alleen met het verstand, maar ook met het gevoel worden gekozen. Tegelijkertijd zou het vertrouwde, degelijke Opel-gevoel zijn gebleven. Is dat gelukt?
 

De Opel Insignia is anders dan anders en dat begint bij het uiterlijk. De prominente chromen grille en koplampen hoog in de neus geven de Insignia een zeer voorname uitstraling. Van de zijkant gekeken houdt de Insignia het midden tussen een zeer strak gelijnde sedan en een vierdeurs coupé. Vooral in de hier getoonde kleur "Pannacotta" komt het lijnenspel goed tot z'n recht.

Wat de Insignia de nodige flair geeft, is de aandacht voor details. Dit is duidelijk geen dertien in een dozijn "leasebak", maar een auto die met passie is ontworpen. Zo komt het Insignia-logo op allerlei plaatsen terug. Het is de verlichte LED rand rondom de koplampen (die tegelijkertijd dienst doet als "dagrijverlichting") en ook de achterlichten branden in de vorm van het Insignia-logo. De verlichting van de klokken verandert van wit naar rood wanneer sportief wordt gereden.

Opel Insignia

Interieur

Zoals Opel belooft gaat het uiterlijk vertoon niet ten koste van de degelijkheid. De afwerking is smetteloos en de gebruikte materialen van voelbare hoge kwaliteit.

Ondanks de coupé-achtige lijnen is de binnenruimte royaal. Sterker nog: de hoofdruimte voorin is bovengemiddeld groot! Met de voorstoelen in de achterste stand kunnen zelfs lange bestuurders niet meer bij de pedalen! De ruimte op de achterbank en de inhoud van de bagageruimte zijn slechts gemiddeld voor een auto van deze omvang.

Opel Insignia

Ook het interieur gaat op chique. De meest luxueuze uitvoering "Cosmo" is uit te voeren met crème-kleurige bekleding en een beige dashboard met houtinleg. Daarmee heeft de Insignia de allure van een echte directieauto.

Wie de voorkeur geeft aan een modernere sfeer kiest voor de "Sport"-uitvoering, waarin donkere tinten en panelen in pianolak de boventoon voeren. Bovendien is de "Sport" voorzien van zulke heerlijke sportstoelen dat alleen die al een reden zijn om voor sportief te gaan.

Opel Eye

De vernieuwingsdrang van de Insignia beperkt zich niet tot het uiterlijk. Opel's oogappel heeft ook een aantal technische hoogstandjes aan boord. De meest bijzondere daarvan is het "Opel Eye". Een camera achter de voorruit kijkt mee met de bestuurder en leest verkeersborden.

In een display tussen de snelheidsmeter en toerenteller verschijnen als geheugensteuntje de geldende maximumsnelheid of bijvoorbeeld een melding van een inhaalverbod. Het systeem werkt in de praktijk keurig en laat zich niet afleiden door borden die lijken op een snelheidsaanduiding, zoals een maximum wieldruk voor vrachtwagens ("4.0 ton"). Ook een einde inhaalverbod of einde maximumsnelheid wordt correct herkend.

Wie iedere dag dezelfde route rijdt zal weinig baat hebben bij het "Opel Eye". Maar op onbekende locaties kan het onduidelijk zijn wat de regels zijn en dan maakt het alziend oog van Opel het leven een stuk makkelijker. Gezien de beschaafde meerprijs is deze optie zeker aan te bevelen.

Adaptive Forward Lighting

Ook heel zinvol is "Adaptive Forward Lighting" (AFL). Hiermee "denken" de koplampen mee met de bestuurder. Op de snelweg is de lichtbundel langgerekt om zoveel mogelijk wegdek voor de auto te verlichten. In de stad wordt de lichtbundel juist breder om verkeersborden, voetgangers en fietsers beter zichtbaar te maken.

Het handigste onderdeel is het automatisch inschakelende grootlicht. Wanneer AFL geen ander verkeer detecteert, wordt het grootlicht automatisch aangeschakeld. Zodra een tegenligger verschijnt (of er een auto vóór de Insignia rijdt), wordt automatisch dimlicht gekozen.

Opel Insignia

Het grootlicht wordt soms een fractie later uitgeschakeld door de computer dan de bestuurder het zou hebben gedaan. Bovendien ziet de computer de eigen reflectie in bijvoorbeeld een verkeersbord aan voor een andere auto, waarop het grootlicht onnodig wordt uitgeschakeld. Op deze "schoonheidsfoutjes" na, maakt AFL het rijden in het donker een stuk eenvoudiger en veiliger.

Opel Insignia

Motoren

De Insignia is bij introductie (december 2008) leverbaar met vier benzine- en drie dieselmotoren. Midden 2009 volgt nog een superzuinige "ecoFLEX" motor.

Voor deze test is eerst gereden met de sterkst leverbare motor: de 2.8 liter V6 (260 pk / 350 Nm). Dit model overtuigt als meest sportieve Insignia, want de motor is uitermate gretig en maakt van deze chique zakensedan een ronduit snelle auto. Bovendien is de V6 handgeschakeld, wat bijdraagt aan het sportieve gevoel. Dankzij de standaard vierwielaandrijving, wordt het vermogen veilig en zonder wielspin op het asfalt overgebracht.

Opel Insignia

De veel voordeligere 2.0 liter viercilinder turbomotor (220 pk / 350 Nm) presteert gevoelsmatig vrijwel even goed als de V6. De kleinere motor zorgt er ook voor dat de auto lichter is en dat vertaalt zich rechtstreeks in een meer dynamisch weggedrag.

Toch zijn de meeste kilometers afgelegd met de 2.0 liter 160 pk sterke dieselmotor. Deze is koud wat luidruchtig en onwillig, maar na enkele minuten is de motor warmgereden waarna deze diesel juist opvallend stil en soepel is. Hier blijkt nog een voordeel van de bijzondere vormgeving: de Insignia heeft een prima stroomlijn en dat vermindert de rijwind. De rijgeluiden zijn minimaal en met name deze diesel is een eersteklas kilometervreter.

Opel Insignia

Weggedrag

Bij de Insignia ligt de nadruk op comfort, maar dat wil niet zeggen dat dit een overdreven zacht geveerde auto of gevoelloos sturende auto is. Opel heeft een prima compromis tussen comfort en sportiviteit gevonden. Het onderstel blijft stevig, zoals mag worden verwacht van een Europese fabrikant. Het zijn de forse omvang en het moderne onderstel die de auto zeer stabiel en rustig maken.

Samen met de Ford Mondeo en Volkswagen Passat behoort de Insignia tot de grootste auto's in z'n klasse. Desondanks is de Insignia verrassend handelbaar. In de stad of zelfs in een krappe parkeergarage is de Insignia eenvoudig te manoeuvreren en dat is nog wel eens anders bij auto's van deze omvang.

Bovendien kan met "FlexRide" het karakter worden aangepast aan de stemming van de bestuurder. Dit kan met een druk op de knop. Maar zodra de computer merkt dat de bestuurder sportiever rijdt (de G-krachten worden gemeten), past de Insignia automatisch de besturing, reactie op het gas en aandrijving aan.

Opel Insignia

Kortom: de Insignia is een heel andere auto dan de Vectra en daarom is gekozen voor een nieuwe naam. De Insignia heeft meer karakter en legt de nadruk op luxe en design. Opel tekent er voor!

Conclusie

Opel introduceert een geheel nieuwe, luxe zakenauto. Meer dan voorheen ligt de nadruk op uiterlijk en uitrusting. Tegelijkertijd is het vertrouwde, degelijke gevoel dat kenmerkend is voor Opel gebleven.

De rijeigenschappen zijn goed, maar niet bijzonder. Dankzij de forse omvang is de Insignia rustig en stabiel. De motoren bedienen zich van moderne techniek, waardoor ze prima presteren en toch zuinig zijn. Daarmee is de Insignia een goede, moderne auto, maar niet beter dan de rest.

De Insignia onderscheidt zich echt van de concurrentie met het chique uiterlijk. Daarbij is de uitrusting riant en maken opties de Insignia echt speciaal. "FlexRide" past het karakter van de auto aan op de rijstijl van de bestuurder, maar het effect hiervan is gering. Het "Opel Eye" (automatisch lezen van verkeersborden) en "AFL" (verlichting die zich automatisch aanpast aan de situatie) zijn echte aanraders, want ze maken het leven makkelijker en het rijden veiliger.

plus
  • Vooruitstrevende techniek
  • Gedistingeerde, zakelijke vormgeving
min
  • Matige ruimte achterin
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!