24 september 2007
Subaru Impreza (2007 - 2012)

Subaru Impreza (2007 - 2012)

Het lelijke eendje

Autotest | In een prachtig meer hier niet ver vandaan leefde eens een eendenfamilie. Op een dag werd een nieuw eendje geboren dat er anders uit zag dan de andere eendjes. Al snel werd het nieuwe eendje het "lelijke eendje" genoemd en door iedereen uitgelachen. Maar het lelijke eendje groeide uit tot een zwaan en werd het mooiste dier van het meer. Wat dit sprookje te maken heeft met de nieuwe Subaru Impreza? Lees het zelf.
 

"Subaru Impreza" stond altijd voor sportiviteit en brute paardenkrachten. Maar in deze tijd van klimaatverandering en milieubewustzijn is dat niet langer acceptabel. Daarom gooit Subaru het roer compleet om. Alhoewel ook van de nieuwe Impreza een snelle versie op stapel staat, is de nieuwe generatie vooral bedoeld als zakenauto.

Lelijk?

Ook het uiterlijk betekent een radicale breuk met het verleden. De voorgaande generaties waren leverbaar als sedan en stationcar. De nieuwe Impreza is een vreemdsoortige mengvorm van beide.

Subaru Impreza (2007 - 2012)

Gelukkig weet het interieur meteen te overtuigen met schoonheid. Het dashboard is met grote golvende vormen om de bestuurder en bijrijder heengebouwd. Het halfbakken jaren '80 gevoel dat de vorige Impreza ondanks vele facelifts bleef plagen, behoort daarmee definitief tot het verleden. Het nieuwe interieur is strak vormgegeven en logisch opgezet. Het enige onwennige element is de binnenspiegel die ongebruikelijk laag tegen de voorruit is geplakt.

Optioneel levert Subaru een prima navigatie-, audio- en informatiesysteem. De grafische vormgeving is uitstekend verzorgd en de mogelijkheden zijn enorm. Alleen de bediening is soms verwarrend omdat sommige functies met knoppen rondom het scherm worden bediend en andere functies juist met het aanraakgevoelige scherm. Daarnaast is het systeem ook nog eens met toetsen op het stuurwiel te bedienen.

Subaru Impreza (2007 - 2012)

Ruimte

Gezien de beschaafde buitenmaten, biedt de nieuwe Impreza veel binnenruimte. Met de sportstoel in de achterste stand, kunnen zelfs lange bestuurders niet meer bij de pedalen! Daar staat tegenover dat het stuurwiel nauwelijks verstelbaar is. Het kan worden ingesteld in alle richtingen, maar over zo'n korte afstand dat het altijd op de knieeen ligt.

De ruimte op de achterbank is bovengemiddeld. Ook de kofferruimte is groot voor een auto in dit segment.

Subaru Impreza (2007 - 2012)

Boxer

Toch weet de Impreza zich echt van de massa te onderscheiden door de bijzondere techniek. Die techniek is niet anders alleen maar om anders te zijn, maar biedt grote, praktische voordelen. De vindingen die voorheen werden ingezet voor maximale prestaties, worden voor de nieuwe Impreza gebruikt om maximale veiligheid te bieden.

Dat begint met de boxermotor. Deze is eenvoudiger van opzet dan een traditionele motor en kan bovendien zo worden gebouwd dat het gewicht laag in de auto ligt. De eenvoudige opzet maakt de auto betrouwbaar, het lage zwaartepunt verbetert de wegligging.

Subaru Impreza (2007 - 2012)

Ook de nieuwe Impreza heeft een karakteristiek roffelend boxergeluid. De koppeling heeft een hoog aangrijpingspunt; wanneer het linkerpedaal iets wordt losgelaten wil de auto er meteen vandoor. Het rempedaal heeft juist een zeer lange slag, wat enige gewenning vraagt.

De 2.0 liter viercilinder in de testauto is een doorontwikkelde versie van de oude Impreza-motor. De krachtbron is aangepast om bij een lager toerental meer kracht te leveren. Dat maakt de auto als vanzelf zuiniger. Bovendien nodigt het karakter uit tot rustig en comfortabel rijden.

Wanneer de situatie zich er voor leent, levert ook deze nieuwe 150 pk sterke Impreza prima prestaties en is het sportieve verleden niet vergeten. Gezien de scherpe prijs levert de Subaru Impreza een ongekende combinatie van comfort en prestaties.

Subaru Impreza (2007 - 2012)

All wheel drive

Subaru zou Subaru niet zijn als de Impreza niet was voorzien van "Symetrical All Wheel Drive". Dankzij deze uitgekiende vorm van vierwielaandrijving, ligt het zwaartepunt van de auto laag en is grip onder alle omstandigheden gegarandeerd. Dit was bij de sportwagens van weleer het middel om sublieme prestaties te leveren, bij de nieuwe zakelijke Impreza garandeert het heel veel actieve veiligheid. Airbags en kreukelzones (passieve veiligheid) zijn mooi, een ongeluk voorkomen is nog altijd beter.

Toch is de wegligging minder goed dan die van de sportieve Impreza's. Het onderstel van deze zakenauto is relatief zacht, waardoor de auto met bruut slingeren uiteindelijk uit balans is te krijgen. Het gevoel in het stuur is ook heel anders dan dat van een sportwagen, waardoor de nieuwe Impreza echt een comfortabele zakenauto is geworden.

Trekauto

De Impreza heeft nog een laatste troef om zich te onderscheiden van de massa: lage gearing. Simpel gezegd heeft de Impreza twee versnellingsbakken. De ene is voor normaal gebruik, de andere maakt de auto traag maar extreem sterk. Die kracht kan worden gebruikt om eenvoudig weg te rijden op een helling met een zware aanhanger. Deze terreinautotechniek is uniek voor personenauto's en maakt de Impreza tot een betere trekauto dan menig SUV!

Conclusie

Wat heeft de nieuwe Subaru Impreza te maken met het sprookje van het lelijke eendje? Subaru durft de nek uit te steken en is anders dan anders. Na vele generaties van rallyauto's voor de openbare weg, is de nieuwe Impreza een bijzondere zakenauto. Wie verder kijkt, ziet dat achter het lelijke eendje heel wat fraaie techniek schuil gaat.

Dankzij de boxermotor levert de Impreza prima prestaties en is de auto uiterst betrouwbaar. De vierwielaandrijving zorgt voor veel actieve veiligheid en maakt de Impreza tot een uitstekende trekauto.

plus
  • Nette prijs
  • Zeer veilig
  • Uitstekend weggedrag
min
  • Gevoelloos rempedaal
  • Stuurwiel onvoldoende verstelbaar
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!