24 mei 2007
Volvo XC70

Volvo XC70

Mag wel, moet niet

Autotest | Volvo geeft de koper de keuze. Naast de geheel nieuwe V70 is er ook de even frisse XC70. Beide auto's maken gebruik van dezelfde motoren, bieden evenveel ruimte, beschikken over dezelfde uitrusting en bieden hetzelfde veiligheidsniveau. Maar de XC70 biedt meer: dankzij vierwielaandrijving en een verhoogd onderstel gaat de XC70 verder waar de weg ophoudt. Dat hoeft natuurlijk niet, maar tijdens een spetterende proefrit mocht het wel!
 

Vaak wordt de XC70 puur om de uitstraling gekocht. De auto staat iets hoger op de poten dan een gewone V70 en is rondom voorzien van beschermplaten. Verchroomde randen bij de breedstralers, langs de portieren en onder de bumpers accentueren het ruige karakter van deze derde generatie van Volvo's "cross-country". Het blijft niet bij uiterlijk vertoon, onder andere de bodembescherming is daadwerkelijk zinvol om ongeschonden uit het terrein te komen.

Eerste kennismaking

Het interieur van de XC70 is gelijk aan dat van de V70 en ook de uitrusting is identiek. Deze ruige broer is niet uitgevoerd met vuilafstotende materialen, heeft geen extra handgrepen en zelfs geen kompas. Het interieur van de XC70 ademt een sfeer van luxe en comfort uit, verpakt in een jasje van verfijnd Zweeds design. Het dashboard is strak, modern en uiterst overzichtelijk.

Volvo XC70

De uitrusting is meer dan compleet, de ruimte riant en de techniek modern. Bovendien is de hele auto bijzonder doordacht. Alles werkt zoals het zou moeten werken; de nieuwste functies zijn direct te gebruiken zonder eerst een studie te hoeven maken van het instructieboekje. Kortom: de XC70 geeft de bestuurder vanaf het eerste moment een goed gevoel.

Een kwestie van ervaring

Dat uit zich ook in de doordachte manier waarop de bagageruimte is te benutten. De achterklep kan elektrisch worden geopend en gesloten, ook met de afstandsbediening. De laadvloer staat op rails om in- en uitladen te vergemakkelijken. De hele bagageruimte is naar eigen inzicht te voorzien van schotten, netten en oogjes. Het opklappen van de achterbank om de bagageruimte verder te vergroten is letterlijk in een handomdraai te doen. Volvo bouwt al meer dan 50 jaar stationcars en dat is te merken.

Een ander punt van expertise van Volvo is veiligheid. "Colission Warning" waarschuwt als het snelheidsverschil met de voorganger te klein wordt. Diezelfde sensor wordt gebruikt om automatisch afstand te houden wanneer wordt gereden op de cruise-control. "BLIS" (BLind spot Information System) verklikt met een lampje wanneer er zich een auto in de dode hoek van de buitenspiegels bevindt.

Volvo XC70

In de achterbank zijn kinderzitjes geïntegreerd en bovendien zijn de zij-airbags extra ver naar beneden doorgetrokken om ook kinderen te beschermen. Een laaggeplaatste dwarsligger onder de voorbumper voorkomt dat de XC70 "over" een lagere auto heenrijdt bij een eventuele aanrijding.

Diesel of benzine?

De nieuwe XC70 is leverbaar met één benzinemotor en één dieselmotor. In beide gevallen betreft het de sterkste motor waarmee de V70 leverbaar is. De 3.2 liter zescilinder benzinemotor levert ook in de XC70 grootse prestaties.

De hier gereden D5 dieselmotor is veruit de voordeligste van het duo. Deze is ongeacht het jaarkilometrage altijd goedkoper dan de benzinevariant. Het verschil in prestaties is echter enorm. De XC70 D5 is meer dan snel genoeg om mee te komen met het overige verkeer. Ook op de Duitse Autobahn zijn de prestaties van de dieselmotor verdienstelijk. De verpletterende overmacht van de benzinemotor blijft echter uit.

Meer, meer, meer!

Tot zo ver is de XC70 niet meer dan een ruig aangeklede V70. Maar de XC70 biedt meer. Zoals eerder aangegeven staat de XC70 hoger op de wielen, wat extra bodemvrijheid geeft. Dat is direct te merken bij het rijden. De XC70 reageert een fractie minder scherp dan de V70 en helt iets meer over in snel genomen bochten. Het verschil is echter gering en de XC70 rijdt heel veel beter (en veiliger!) dan de gemiddelde hoge SUV.

Volvo XC70

Toch doen de capaciteiten in het terrein nauwelijks onder voor die van de gemiddelde luxe terreinauto. De overbrenging van de XC70 is in grote lijnen zelfs gelijk aan die van Volvo's eigen SUV: de XC90.

Onder normale omstandigheden wordt het motorvermogen overgebracht op alleen de voorwielen. Alleen wanneer dat nodig is, wordt de aandrijving automatisch verdeeld over de voor- en achterwielen. Dit heeft als voordeel dat het verbruik laag blijft. Het nadeel is dat de elektronica in een enkel geval te laat zou kunnen ingrijpen. Bij een auto als deze wegen de voordelen ruim op tegen het ene nadeel.

Off-road

Sterker nog: de XC70 weet in het terrein goed te overtuigen! Waar de benzinemotor verwent met sprintkracht, presteert de dieselmotor hier met heel veel trekkracht. De kracht van de dieselmotor is gemakkelijk te doseren, wat voorkomt dat de motor ooit afslaat (te weinig vermogen) of dat de auto zichzelf ingraaft (te veel vermogen).

Volvo XC70

Steile hellingen vormen geen enkel probleem. De optionele "Geartronic" automaat houdt de auto voorbeeldig tussen slip en grip. "Hill Descent Control" maakt afdalen eenvoudig: de elektronica beperkt de maximale snelheid tot 10 km/u, zodat de bestuurder de volledige aandacht op het terreinrijden kan richten.

Zelfs op de standaard gemonteerde banden is de XC70 niet bang voor modder, klei of een waterbak (doorwaaddiepte: 300 mm). Wanneer nodig verdeelt de automatische vierwielaandrijving de kracht keurig over de voor- en achterwielen. Het verschil met een echte terreinauto is de beperkte bodemvrijheid (210 mm), de forse omvang van de auto en de aanzienlijke overhang voor en achter (aanloophoek: 19,2 graden, afloophoek: 24 graden).

De XC70 is niet bedoeld om een woestijn te doorkruisen of een jungle te bedwingen. Desondanks beperken de terreincapaciteiten van deze chique stationcar zich zeker niet tot een bospad of karrenspoor, de XC70 kan daadwerkelijk terreinrijden! Dat hoeft natuurlijk niet, maar het is wel heel fijn dat het kan!

Volvo XC70

Conclusie

Volvo introduceert tegelijkertijd een nieuwe V70 en XC70. De ruimte, veiligheid, luxe en het comfort van beide auto's zijn gelijk. De XC70 biedt veel bagageruimte, doordachte en innovatieve veiligheidssystemen en alle luxe die in dit segment verwacht mag worden.

Omdat de XC70 is hoger is, stuurt en reageert de XC70 iets minder scherp dan de V70. De XC70 rijdt echter beduidend beter (lees: veiliger en zuiniger) dan een grote, hoge SUV. De terreincapaciteiten doen niet onder voor die van luxe lifestyle terreinauto's. Lang niet iedereen zal daar gebruik van maken, voor velen is het stoere uiterlijk de grootste aantrekkingskracht. Voor de Volvo XC70 geldt: het kan allemaal, maar het moet niet.

plus
  • Zeer comfortabel
  • Rijdt beter dan menig SUV
  • Verdienstelijke off-road prestaties
min
  • Matig gevoel in rempedaal
  • Rijdt iets minder scherp dan V70
  • Duidelijkheid navigatiesysteem kan beter
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!