24 mei 2007
Volvo V50

Volvo V50

Ware schoonheid zit van binnen

Autotest | Meestal is het voorspelbaar. Een auto die een facelift ondergaat krijgt een iets scherper getekend uiterlijk, de motoren worden sterker en de uitrusting completer. Het leek daarom nauwelijks de moeite waard om met de gefacelifte Volvo V50 te gaan rijden. Gelukkig had de V50 een aangename verrassing in petto.
 

De testrit begint precies zoals voorspeld. Het uiterlijk is aangescherpt waardoor het lijnenspel beter tot uitdrukking komt. Dankzij subtiele wijzigingen aan de bumpers en lampen heeft de V50 een sportiever voorkomen. Een nieuwe kleur "kameleon" geeft de auto afhankelijk van het licht en de invalshoek een grijze, groene of blauwe tint.

De D5 dieselmotor is op veler verzoek te combineren met een handgeschakelde versnellingsbak. Tot voor kort was deze sterkste motor waarmee de V50 leverbaar is alleen te combineren met de "Geartronic" automatische versnellingsbak. Als bonus levert de handgeschakelde versie 50 Nm meer, waarmee het totale vermogen uitkomt op 400 Nm trekkracht en 180 paardenkrachten.

Volvo V50

Daarmee behoort de V50 D5 nu tot de sterkste diesels in z'n klasse. Wanneer in een moment van onoplettendheid een fractie te veel gas wordt gegeven, gaat de auto er met spinnende wielen vandoor. Op de snelweg kan de V50 enorm doorbijten en in een oogwenk staan hoogst exotische snelheden op de teller. Daarbij claimt Volvo dat de motor zo schoon is, dat deze inmiddels al voldoet aan de toekomstige Euro V norm.

Ruimte

Het onderstel is niet aangepast en dat is jammer. Niet dat er iets mis is met de wegligging, die is prima. De V50 is, zeker voor Volvo-begrippen, een levendige auto die het nodige rijplezier geeft.

Een aangepast onderstel had een heel ander doel kunnen dienen: de ruimte achterin is matig en door te kiezen voor een andere wielophanging had ruimte vrij gemaakt kunnen worden. De beenruimte op de achterbank is nog steeds uiterst gering; menig compacte hatchback biedt meer ruimte achterin. In vergelijking met andere stationcars heeft de V50 een uiterst bescheiden bagageruimte. Een bankstel, herenfiets of surfplank past niet achterin.

Volvo V50

Het echte nieuws

Iets snellere motoren, precies dezelfde rijeigenschappen, waar zit het nieuws dan? De echte schoonheid van de V50 zit van binnen. Volvo heeft alle aandacht gericht op het interieur; de plaats waar de eigenaar de meeste tijd zal doorbrengen.

In het interieur is wel veel extra bergruimte gemaakt. De deurbakken zijn tien keer ruimer geworden. Door het ontwerp van de handrem aan te passen, werd in de middentunnel ruimte gemaakt voor twee bergvakken. Daarnaast is een klein vakje voor de mobiele telefoon (uiteraard gekoppeld via Bluetooth) gemaakt; heel slim!

Volvo V50

Bovendien zijn nieuwe kleurcombinaties in het interieur leverbaar, inclusief de frisse designs van de C30. De bijzondere "zwevende" middenconsole is nu leverbaar in mat eikenhout en dat geeft het gevoel in een chique Zweedse bungalow rond te rijden (en zeker geen Ikea bouwpakket). Het lijkt een kleine aanpassing, maar het interieur van de V50 behoort prompt tot de fraaiste van dit moment!

Alles is gericht op het comfort van de bestuurder en bijrijder. De stoelen, bij voorkeur in creme-kleur, zitten voortreffelijk. Het links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem geeft, ook in een file vol dampende vrachtwagens, heerlijke frisse lucht. De temperatuur varieert van een hete Zweedse sauna tot een ijzige poolwind.

Volvo V50

Het audiosysteem kan nu rechtstreeks MP3 bestanden afspelen van USB sticks en USB harddisks. Als alternatief is een iPod interface leverbaar. Het geluid van het "Premium" audiosysteem is zeldzaam goed. Een prachtig interieur, heerlijke stoelen, frisse lucht en perfect klinkende muziek. Zelfs in de file geeft de V50 zo'n heerlijk gevoel dat ondergetekende zingend in de auto zat.

Conclusie

Een facelift voor de Volvo V50 lijkt nauwelijks voldoende aanleiding om de auto opnieuw te testen. Het uiterlijk is aangescherpt, de D5 dieselmotor is tegelijkertijd sterker en zuiniger geworden. Verder is de Volvo V50 gelijk gebleven aan de voorganger. Dat betekent prima rijeigenschappen, heel veel aandacht voor veiligheid en helaas nog steeds een beperkte bagageruimte.

Maar het nieuwe interieur maakt van de Volvo V50 zo'n fijne auto dat iedere rit een waar genoegen is. De nieuwe combinatie van crème-leder met matte eikenhouten accenten is een lust voor het oog. De stoelen zitten voortreffelijk, de airconditioning geeft opmerkelijk frisse lucht en het audiosysteem is van zeldzaam goede kwaliteit. Het interieur van de vernieuwde V50 is simpelweg een heerlijke plek om te vertoeven. En gaat het daar niet allemaal om? Het innerlijk?

plus
  • Prima rijeigenschappen
  • Bijzonder fraai interieur
  • Veel aandacht voor veiligheid
min
  • Matige bagageruimte voor een stationcar
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!