29 september 2010
Mazda 5

Mazda 5

Platonische liefde

Autotest | Een gezinsauto moet ruim, praktisch, ruim, veilig en ruim zijn. Mazda profileert zich als een merk dat sportieve auto's met een elegante Japanse vormgeving bouwt. Het lijkt alsof het karakter van een Mazda en de kenmerken van een gezinsauto nauwelijks zijn te verenigen. De nieuwe Mazda5 belooft echter het beste van beide te combineren. Is dat gelukt?
 

Neem plaats, bij voorkeur achterin. Juist achterin is waar de Mazda5 zich onderscheidt van andere MPV's (Multi Purpose Vehicles). Bij de Mazda5 geven schuifdeuren toegang tot de achterbank en dat is ongebruikelijk in dit segment.

Toch zijn schuifdeuren uiterst zinvol voor een gezinsauto, want ze openen ook wanneer er weinig ruimte is rondom het voertuig. Bovendien is het uitgesloten dat de wind achter de deur komt en daarom uit de handen waait. Dat maakt de Mazda5 extra kindvriendelijk en daar is het precies om te doen bij een auto als deze.

Mazda 5

Ruimte

Afhankelijk van de gekozen uitvoering biedt de Mazda5 vijf of zeven zitplaatsen. Iedere Mazda5 is voorzien van een zogenaamd "Karakuri"-systeem, waarmee de beschikbare ruimte flexibel is in te delen.

Zo bestaat de achterbank standaard uit twee volwaardige zitplaatsen met daar tussenin een "hulpzitje". Dit was ook al te vinden op de vorige generatie van de Mazda5, maar het zitje is nu een stuk groter en daarmee beter bruikbaar.

De zitting van het middelste stoeltje kan eenvoudig in de zitting van de andere stoelen worden opgeborgen. Daarna kan de rugleuning worden gekanteld die daarna dienst kan doen als tafeltje of bergvak. Alhoewel de ruimte achterin prima is, zitten lange passagiers met de knieën tegen de vliegtuigtafeltjes die uit de rugleuning van de voorstoelen kunnen worden geklapt.

Mazda 5

Achter de achterbank is (optioneel) een derde zitrij te vinden. De twee achterste stoelen zijn vooral bedoeld voor kleine kinderen. De ruimte helemaal achterin is echter iets minder beperkt dan bij de concurrentie. Voor korte afstanden zijn de achterste zitplaatsen daarom bruikbaar voor (inschikkelijke) volwassenen. Bovendien is de instap naar de achterste zitrij iets ruimer dan gemiddeld; klimmen en klauteren is niet nodig.

Alle stoelen kunnen weg worden gevouwen, waarna een grote bagageruimte met perfect vlakke laadvloer overblijft. De laadruimte meet maximaal 1.485 liter. Dat is cijfermatig minder dan gemiddeld, maar dankzij de regelmatige vorm van de kofferruimte is deze juist bovengemiddeld goed te benutten.

Uitrusting

Voorzin doet de Mazda5 minder aan een gezinsauto en meer aan een zakenauto denken. Sterker nog, wie heel vluchtig kijkt denkt in een Mazda6 plaats te hebben genomen. Het verschil zit vooral in de nadrukkelijk rechtopstaande stoelen en hogere zitpositie. De opzet van het dashboard en de materiaalkeuze is gelijk aan die van andere Mazda's. Dat betekent: overzichtelijk, degelijk en weinig opwindend.

Ook de uitrusting is grotendeels gelijk aan die van andere Mazda's in deze prijsklasse. Wel valt op dat de fabrikant sterk de nadruk legt op functionaliteit. Een USB-aansluiting ontbreekt bijvoorbeeld, Mazda voorziet alleen in AUX-in.

Mazda 5

De testauto is niet voorzien van een navigatiesysteem, zelfs op het hoogste uitrustingsniveau maakt dit geen deel uit van de standaarduitrusting. Ook een parkeercamera of slimme parkeerhulp ontbreken; andere merken maken het "afmeren" van hun grootste modellen eenvoudiger. Gelukkig is de Mazda5 wel voorzien van grote buitenspiegels, dat maakt manoeuvreren iets makkelijker.

Mazda 5

Uiterlijk

Mazda claimt dat deze MPV niet alleen rijdt als een personenauto, maar ook dezelfde charme heeft. Dat heeft Mazda bereikt door te kiezen voor een nadrukkelijke stroomlijn en gladde, harmonische lijnen ("Flow"). Let daarbij op de subtiele vouwen langs de zijkant. De rail van de schuifdeuren is daarom niet ontsierend, maar accentueert juist het lijnenspel.

Rijden

Als ruimtewonder is de Mazda5 geslaagd, maar Mazda belooft dat de "5" tegelijkertijd het sportieve karakter heeft van de andere modellen. Die belofte wordt slechts deels waargemaakt. Het probleem is dat een auto als deze een goede wegligging moet hebben met één persoon, maar ook met zeven inzittenden en hun bagage aan boord. Daarom moest Mazda een compromis tussen beide zoeken, met als gevolg dat de auto niet zo scherp stuurt als de andere modellen.

Mazda 5

De wegligging is echter prima. Ondanks het hoge zwaartepunt (hét probleem van iedere MPV), helt het koetswerk nauwelijks over. Lange bochten kunnen met een even hoge snelheid worden genomen als met de gemiddelde personenauto. Alleen in korte, snelle bochten is merkbaar dat de Mazda5 groot en zwaar is. Dan moet de elektronica al snel ingrijpen om de stabiliteit te herstellen. Bij een noodstop heeft de Mazda5 het remvermogen van een sportwagen en dat geeft een vertrouwenwekkend gevoel!

Motoren

De nieuwe Mazda5 is leverbaar met twee benzine- en één dieselmotor. De 1.8 liter benzinemotor is grotendeels gelijk aan die van de vorige Mazda5. Dankzij kleine aanpassingen is de krachtbron wel iets zuiniger en iets sterker geworden. Het vermogen van 115 pk / 165 Nm is ruimschoots voldoende om mee te komen met de verkeersstroom. Ook vlot passeren is geen probleem. Bovendien valt op dat geluiden van de motor (en andere rijgeluiden) nauwelijks tot het interieur doordringen.

De nieuwe 2.0 liter benzinemotor levert 150 pk / 191 Nm, maar is desondanks niet merkbaar sneller. Het grootste verschil met de 1.8 liter motor is dat de 2.0 de prestaties met meer gemak neerzet. Daarom gaat de bestuurder als vanzelf meer ontspannen rijden.

Mazda 5

Alleen de "2.0" is voorzien van een schakelindicator en een uitstekend functionerend start/stop-systeem. Een testrit met zowel stadsverkeer, binnenwegen en snelwegen kostte volgens de boordcomputer 8.2 liter per 100 km (fabrieksopgave: 6.8 l/100km).

Conclusie

Mazda belooft dat de tweede generatie Mazda5 ruim, praktisch en veilig is, maar tegelijkertijd ook even elegant en sportief als alle andere modellen. Die belofte wordt grotendeels waargemaakt. De rijeigenschappen zijn goed, zij het niet zo goed als die van bijvoorbeeld een Mazda6. In vergelijking met de concurrentie zijn de prestaties gemiddeld, terwijl het verbruik juist lager is dan gemiddeld.

Als het gaat om ruimte en praktische mogelijkheden overtuigt de Mazda5 het meest. Daarbij maken de schuifdeuren de auto bijzonder kindvriendelijk. Binnen de grenzen van een MPV biedt de "5" ook enige elegantie en dat is bijzonder in dit segment.

Een rijder van de vorige generatie Mazda5 verwoordde het zo: "dit is geen auto om verliefd op te zijn, maar ik ben er wel steeds meer van gaan houden". Dat zal nog sterker gelden voor deze tweede generatie!

plus
  • Ruim en praktisch
  • Rijdt als een gewone personenauto
  • Kindvriendelijk dankzij schuifdeuren
min
  • Weinig aandacht voor navigatie, communicatie en entertainment
  • Vliegtuigtafeltjes drukken hinderlijk tegen knie achterpassagier
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!