Forum Mazda 5
Reacties van eigenaren
Antwoord: De 5 is een geweldig fraaie auto met een uitgekiende carrosserie, net als de 3. Een zeer moderne ophanging en fraai als uiterlijk. Helaas is de roestbescherming vanaf de fabriek onvoldoende, daar moeten ze echt aan gaan werken want de klanten haken toch af. Ik had een Mazda3 van januari 2005 die achter zeer ernstige roestschade aan zijkanten had en voor bij de langsligger doorgeroest. APK punt. Ook de reservewielhouder doorgeroest, dus let op!
Antwoord: De airco moet eigenlijk ieder jaar gereinigd worden en om de 2 jaar een controle. Roestvorming komt door een gebrek aan voldoende bescherming door het enige juiste en dat is een complete Dinitrol-behandeling tegen roestvorming. De meeste autobezitters laten het na om de auto een kwaliteitsbehandeling te laten doen. De kosten zijn ongeveer 700 euro, maar dan heb je ook een top bescherming met ieder jaar een gratis inspectie... doen!
Ervaring met Mazda 5 Executieve-gt: Met kids en een druk prive-leven is deze auto een genot om in te rijden.
Ervaring met Mazda 5 2.0 i-stop Business: De Mazda5 is een heerlijke reisauto en zeker in Business uitvoering heel compleet met climatcontrol, parkeersensoren, bluetooth e.d. Zeker gezien de prijs.
7-stoelen heel flexibel en handig bij vervoer van kinderen. Systeem is handiger dan b.v. flex-7 van Opel zeker als er al kinderstoeltjes op staan.
Verbruik 2.0 i-stop is bij veel snelweg gebruik ongeveer 1:14. Bij veel korte ritten 1:12.
Antwoord: Dit kan ik geheel bevestigen. Ook ik heb een (tweedehands) Mazda5 in Business uitvoering met alles er op en er aan inclusief twee schuifdeuren en een heel vernuftig systeem om, indien nodig, een perfect gladde laadvloer te verkrijgen. Laatst heb ik ook 1:14 gereden met veel snelweg. Het enige mankement dat ik tot nu toe heb gehad is een uitvallende i-stop (lampje ging ook knipperen) waarna de auto is uitgelezen en vervolgens, onder garantie, een van de twee accu's (de achterste) is vervangen.
Antwoord: Inmiddels heb ik een tweede mankement er bij gekregen. De versnellingspook kwam, op twee verschillende tijdstippen met een maand er tussen, compleet vast te zitten oftewel er was bijna geen beweging meer in te krijgen. Met de allergrootste moeite wist ik hem de eerste keer in zijn tweede versnelling te krijgen en ben zo naar de Mazda-dealer gereden. De monteurs wisten er geen raad mee. Dat is niet omdat het slechte monteurs zijn (integendeel!!) maar omdat ze het probleem nog nooit waren tegen gekomen.
De tweede keer was ik vlak bij huis en zijn zij hem op komen halen. Beide keren hebben ze hem weer gangbaar weten te krijgen en schakelde (en schakelt) hij weer zo soepel als eerst.
Oorzaak? Tot nu toe onbekend. Het kan dus zo maar gebeuren dat het nog eens gebeurt. Iemand zo iets dergelijks zelf ook gehad? Zo ja, heeft men de oorzaak weten te achterhalen?
Antwoord: Het is inmiddels bijna december 2015 en het probleem met de vastzittende versnellingsbakpook heeft zich na de tweede keer niet meer voorgedaan. Ook het start-stopsysteem gedraagt zich perfect. Verleden week de auto weg gebracht voor een tussenbeurt: kosten euro 200,-. De auto heeft zich de laatste anderhalf jaar perfect gedragen en ik had dan ook geen klachten bij de beurt.
Antwoord: Inmiddels heeft het probleem met mijn i-stop (lampje) zich herhaald, waardoor het opnieuw noodzakelijk was om (na nog geen 3 jaar) wederom een nieuwe accu te plaatsen. Volgens de monteur laadt de betreffende accu door de storing dan ook niet meer op. Een Mazda5 heeft overigens 2 accu's, waardoor ik gewoon door heb kunnen rijden. Enerzijds jammer zo'n storing, anderzijds was het probleem simpel op te lossen. En de schade ad euro 117,-, och, daar lig ik niet echt wakker van. Ik heb nu weer een goed functionerend i-stopsysteem en een nieuwe accu die hopelijk nu wat langer mee gaat.
Antwoord: Mijn Mazda 5 heeft net een onderhoudsbeurt gehad. Nieuwe accu en istop lijkt nog niet te werken.
Flink onderhoud gehad. Lekke schokbreker, verkeerd afgesleten banden.
Voor de rest is het als 7-zitter een ideale auto wat ruimte betreft en de stoelen zitten lekker. Heel anders dan ik in 2011-2015 wel eens vergeleken heb met andere merken.
Wel is dit denk ik mijn laatste Mazda, als deze op is dan ga ik over op een 2e hands Tesla. Dat is nu het merk dat weet hoe ze auto's moeten maken. De komende jaren leren we wat daar de kwaliteit / prijs verhoudingen van zijn en met de komst van het kleinere model voor de grotere massa kan dat wel eens een hele omslag in de automobiel industrie veroorzaken.
Hoewel ik de uitgangspunten van Mazda wel goed vind, lager gewicht, efficienter. Ze moeten alleen niet de prijs / kwaliteit / service verhouding uit het oog verliezen, en dat zijn ze kwijt geraakt in mijn mening.
Antwoord: Valt me wel op dat de kwaliteit van Mazda aan het afnemen is. Jaren in mazda's gereden waarbij geen roest of accu problemen waren, maar na modellen vanaf 2004 zie en hoor ik vaker roest problemen (zelf last van gehad) en accu's die korter meegaan. Het lijkt erop dat de kwaliteit die ooit zo hoog stond aan het afbrokkelende. Daarnaast heb ik de pech gehad dat ik met veel slechte Mazda dealers te maken heb gehad die ook nog eens vergaten info in het digitale systeem te zetten, waardoor de importeur ook niet vriendelijk was om mee te werken aan garantie.
Ik ga nu al jaren naar een niet Mazda dealer voor onderhoud, scheelt veel in de kosten. Je betaalt tenslotte niet mee aan die overbodige dure luxe design showrooms bij je onderhoud.
Enige nadeel is dat ik toch voor specifiek afgeschermde zaken verplicht ben een Mazda dealer op te zoeken. Alleen welke is nog goed en betrouwbaar en rekent niet de hoofdprijs voor onderhoud met een slechte service.
Antwoord: Jammer dat ik je reactie nu pas zie. Ik kan je aan een uitstekende Mazda onderhoudswerkplaats helpen waar ik nu al jaren kom, die betrouwbaar en schappelijk qua prijs zijn en waarbij je niet de hoofdprijs voor slechte service betaalt. Vraag naar Hans of Frits. Alleen ... of het bij jou in de buurt is? Google op Mazda Wieringa in Den Haag.
Antwoord: Helemaal eens met de lovende woorden over garage Wieringa in 070! Alleen: Mazda heeft onverwachts dealerschap teruggenomen: garage te kleinschalig. Wij zeggen: klein en heel fijn!
Antwoord: Duidelijk, No nonsense garage. Altijd meedenken en prima service. Ik rijd inmiddels al jaren om om toch klant te blijven bij Wieringa in Den Haag.
Antwoord: Ik ben het helemaal met de vorige sprekers eens. Fijne auto en fijne garage. Alleen dat i-stoplampprobleem blijft een probleem en om nou elke keer de accu te gaan vervangen terwijl dat niet nodig is (voor het starten) vind ik ook zo wat. Iemand die meeleest en ook wat over het probleem kan roepen?
Volgens mijn garage laadt 1 accu (van de 2) dan ook niet meer op. Ik heb dat verder niet kunnen verifieren maar moet dat aannemen van een deskundige monteur. Wel raar! Ik zit te denken, misschien biedt een solar-druppellader via de sigarenaansteker soelaas. Die verlengt mogelijk ook de levensduur van de accu's. Hoe dan ook, voorlopig heb ik maar een zwart plakbandje in het gezichtsveld geplaatst.
Los daarvan, vroeger sloegen de auto's ook niet af bij het stoplicht en dus, waarom zou ik dat eigenlijk willen en wat is je winst als je op een gegeven moment staat met een versleten startmotor door het veelvuldige gebruik?
Antwoord: OnzeMmazda 5 is van september 2012 en ik heb hem in januari 2018 gekocht.
Het lampje van de i-stop knippert al 2.5 jaar en dat ben ik inmiddels gewend. Een star- stop systeem (als dat zou werken) zou ik toch na elke start uit moeten schakelen, want start stop verkort de levensduur van de startmotor en het is zeer slecht om. ete motoren telkens uit te zetten (middel erger dan de kwaal) voor die paar liter benzine veel hogere kosten.
Het liefste zou ik die AMG accu eruit gooien, die is al minimaal 2.5 jaar dood. En ik denk dat die de gewone accu niet meer helpt maar eerder belast. Maar ik weet niet of dat zomaar kan? Ik kan er ook nergens wat over lezen. De gewone accu is 45A en 330 koudstart die moet er voor de winter toch uit. Daar er niet veel plek is, kan ik er in die afmetingen een Yuasa in die 50 A en 450 koudstart is, maar dat is de max. Ik neem aan dat origineel die AMG accu de gewoon helpt met starten en nu moet die het alleen doen. De gewone accu kost niet de helft van die 2e (de AMG) en het start-stop systeem wil ik toch niet hebben, dus ga daar zo'n accu niet inzetten. Weet iemand of je die start stop gewoon kunt verwijderen? En eventueel de accupolen isoleren en klaar?
Antwoord: Hallo beste mensen,
Inmiddels is het december 2021, ik heb hem nog steeds en ik rij nog steeds naar volle tevredenheid en ben nog steeds klant bij Wieringa. Maar... ik rij niet veel per jaar en dat is mogelijk de reden dat mijn accu's het bij mij maar 3 jaar uithouden. In de winter 2020-2021 ben ik een paar keer nog maar net kunnen weg komen door de slechte staat van de accu's maar ik dacht bij me zelf dat als ik deze winter door kom dan rij ik de hele zomer nog met deze accu's en dat is uitgekomen. Kort geleden (november 2021) heb ik bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt de opdracht gegeven om beide accu's weer te vervangen, het alweer falende I-stopsysteem (knipperend lampje) te resetten enz. en hij rijdt weer als nieuw met een km-stand van inmiddels 104.000 km. Tijdens die onderhoudsbeurt heb ik ook even tegen Frits aangehouden dat hij wat mij betreft dat I-stopsysteem zou mogen uitschakelen want inderdaad, zoals busje 884 hier boven terecht aangeeft, de levensduur van je startmotor wordt hier natuurlijk best wel door verkort en de besparing qua benzine weegt hier natuurlijk niet tegenop. Het antwoord hierop was echter dat dat niet mocht want hij was als model ooit goedgekeurd inclusief een werkend I-stopsysteem. Het I-stopsysteem is van origine overigens geen benzinebesparingssysteem maar een milieumaatregel, vandaar waarschijnlijk.
Dan nog de vraag of je dat systeem kunt verwijderen. Ongetwijfeld maar ik weet niet hoe. Wel zit er bij mij links op het dashboard een knop waarmee je het misschien kunt uitzetten, daar staat ook I-stop op maar eerlijk gezegd heb ik die knop nog nooit uitgeprobeerd anders dan in een situatie dat het I-stopsysteem het niet deed. Maar ik heb mijn les inmiddels en natuurlijk wel geleerd. Ik denk dat ik vandaag of morgen eens ga proberen om het systeem gewoon uit te zetten want inderdaad, die startmotor slijt natuurlijk bovenmatig. Overigens kun je het systeem ook overrulen door bij een stoplicht gewoon de koppeling ingedrukt te houden.
Tot slot nog even het roestprobleem. Ik ben de tweede eigenaar van mijn Mazda 5 uit 2010 en wellicht heeft de eerste eigenaar hem ooit een roestbehandeling gegeven want tot op heden heb ik geen last van roest, althans bij mijn weten. Ook mijn airco stinkt niet en een maand geleden (november 2021) heeft men in de garage nog een interieurfilter (de J1343017) vervangen. En na mijn problemen tot 2 X toe een paar jaar geleden met de vastzittende versnellingspook heb ik dat probleem nooit meer gehad.
Ervaring met Mazda 5 2.0 ts: Ik rijd in de 2.0. Feilloos start-stop en heerlijk stil. Reisauto bij uitstek. Remt goed, stuurt prettig.
Antwoord: Botte boer die De Rijk. Je wordt werkelijk onbeschoft behadeld. Kom hier nooit meer binnen.
Ervaring met Mazda 5 Gt-m: Vanwege roestprobleem moet ik al drie keer (!) naar de dealer. En roest door steenslag (wat ik ook verbazingwekkend vind) niet meegeteld. Motorkap is blijkbaar slecht bestand. Volgens een medewerker mag ik het niet vergelijken met mijn vroegere auto's (die dat probleem natuurlijk niet hadden).
Airco stinkt! Heeft iemand daar ervaring mee?