8 augustus 2006
Cadillac BLS

Cadillac BLS

Meer dan een motto

Autotest | Cadillac werkt samen met chique kledingwinkels, presenteert zich omringd door haute couture en is graag aanwezig op prestigieuze evenementen. Het nieuwste model is de BLS en ook die wordt door de fabrikant in verband gebracht met life style en goede smaak. Cadillac doet er alles aan om een imago op te bouwen dat succes en verfijnde smaak uitstraalt. Maar ... hoe rijdt de auto?
 

Het is niet zo vreemd dat de marketingafdeling van Cadillac overuren maakt. Nog voordat de testauto bij de redactie arriveert, regent het vooroordelen: "daar heb je straks twee parkeerplaatsen voor nodig", "dat is een benzineslurper" en "als dat maar heel blijft tijdens een test". Als één Cadillac een einde aan de vooroordelen maakt is het wel de BLS. Om te beginnen zijn de twee parkeerplekken niet nodig, want deze kleinste Cadillac heeft minder ruimte nodig dan een alledaagse Volkswagen Passat of Peugeot 407.

Deze bescheiden Cadillac is dan ook speciaal gemaakt voor Europa, wordt gebouwd in Europa en is zelfs niet te koop in Amerika. De vormgeving is echter gelijk aan die van de puur-Amerikaanse Cadillacs met rechte lijnen en scherpe hoeken in het plaatwerk. Zelfs de voorste kentekenplaat heeft een knik om perfect op de bumper aan te kunnen sluiten.

Meer dan kitsch

De binnenkant is duidelijk gericht op Europa, dat start bij de Europese derrière. Voorin de BLS geen tweezitsbank, maar propere zetels met een propere pasvorm. Zoiets zorgt voor een aangename kennismaking: de BLS zit heerlijk en biedt volop hoofd- en beenruimte.

Cadillac BLS

Omdat Cadillac zich presenteert als exclusief merk zijn behalve de voorstoelen, ook delen van de deurpanelen, het dashboard en de achterbank met leder bekleed (onderdeel van het "Exclusive"-pakket). Zowel de ruimte achterin als de kofferruimte zijn gemiddeld voor een auto van deze omvang.

De sfeer in het interieur is absoluut niet kitsch Amerikaans, maar ook niet high-tech Japans of steriel Duits. Cadillac heeft een heel eigen stijl gevonden die het best kan worden omschreven als "weldadig en tegelijkertijd understated". De belangrijkste aandachtstrekker is een aluminium gevat analoog klokje dat in het donker door een geheimzinnige gloed wordt verlicht.

Cadillac BLS

Centraal in de middenconsole is de bediening te vinden van het Bose-audiosysteem. In tegenstelling tot de meeste andere auto's met Bose-geluidsinstallatie doet dit systeem geen aanval op het gehoor met snerpend hoog en bonkend laag. In plaats daarvan produceert het een detailrijk en beschaafd geluid dat bij wijze van uitzondering geen aanleiding geeft om de volumeknop zo snel mogelijk dicht te draaien. Heeft zelfs Bose zich aan de Europese smaak aangepast?

Cadillac BLS

Iedere BLS is standaard voorzien van onder andere: cruise-control, een regensensor, een links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem en een boordcomputer. De afwerkingskwaliteit en het uitrustingsniveau zijn vergelijkbaar met die van andere luxe zakenauto's. De BLS biedt echter niet meer dan dat; geen innovatieve techniek en geen voorzieningen die normaalgesproken alleen aan een hoger segment zijn voorbehouden.

Meer dan een Big Block

Op mechanisch vlak worden alle vooroordelen opnieuw stelselmatig ontkracht. Onder de motorkap van de BLS klinkt niet de diepe grom van een benzineverslindend "big block", maar een uiterst beschaafde 1.9 liter viercilinder dieselmotor. Met deze krachtbron is de BLS vlot en zuinig, maar iets minder stil dan gemiddeld. De BLS is ook leverbaar met een 2.0 of 2.8 liter benzinemotor, maar deze zelfontbrander verdient zich al bij een laag kilometrage terug en is daarmee het aantrekkelijkst.

De motor is via een prima schakelende zesversnellingsbak gekoppeld aan de voorwielen. Zelfs bij vol accelereren en sturen blijft de aandrijflijn opmerkelijk rustig. De voorwielen wringen en zwoegen niet om de auto aan te drijven en tegelijkertijd van richting te veranderen. In eerste instantie lijkt de BLS daarom een achterwielaandrijver, net als de grote Cadillacs.

Cadillac BLS

Meer dan comfortabel

De BLS is voor de Europese markt gemaakt en rijdt, niet geheel onverwacht, als een Europese auto. Met een kalme rijstijl is de BLS uiterst comfortabel. De auto ligt rustig en stabiel op de weg en leent zich bij uitstek voor lange ritten.

Een sportieve rijstijl wordt ogenblikkelijk beloond met een dynamisch karakter. De remmen zijn scherp, de banden bijten zich vast in de bocht en de BLS ontpopt zich als een levendige rijmachine.

In beide gevallen gedraagt de BLS zich absoluut niet naar het cliché beeld van auto's uit de Hollywood-films. De BLS rekent definitief af met de zwalkende, op de veren dansende Amerikaanse sloep van weleer. In plaats daarvan biedt deze moderne Europese Cadillac raffinement en stijl. Het is als de American-dream: met de BLS heeft Cadillac zich opgewerkt van het ghetto naar gegoede kringen. Deze auto heeft helemaal geen motto's en verkooppraat nodig: een proefrit is genoeg om te overtuigen met uitstekende rijkwaliteiten.

Conclusie

De Cadillac BLS heeft alle vooroordelen over het merk ontkracht en alle verwachtingen overtroffen. Dit is geen typisch Amerikaanse auto met alle vooroordelen die daar bij horen. De Cadillac BLS is wel een heerlijk sturende, vlotte en zuinige auto die dankzij de eigenzinnige vormgeving en het luxueuze interieur een streepje voor heeft op de gemiddelde zakenauto.

Waarom men heeft gekozen om juist het merk Cadillac opnieuw te introduceren, blijft ook na de proefrit een raadsel. Onder een nieuwe naam was deze auto direct een succes geworden. Maar nu moet de fabrikant overuren maken met slagzinnen en marketingpraat, terwijl de BLS zo veel meer is dan een motto.

plus
  • Exclusief
  • Ruim en comfortabel
  • Zuinige en vlotte dieselmotor
min
  • Olielampje geeft valse melding
  • Los paneeltje boven koppelingspedaal
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!