30 april 1999
 

Klassieke AutoRAI 1999

Bevoorrechte vehikels

Autoshow | De meeste auto's gaan zo'n 12 à 15 jaar mee. Slechts een enkeling weet de wegenbelastingvrije leeftijd van 25 jaar te bereiken. Dit handjevol auto's ontloopt op miraculeuze wijze de sloophamer, weert de roestduivel en laat zich door zijn bestuurder zonder brokken door het verkeer loodsen. Tijdens de Klassieke AutoRAI 1999 was een selectie van deze bevoorrechte vehikels te zien in de RAI in Amsterdam. De organisatie was er in geslaagd een aantrekkelijke mix te vinden tussen oud en antiek, Europees en Amerikaans, sportwagen en boodschappenauto en bedrijfs- en privé-auto. Een bovenverwachting interessante tentoonstelling.
 

Maar liefst 255 stands verdeeld over vier hallen van het oude deel van het Rai complex besloeg de Klassieke AutoRAI. Stands waren ingedeeld per merkenclub of thema. Direct bij de ingang toonde Daf een aantal prachtig gerestoreerde Daf cabrio's op een voor de gelegenheid opgeworpen schelpenstrandje. De stand en auto's waren zo aantrekkelijk verpakt dat ik mij afvraag of Daf zich destijds bij introductie van deze auto'op zoveel mensen op haar stand mocht verheugen als vandaag.

Veel rustiger was het op de groots opgezette Mercedes stand, compleet met decor, dorpsplein en tankstation uit de jaren '60. Alle klassieke modellen waren paraat maar gaven de bezoekers een "zie ik bij iedere tentoonstelling" gevoel waardoor de interesse matig leek.

De Alfa Romeo bracht een aantal zeer bijzondere auto's mee. Wat te denken van een Alfa Sud zonder roest? En wist u dat Alfa Romeo ooit terreinwagens heeft gemaakt?

De grootste standruimte was ingeruimd voor een club van verzamelaars van oude legervoertuigen. Indrukwekkende vrachtwagens, pantservoertuigen en jeeps vormden de boventoon. Alle objecten waren 100% functioneel en de clubleden vertelden graag alles over hun trotse bezit. Een Jeep met draaibank op de voorbumper bleek een complete las-installatie aan boord te hebben om ter plaatse reparaties aan andere voertuigen uit te kunnen voeren. Enkele commando-wagens stonden tot op de dag van vandaag radiografisch met elkaar in verbinding.

Warse oorlogstaal had plaats gemaakt voor goed gekozen muziek uit de 60'er jaren. Een videofilm waarin de voertuigen in actie waren te zien hield de bezoekers lang in haar greep. Voor de Hollander een prima gelegenheid om het zelf meegebrachte hapje en drankje nu te nuttigen.

Veel voornamer waren de voertuigen op de stand van Carros. Hier waren auto's van ons Koninklijk huis te bezichtigen. Pronkstuk was de speciaal vervaardigde Daf die prinses Beatrix en prins Claus cadeau kregen ter gelegenheid van de geboorte van prins Willem-Alexander. Een grote stretched limo bleek ooit te zijn aangeschaft om een bescheiden auto paraat te hebben voor staatsbezoeken. De Ferrari's worden Claus gegund zo blijkt, maar het mag de andere staatslieden niet tegen de borst stuiten.

AutoVisie bracht een auto mee waarvan de maker vorstelijk als maat en doelgroep moet hebben gezien: de Bugatti Royale. De auto nam een complete stand in beslag en is zo zwaar dat een verbruik van 1 op 1 alleen kan worden gerealiseerd met rustig rijden. Met een acht cilinder tellende 12,7 liter motor is dat ook wel verklaarbaar.

Gefortuneerde burgers achter het ijzeren gordijn moesten het in die tijd doen met Wartburgjes en Trabants. De trotse grijns op de gezichten van de huidige bezitters van deze publiekstrekkers is er niet minder op. Vooral de combinatie met een mini caravan met minder ruimte dan een gemiddeld tweepersoons bed was goed voor veel "oh"'s en "ah"'s.

Wie dacht dat de Smart uit het hoofdartikel een revolutionaire vernieuwing is heeft het goed mis. De club van dwerg-auto's liet zien dat in het verleden veel meer van dergelijke auto's zijn gefabriceerd. BMW had een 1 cilinder Sport Coupé met de deur aan de voorzijde van de auto. Met een Goggomobiel sport coupé was je een hele kerel, als ik de standhouder mag geloven. 6 pk sterk reden deze dappere autootjes door het ganse land.

Vraag en aanbod

Het zijn vaak exotische sportwagens die hun eigenaar zo kunnen bekoren dat de auto tot in lengte van decennia in topconditie wordt gehouden. De verzamelingen Ferrari's, Lamborghini's en Lotussen waren dan ook talrijk. De wet van vraag-en-aanbod is ook hier van kracht. Een gebruikte Lotus is al vanaf fl. 22.000,- realiseerbaar. Ook een TVR- of Porsche-droom kan voor een soortgelijk bedrag tot werkelijkheid worden gemaakt.

In één van de hallen lag de nadruk op verkoop. De aangeboden auto's leken zonder uitzondering in showroomconditie te verkeren. Een Alpine A110? De "Miami Vice" Ferrari? Of toch liever een klassieke MG? Het aanbod is groot, de prijzen gering. Alhoewel voor Citroën DS met 500 KM op de teller alleen door een echte liefhebber de gevraagde zeventigduizend gulden zal worden neergeteld.

Voor geringere bedragen kon de bezoeker terecht in de hal van de Telegraaf. Wie zijn auto probeerde te verkopen via deze krant kon er tijdens de klassieke AutoRAI voor kiezen zijn/haar vehikel in een speciaal gereserveerde hal aan de man te brengen. De aankleding van de ruimte liet te wensen over, maar de prijzen waren als beloofd gering en het aanbod ruim.

Wie al een klassieker rijdt kan op de Klassieke AutoRAI terecht voor onderdelen, folders, kunstwerken en wat dies meer zij. Nederlandse en buitenlandse standhouders brachten vaak bakken vol oude autofolders.

Voor prijzen variërend van een paar gulden tot enkele tientjes kan een ieder achteraf de brochure bemachtigen waarin zijn/haar auto door de fabrikant wordt aangeprezen. Voor fl. 2,50 weet ik nu welke accessoires de vorige eigenaar voor mijn auto had kunnen kopen. Wie zijn auto echt verafgoodt kan door een kunstenaar een portret van zijn auto laten schilderen. Prijzen alleen op aanvraag.

Conclusie

De klassieke AutoRAI is niet te vergelijken met een automuseum. Het zijn vooral auto's van liefhebbers en minder echt antiek. Ook zonder kooplust is het leuk te zien hoe mensen zich inzetten om hun auto kosten-wat-het-kost rijdende te houden. De klassieke AutoRAI is vooral voor autoliefhebbers, de AutoRAI voor nieuwe auto's meer voor geldliefhebbers. Voor wie een leeftijd bereikt waarop auto's uit zijn/haar jeugd geen deel meer uitmaken van de dagelijkse verkeersbeeld is de klassieke AutoRAI zeker een bezoekje waard.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!