16 augustus 2006
Mercedes-Benz E-Klasse (2006 - 2009)

Mercedes-Benz E-Klasse (2006 - 2009)

Binnenstebuiten

Autotest | Vol trots meldt Mercedes-Benz dat de E-klasse na 4 jaar en ruim een miljoen verkochte exemplaren op 2.000 punten is verbeterd. Alhoewel het uiterlijk nauwelijks verraadt dat het hier om een vernieuwde E-klasse gaat, is de auto onderhuids op cruciale punten herzien en verfijnd. Met name de elektronica is gemoderniseerd, waarbij de nadruk ligt op veiligheid. Tijd om de herziene E-klasse aan een grondige test te onderwerpen.
 

Mercedes spreekt niet over een compleet nieuwe E-klasse omdat het uiterlijk nauwelijks is gewijzigd. Alleen de voorbumper is iets aangepast, zodat de auto een voornamer aanzicht krijgt. Aan de achterzijde beperken de wijzigingen zich tot nieuwe licht-units en een streepje chroom boven de nummerplaat.

Interieur

De veranderingen in het interieur zijn al even subtiel. Slechts met een "oude" E-klasse als vergelijkingsmateriaal zijn de verschillen te vinden. Het grootste aandeel in de 2.000 aanpassingen is weggelegd voor nieuwe paneeltjes, klemmetjes en beugeltjes die de auto bij elkaar houden. In het interieur zijn daarvan een nieuw luchtrooster en een andere kern in het stuurwiel terug te vinden.

Een groter verschil maken de nieuwe stoffen en kleuren waarin het interieur kan worden uitgevoerd. Ook aan het hier gereden basismodel zijn voortreffelijke stoelen besteed. De ruimte achterin blijft royaler dan bij de meeste concurrenten.

Mercedes-Benz E-Klasse (2006 - 2009)

Bekerhouders zijn nog steeds ver te zoeken, terwijl dat een eenvoudige ingreep was die een oud probleem zou oplossen. En zo zijn meer zaken schijnbaar vergeten: het navigatiesysteem is nog steeds CD-ROM gebaseerd (niet DVD), het audiosysteem weet geen raad met MP3 en de carkit werkt alleen met een Nokia-telefoon die al uit productie is.

Dat wil echter niet zeggen dat de E-klasse niet leverbaar is met de nieuwste techniek, maar het zijn allemaal opties. Een navigatiesysteem met geheel Europa op DVD is leverbaar, de CD-wisselaar kan worden voorzien van mp3/iPod koppeling en zelfs TV voor- en achterin is beschikbaar. Bluetooth telefoonkoppeling en sleutelvrije toegang behoren anno 2006 nog steeds niet tot de mogelijkheden.

Wat blijft is een ruim opgezet interieur dat dankzij een zekere eenvoud een onmiskenbare elegantie uitstraalt. Vooral de klokken op een aluminium achtergrond en witte wijzerplaten zijn kenmerkend voor de innerlijke schoonheid van de E-klasse. De knoppenwinkel is als vanouds goed doordacht. Alle essentiële functies liggen onder handbereik en waar mogelijk denkt de auto met de bestuurder mee. En juist hier ligt het sterke punt van de vernieuwde "E", want deze auto gaat veel verder dan de standaard licht- en regensensor.

Licht

In advertenties spreekt Mercedes van "intelligente koplampen" en dat is niet overdreven. De vorm en kracht van de lichtbundel wordt automatisch aangepast aan de snelheid en weersomstandigheden. In de stad is de lichtbundel breed om verkeersborden en zijwegen optimaal te verlichten. Zodra de snelheid boven de 90 km/u komt, kiezen de koplampen voor een lange lichtbundel. Het effect is zeer duidelijk. Wanneer de testauto naast een andere auto rijdt op de snelweg, schijnen de koplampen van de E-klasse twee keer verder dan die van de gemiddelde auto! Het "intelligent light system" is een uiterst zinvolle vernieuwing die het rijden veiliger en aangenamer maakt.

Minstens zo veilig, maar niet zo uniek als Mercedes claimt, is het "pre safe" systeem. Dit ziet aan de hand van radar en het rijgedrag een eventueel ongeluk aankomen en zet de remmen, airbags, gordels en hoofdsteunen op scherp om een klap zo goed mogelijk op te vangen.

Mercedes-Benz E-Klasse (2006 - 2009)

Weggedrag

Even onzichtbaar, maar altijd merkbaar, zijn de verbeterde motoren en het aangepaste onderstel. De E-klasse dankte het comfort voorheen aan een relatief zachte vering en een lange wielbasis. De wielbasis is niet veranderd, maar toch voelt de vernieuwde versie minder kolossaal. De auto helt minder over en laat zich verrassend eenvoudig manoeuvreren. Dit is deels te danken aan "direct control" waarmee deze lange sedan directer reageert op stuurbewegingen.

Mercedes-Benz E-Klasse (2006 - 2009)

Evenals de voorganger ligt de gemoderniseerde E-klasse als een blok op de weg. Zelfs wanneer, al dan niet bewust, te hard een bocht wordt ingestuurd geeft het onderstel geen krimp. Bij snelheden die van menig andere auto het uiterste zouden vragen, hoeven de vele veiligheidsystemen van de E-klasse nog lang niet in te grijpen. In alle situaties is de nieuwe E-klasse nog rustiger en vooral nog neutraler dan voorheen.

Motoren

Alhoewel alle motoren in de basis gelijk zijn gebleven, hebben de techneuten van Mercedes ieder detail nagelopen en verfijnd. Het resultaat is dat de motoren beter presteren en tegelijkertijd minder brandstof verbruiken.

Voor de hier gereden 2.2 liter diesel vertaalt dat zich in eerste instantie in een merkbaar stillere en fijnere loop. Wanneer het uiterste wordt gevraagd, zorgt het toegenomen vermogen er voor dat de auto meer doorzettingsvermogen toont. Zelfs dit één na lichtste model is bijzonder vlot weg bij het verkeerslicht. Op de snelweg is de E220 CDI in staat een moordend hoog tempo aan te houden zonder de geringste moeite. De E-klasse was en is een eersteklas kilometervreter die lange afstanden korter doet lijken.

Mercedes-Benz E-Klasse (2006 - 2009)

Juist dat laatste is het sterkste punt van de E-klasse. De presentatie is ook na de facelift niet bijzonder. Andere merken bieden geavanceerdere elektronica, slimmere gadgets en spannendere rijeigenschappen. Maar de E-klasse geeft een geborgen gevoel en weet een zekere afstand te creëren tot de boze buitenwereld.

Buiten kan het stormen en regenen, maar de E-klasse volgt onverstoorbaar en in volmaakte rust het gewenste pad. Alles gaat zo gemakkelijk dat de bestuurder zich zelfs in de grootste verkeerschaos volkomen rustig voelt. Daarom is met deze testauto een langere afstand afgelegd dan met menig concurrent in dit segment.

Conclusie

De vernieuwde Mercedes-Benz E-klasse is binnenstebuiten gekeerd en de verschillen zijn gevonden. De conclusie is tweeledig. De E-klasse is duidelijk vernieuwd, maar desondanks is de auto niet vernieuwend. Sinds de introductie van de eerste E-klasse heeft de concurrentie niet stilgezeten. Ook na de verjongingskuur zijn er geen punten waarop deze Mercedes beter scoort dan de concurrenten en dat is jammer na zo veel aanpassingen.

Dat wil zeker niet zeggen dat de auto slecht zou zijn, want het unieke karakter is behouden en wie nu een E-klasse rijdt heeft alle reden om opnieuw voor de E-klasse te kiezen. Onderhuids is veel verbeterd en dat effect is goed merkbaar. De hele auto is verfijnd, van krachtbron tot koplamp en van versnellingsbak tot veiligheidsgordel. De bestuurder heeft daarom meer gevoel met de auto waardoor het nog prettiger is om lange afstanden af te leggen.

plus
  • Zeer comfortabel
  • Veiligheid merkbaar beter
  • Sterke, stille en zuinige dieselmotor
min
  • Vernieuwd maar niet vernieuwend
  • Matige prijs/prestatie verhouding
  • Parkeersensoren onbetrouwbaar bij regen
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!