18 juli 2006

British International Motorshow 2006

London calling

Autoshow | Dertig jaar lang vond de British Motorshow plaats in Birmingham. In de loop der tijd werd het aantal primeurs minder, liep het bezoekersaantal terug en lieten zelfs diverse autofabrikanten de show aan zich voorbij gaan. Daarom is de British Motorshow nu terug in Londen. Bovendien vindt de show nu eerder in het jaar plaats, zodat Londen niet in de schaduw van andere autoshows staat. De organisatie belooft daarom meer primeurs dan ooit tevoren en doopt het evenement voortaan "British International Motorshow". Autozine ging de grens over en doet verslag.
 

Al maanden van te voren was de belangrijkste primeur bekend: de geheel nieuwe Opel Corsa. Om historische reden is Opel in Engeland bekend als "Vauxhall" en op de stand kan niemand er omheen: de Vauxhall Corsa is dé ster van de show. De nieuwe Corsa is ontworpen in dezelfde stijl als de Astra en is daarmee op slag de meest begeerlijke kleine auto van dit moment (zie panoramafoto).

Een maatje groter is de Honda Civic die in Londen voor het eerst is te zien in 3-deurs uitvoering. Het verschil met de 5-deurs is gering, want de achterdeuren waren slim gemaskeerd. Deze "Type S" ziet er echter nog spannender uit.

Ford toont een spannende versie van de Focus: de Focus Coupé Cabriolet is in Londen in de definitieve productieversie te bewonderen. De bijzondere aqua-look van de conceptcars is helaas verleden tijd, maar het meer ingetogen productiemodel ziet er nog steeds veelbelovend uit.

Mazda kiest de omgekeerde benadering en toont juist de gesloten versie van de MX-5. 's Werelds best verkochte roadster is voorzien van een elektrisch bedienbaar stalen dak dat bovendien extreem snel werkt.

Buiten(beentjes)

Een Amerikaans buitenbeentje is de Chrysler Sebring. Met het geheel nieuwe model hoopt Chrysler de auto juist tot een populair alternatief voor een luxe Europese zakenauto te verheffen. Gezien het uiterlijk en de specificaties is dat zeker geen kansloze zaak.

BMW zorgt voor spectakel met de 6-serie Cabrio die nu ook in een razendsnelle M-uitvoering leverbaar is. Aan de buitenkant is het verschil niet direct zichtbaar, maar die vier uitlaatpijpen zeggen genoeg. Ook de specificaties liegen er niet om: de tiencilinder is goed voor 507 pk / 520 Nm. Let op: BMW heeft samen met Mini een stand buiten het expo-gebouw in een eigen binnenplaats. Bij Mini weinig nieuws, maar wel een erg leuke combinatie van een auto met een computerspel.

Brits

Bij het Britse Jaguar debuteert een snelle variant van een bestaand model. De nieuwe XK is vanaf nu verkrijgbaar in een R-versie. Dankzij een compressor levert de motor dik 100 pk meer, waarmee het totaal op 420 komt. Omdat de XK van aluminium is gemaakt, heeft de nieuwe "R" een uitzonderlijk gunstige pk/gewicht verhouding.

Het grootste Britse nieuws komt echter van Land Rover dat in Londen de geheel nieuwe Freelander toont. De auto is technisch veel geavanceerder geworden en ook het uiterlijk heeft een enorme sprong voorwaarts gemaakt, zonder het originele karakter te verloochenen.

Sportwagens

Lotus heeft een nieuwe basisversie van de Elise, de Elise S met Toyota-motor.

Omdat Engeland vele kleine sportwagenfabrikanten telt, is een speciale droomgarage geopend. Hier is alles van de fijnste Britse huisvlijt (Ariel Atom) tot bruut Duits (Mercedes-Benz SLR McLaren) en Amerikaans (Shelby Daytona Coupé) geweld te bewonderen.

Een bijzondere aanrader is de stand van het Engelse TV-programma Top Gear. Hier zijn onder andere de varende auto's te zien die door de presentatoren voor een wedstrijd zijn gemaakt.

Conceptcars

Nog exotischer dan de droomauto's zijn de conceptcars. Hiermee laten autofabrikanten zien hoe de verre toekomst er uit zou kunnen zien. Citroën pakt uit met de C-Buggy en C-Air. GM geeft bezoekers zelf de kans een conceptcar te maken met hulp van een professioneel designer. Saab steelt de show met de mooiste conceptcar, de Aero X.

Conclusie

Londen is een buitengewoon auto-onvriendelijke stad waardoor het niet eenvoudig is de Motorshow te bereiken. Eenmaal bij het expo-gebouw is de "British International Motorshow" een vooruitgang ten opzichte van de in slaap gesukkelde Birmingham Motorshow. Maar nog steeds zijn (lang) niet alle autofabrikanten aanwezig. Onder andere Volkswagen, Audi, Fiat en Suzuki schitteren door afwezigheid.

Op het gebied van sportwagens ligt het accent op Engelse sportwagens; Duitse en Italiaanse fabrikanten zijn eveneens afwezig. De hernieuwde British Motorshow is een kleine show die slechts twee hallen en weinig primeurs telt. De vele buitenactiviteiten maken wel veel goed.

De belangrijkste primeurs komen dit jaar van Opel/Vauxhall, Jaguar en Land Rover. Ook de droomgarage en de stands van de vele kleine Britse sportwagenfabrikanten zijn meer dan de moeite waard. "Londen" ligt vooral goed in het gehoor, dat geeft als vanzelf internationale allure!

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!