Autosalon van Geneve 2003
Nieuwe modellen
De aantrekkingskracht van de Autosalon van Geneve is te vinden in drie dingen: primeurs, prototypes en exotische auto's. Om met dat eerste te beginnen: zo goed als iedere fabrikant had wel een (wereld)primeur te melden. Het is juist daarom dat een bezoek aan de 73e Salon van Geneve een goed beeld geeft van het autonieuws dat 2003 zal tekenen.
Lancia en Renault delen de eerste plaats als het gaat om de belangrijkste primeurs. Lancia toont de nieuwe Ypsilon en zet daarmee opnieuw een bijzonder stijlvol kleintje op de markt. Renault blijft doorgaan met vernieuwen en toont een nieuwe Scenic en Megane Coupé Cabriolet. Alfa Romeo pakt uit met de GT Coupe (zeg maar: "156 Coupe") en een facelift voor de GTV en Spider. Saab heeft groot nieuws met de 9-3 cabriolet.
Het is even schrikken bij Rolls Royce, waar de Phantom voor het eerst wordt getoond. Deze gigantisch grote heeft op z'n zachtst gezegd een "bijzonder" front, maar wordt volgens een woordvoerder van Rolls Royce serieus in productie genomen. Al even ongebruikelijk is het voorkomen van de Z4, de onbetwiste ster op de stand van BMW. Aston Martin toont de "AMV8 Vantage", deze "kleine" Brit zal in 2005 in productie worden genomen.
Toch is het Daihatsu dat de show steelt. Het was echter niet de geheel nieuwe en fris ogende Cuore waar de meeste fotografen zich voor verdrongen, maar een auto die al eerder was te zien in Birmingham: de Copen. Voor het eerst werd deze kleine cabrio uitgebreid gedemonstreerd en wie lang genoeg wilde wachten mocht even proefzitten.
Behalve primeurs kent Geneve ook veel prototypes. Met dergelijke auto's toont een fabrikant het publiek hoe de toekomst er uit zou kunnen zien. Het wildste prototype komt van Sbarro. Het "gemotoriseerde wiel" ziet er uit als een motorfiets met dak en een gigantisch achterwiel. In dit wiel is de complete motor ondergebracht! Fiat toont een meer realistisch toekomstbeeld met een collectie kleine, maar bijzonder fraaie stadsauto's. Een van deze kleintjes zou volgens ingewijden wel eens de opvolger van de Panda kunnen worden.
Zoals beloofd op de AutoRAI, toont Ford de Focus C-MAX zoals deze in productie zal gaan. Bij Citroën staat de C2 centraal, die niet als prototype maar als sportwagen wordt getoond. Peugeot toont de Hoggar: een buitenproportioneel grote en stoere open terreinauto. Bovendien verdient Peugeot het predikaat "mooiste stand". Peugeot heeft goed naar de Keukenhof in Nederland gekeken en heeft een kleurrijke en frisse stand opgebouwd die veel aandacht (inclusief de bijbehorende Japanners) weet te trekken.
Exoten
Tenslotte de exoten. Ook de echte autokenner valt in Geneve regelmatig van de ene verbazing in de andere. Een voorbeeld daarvan is de stand van P.G.O. Automobiles, deze Franse fabrikant is na vier jaar van afwezigheid herrezen uit haar as. Het zijn echter geen nieuw ontworpen auto's die het merk toont, maar replica's van klassieke auto's en dat valt op tussen alle nieuwigheden in Geneve.
Het Duitse YES! toont de clubsport, een kleine open sportwagen die met een laag gewicht en fors motorvermogen zinnenprikkelende prestaties moet neerzetten. Bitter is terug met de CD, een vierzits coupé die vanaf 2004 in productie gaat. Pagani toont de extreem lage en even zo snelle Zonda "C 12 S 7.3.". Bekender maar minstens zo snel is de geheel onverwacht geïntroduceerde nieuwe vierwielaangedreven Lamborghini: de Gallardo.
Conclusie
Wie tijd heeft om slechts één autotentoonstelling per jaar te bezoeken, kiest het Salon van Genève. De beurs is overzichtelijk en brengt letterlijk al het autonieuws dat 2003 zal tekenen samen. Bovendien is vrijwel ieder merk aanwezig zodat de bezoeker ook kan wegdromen bij exotische sportwagens en uitzinnige studieprojecten van de belangrijkste vormgevers.