Autosalon van Geneve 2002
Blik in de toekomst
Wie de belangrijkste twee hallen van het tentoonstellingscomplex in Genève binnenloopt, krijgt het gevoel dat een klein kind moet hebben in een snoepwinkel. Letterlijk iedere fabrikant heeft een primeur, een nieuw prototype of een onthulling van andere aard. Een volledig verslag van dit evenement beslaat letterlijk het autonieuws van 2002 en daarmee de meeste oplagen van Autozine in 2002. Het nieuws is daarom beter in een aantal categorieën op te delen.
Zo hebben Citroën-PSA en Fiat-Lancia in samenwerking een nieuwe full-size MPV ontwikkeld. Het ontwerp en een deel van de techniek is voor dit kwartet van MPV's gelijk, maar iedere fabrikant geeft een eigen invulling aan de vormgeving, het uitrustingsniveau en het aanbod van motoren. Als het gaat om prestatie is het verschil enorm.
Bij Citroën moet de C8 de schijnwerpers delen met de C3, terwijl Fiat een aantal uitdagende dames gebruikt om de aandacht op de Ulysse te richten. Lancia is favoriet bij de redactie met een buitengewoon fraaie presentatie van de auto, waarbij Italiaanse mode en vormgeving de boventoon voeren. Bij Peugeot tenslotte, neemt de 807 slechts een bescheiden plaats in omdat ook de 307 en 206 als stationwagon hun primeur beleven.
De Amerikaanse trend van terreinwagens en semi-terreinwagens neemt ook in Genève steeds duidelijker vormen aan. Zo voegt Hyundai het aanbod aan met een nieuwe terreinauto boven de Santa Fe: de Terracan.
Volvo brengt de XC90 voor het eerst mee naar Europa, toont Subaru de tweede generatie van de Forester en treedt zelfs Porsche toe tot de markt van de semi-terreinauto's met de Cayenne.
Honda toont de nieuwe generatie CR-V en Kia wil met de Sorento een graantje meepikken van de SUV-markt. Saab is nog niet zo ver, maar laat met het zeer fraaie prototype van de 93-X zien hoe een off-road sportcoupé er uit zou kunnen zien. Ook Nissan heeft een prototype van de volgende generatie Sport Utility Vehicles en legt daarbij de nadruk op integratie van computer en auto.
Op het gebied van compacte auto's zijn de nieuwe Ford Fiesta en de in Genève onthulde Suzuki Alto het belangrijkste nieuws. De zakelijke markt zal in 2002 kunnen uitkijken naar de Mazda 6, de Skoda Superb, de nieuwe Opel Vectra en niet te vergeten de Nissan Primera.
Het topklasse segment wordt bediend met de Jaguar S-type R, de Volkswagen Phaeton en de nieuwe Mercedes CLK. Ook boven dit segment heeft de Salon van Genève veel te bieden, want zelfs de meest obscure fabrikanten van supersportwagens zijn in Genève van de partij.
Heel bijzonder is de Fulgura van Laraki Design. Dit bedrijf is echter niet gemakkelijk te vinden, want door een probleem met het PR-bureau heeft Laraki onderdak moeten vinden in een hal die meer weg heeft van een garderobe. Wat deze Marokkaanse ontwerper toont is echter heel bijzonder: op basis van een Lamborghini Diablo bouwt dit kleine bedrijf de "Fulgura", hetgeen bliksem betekent. Niet alleen het uiterlijk wordt gewijzigd, maar door aanpassingen in de motor is de Fulgura ook nog eens sneller dan een Diablo.
Conclusie
Wie tijd heeft om slechts één autotentoonstelling per jaar te bezoeken, kiest het Salon van Genève. De beurs is overzichtelijk en brengt letterlijk al het autonieuws dat 2002 zal tekenen samen. De trend lijkt daarbij vooral te liggen op SUV's, MPV's, "hoge hatchbacks" in de stijl van de Peugeot 307 en verregaande integratie van nieuwe technieken.
Bovendien is vrijwel ieder merk aanwezig zodat de bezoeker ook kan wegdromen bij exotische sportwagens en uitzinnige studieprojecten van de belangrijkste vormgevers. Wandelschoenen zijn niet nodig, een flinke dosis geduld wel, want van 7 tot en met 17 maart behoort Genève ook tot één van de grootste verkeerschaossen van Europa.