10 maart 2006
Suzuki SX4 (2006 - 2013)

Suzuki SX4 (2006 - 2013)

Geen woorden, maar daden

Autotest | Suzuki belooft heel wat met de nieuwe SX4. De auto ziet er niet alleen stoer uit, maar moet dat ook waarmaken. De SX4 zou sturen als een sportwagen, maar staat tegelijkertijd z'n mannetje in het terrein. Daarbij zou de auto goed presteren en toch zuinig omgaan met brandstof. Tenslotte claimt de SX4 de ruimte van een stationcar. Is de SX4 een opschepper of kan hij de daad bij het woord voegen?
 

Het mag zo langzamerhand genoegzaam bekend zijn: luxe terreinauto's zijn kostbaar, belasten het milieu enorm en bieden twijfelachtige rijeigenschappen en veiligheid. De terreincapaciteiten zijn veelal opgeofferd ten gunste van het comfort, waarmee de resterende aantrekkingskracht is beperkt tot de stoere uitstraling. Suzuki zag in dat het slimmer kon en komt nu met de SX4.

Uiterlijk

De SX4 is misschien geen pure terreinauto, maar dat maakt deze dappere Suzuki er niet minder stoer om. De brede wielkasten, grote wielen, beschermplaten rondom en robuuste lijnen maken duidelijk dat dit geen doorsnee model is. Dat wordt ook duidelijk bij de gemakkelijke hoge instap. In het dashboard zijn delen van de Swift herkenbaar, de middenconsole is grotendeels gelijk aan die van de Grand Vitara maar het geheel is uniek voor de SX4. Toch blijft het interieur achter bij het veelbelovende exterieur, want het doet allemaal erg sober en degelijk aan.

Suzuki SX4 (2006 - 2013)

Gezien de prijs is de uitrusting keurig. Zeker de hier gereden "Exclusive" uitvoering is van alle gemakken voorzien. Pas na lang zoeken werden twee nadelen gevonden die tevens de enige echte nadelen van de hele auto zijn: de radio speelt geen mp3 (hier komt vanaf juni verandering in) en de verbruiksmeter geeft alleen het actuele verbruik weer maar niet het gemiddelde.

Ruimte

De ruimte voorin is heel behoorlijk. De "X" in "SX4" staat voor "X-over" en dat komt tot uiting in de ruimte: meer dan de gemiddelde personenauto, maar minder dan een forse terreinauto. Het stuurwiel is verstelbaar, maar slechts over een kleine afstand waardoor de bestuurder zich moet aanpassen aan de auto en niet omgekeerd. Bestuurder en bijrijder zitten nadrukkelijk rechtop en dat is even wennen. Dit is echter een truc die de SX4 van de MPV ("Multi Purpose Vehicle", zeg maar familiebusje) heeft afgekeken: door nadrukkelijk rechtop te zitten wordt ruimte gewonnen. Die ruimte komt terug op de achterbank waar zelfs volwassenen prima kunnen zitten. De bagageruimte is gemiddeld en helaas vrij van ruimtebesparende vondsten of een handige flexibele indeling.

De hoogte biedt de SX4 aanzien en ruimte, maar hoogte is ook het nadeel van zowel de luxe SUV als de MPV. Een hoge auto heeft een hoog zwaartepunt en dat heeft nadelige gevolgen voor de wegligging en daarmee de veiligheid. De SX4 is echter riant binnen alle grenzen gebleven waardoor de extra hoogte niet van invloed is op de rijeigenschappen. Daarbij zijn alle mechanische delen zo laag mogelijk geplaatst om het zwaartepunt te verlagen. Het gewicht is bovendien waar mogelijk evenredig over de voor- en achterwielen verdeeld.

Die aanpak is meer dan geslaagd, want de SX4 is een verademing om te rijden. De wegligging is niet alleen heel veel beter dan die van de gemiddelde SUV (i.e. Suzuki Grand Vitara, Kia Sportage, Hyundai Tucson) maar maakt de SX4 simpelweg tot een prettiger auto. De SX4 remt goed en controleerbaar, schakelt prima en is eenvoudig te overzien. De ontwerpers claimen dat het weggedrag van de SX4 even goed is als dat van de Swift en dat is niet overdreven, zij het dat de laatste nog levendiger is.

Motoren

De SX4 is in Nederland leverbaar met drie motoren. Het instapmodel is een 1.5 liter viercilinder waarvan de vraag is hoeveel er van zullen worden verkocht gezien de geringe meerprijs van de 1.6 liter. Deze laatste is een typisch Japanse motor die stil en uiterst geraffineerd z'n werk doet.

Suzuki SX4 (2006 - 2013)

De krachtbron heeft wel een eigenzinnig karakter. In het dagelijks gebruik is de SX4 1.6 vlot, maar laat zich nooit opjagen. Bij plankgas neemt de motor enige bedenktijd, jaagt niet gretig in de toeren maar presteert uiteindelijk wel heel verdienstelijk.

De derde motor is een 1.9 liter DDiS viercilinder diesel. Wanneer concurrerende auto's al met dieselmotor leverbaar zijn, is dat zelden zo'n overbemeten exemplaar. Het resultaat laat zich raden: de SX4 diesel is de snelste uitvoering op de prijslijst. Helaas bedient Suzuki zich niet van de nieuwste techniek, waardoor het geluidsniveau ondanks de 6-versnellingsbak iets boven gemiddeld is.

De prestaties zijn ver boven gemiddeld: de SX4 diesel is levendig en zeer sterk. Vooral op de snelweg voelt de dieselende SX4 zich goed thuis en kunnen met groot gemak bij hoge snelheid lange afstanden worden overbrugd. Wie de SX4 overweegt als slim zakelijk alternatief voor een SUV of stationcar zal door deze diesel-uitvoering zeker worden overtuigd.

Het karakter van beide motoren is precies zoals de rest van de auto: de SX4 presteert beduidend beter dan een SUV en is vooral veel zuiniger. In vergelijking met personenauto's met eenzelfde prijskaartje scoren de Suzuki-motoren gemiddeld.

4Grip

De SX4 is naar keuze leverbaar met twee- of vierwielaandrijving. Suzuki Nederland verwacht dat de meeste klanten voornamelijk zullen vallen voor het uiterlijk van de auto en daarom genoegen nemen met tweewielaandrijving. Daarmee is de SX4 een stoere auto die een uitgekiende mix van ruimte en rijplezier biedt. Suzuki heeft echter meer in huis. De testauto is een "4Grip" uitvoering, wat duidt op vierwielaandrijving. Daarmee gaat Suzuki verder dan andere SUV look-a-likes zoals de Citroën C3 X-TR, Ford Fusion en Volkswagen CrossPolo.

Met een veel te bescheiden geplaatste knop in de middenconsole kan worden gekozen voor voorwielaandrijving (zuinig), permanente vierwielaandrijving (sneeuw, ijs, licht terrein) of een automatische keuze van de computer. De 4Grip uitvoeringen beschikken over extra bodemvrijheid om daadwerkelijk uit de voeten te kunnen in het terrein. In de praktijk zijn het vooral de banden die de off-road capaciteiten beperken tot middelzwaar terrein. In vergelijking met luxe SUV's die omwille van het comfort of de prijs zijn ontdaan van alle oorspronkelijke terreincapaciteiten kan de voordelige SX4 de grote jongens daarom wel eens goed te kijk zetten!

Suzuki SX4 (2006 - 2013)

Conclusie

Vele merken hebben geprobeerd een alternatief voor de SUV te bieden, maar dat is vaak mislukt. Suzuki pakt het met de SX4 beter aan. De SX4 heeft niet alleen een stoere uitstraling, maar kan die beloften ook waarmaken. Dat begint met veel ruimte en een royale uitrusting. De benzinemotoren presteren goed, de diesel zelfs uitstekend.

Het sterke punt van de SX4 boven de gemiddelde SUV is echter de sublieme wegligging. Dankzij (optionele) vierwielaandrijving en verhoogde bodemvrijheid komen daar ook bescheiden terreincapaciteiten bij, iets wat menig luxe SUV al lang vergeten is. Kortom: geen woorden, maar daden!

plus
  • Leuker en beschaafder dan gemiddelde SUV
  • Terreinwaardigheid beter dan gemiddelde SUV
  • Wegligging heel veel beter dan gemiddelde SUV
min
  • Radio speelt geen mp3
  • Brede A-stijl bemoeilijkt zicht
  • Verbruiksmeter geeft geen gemiddelde weer
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!