Publicatiedatum: 28 maart 2010
Suzuki SX4 (2006 - 2013)
Rij-impressie

Suzuki SX4 (2006 - 2013)

Op avontuur in de achtertuin

Rij-impressie - Het avontuur lonkt. Maar een droom van een safari in donker Afrika wordt in de praktijk vaak een dagtochtje naar de dichtstbijzijnde dierentuin. Een gedroomde trektocht door de Sahara, wordt camperen op de Veluwe. Een overlevingspakket is dan schromelijk overdreven en een paar wandelschoenen volstaat. Toch rijdt menigeen een onoverwinnelijke terreinauto die uiteindelijk wordt gebruikt voor het dagelijkse woon-werk verkeer. Wellicht is het daarom tijd voor een realistischer alternatief. Autozine ging op avontuur in eigen land met de vernieuwde Suzuki SX4.

Natuurlijk is een terreinauto een stoere verschijning. De hoge zit en de grote motor geven een machtig gevoel. En wellicht denkt de buitenwacht dat u een spannend bestaan leidt. Maar daarvoor moet een hoge prijs worden betaald. Letterlijk. Want een terreinauto is duur in aanschaf en gebruik. Bovendien laat het weggedrag (en daarmee de veiligheid!) te wensen over ten gunste van de off-road capaciteiten.

Suzuki SX4 (2006 - 2013)

Crossover

Voor een fractie van de prijs van een terreinauto biedt Suzuki de SX4 aan. De SX4 is iets groter dan een alledaagse personenauto, maar heeft wel een stoere uitstraling. Bovendien is de SX4 leverbaar met vierwielaandrijving ("i-AWD"). Op die manier is een uitstapje buiten de gebaande paden, de jaarlijkse wintersport of een drassig parkeerterrein geen obstakel.

Voor modeljaar 2010 heeft Suzuki deze "crossover" tussen een personenauto en terreinauto gemoderniseerd. Populaire opties als beschermplaten onder de bumpers, stootlijsten rondom, donker glas achter en dakrails zijn voortaan standaard. Bovendien zijn de grille en voorbumper iets anders getekend voor een modernere uitstraling.

Suzuki SX4 (2006 - 2013)
Suzuki SX4 (2006 - 2013)

Een veelgehoorde klacht is niet aangepakt. De A-stijl (de balk tussen de voorruit en de voorportieren) is nog steeds storend breed. Vooral op rotondes kunnen er fietsers en zelfs complete auto's achter verdwijnen.

Toch is de veiligheid wel degelijk verbeterd, want de SX4 is voortaan standaard uitgerust met zes airbags. Ook ESP (elektronisch stabiliteits programma) is voortaan standaard. De SX4 heeft nu schijfremmen rondom, wat de stopkracht sterk verbetert.

Motor en verbruik

Het grootste nadeel van een echte terreinauto is het hoge verbruik. Omdat de Suzuki SX4 een compacte auto is, is het verbruik automatisch laag. Bovendien is voor modeljaar 2010 de 1.6 liter benzinemotor gemoderniseerd. Zo zijn nieuwe materialen toegepast waardoor de interne wrijving is verminderd. Dankzij "variabele kleptiming" nam het vermogen toe (+11%), terwijl het verbruik juist daalde (-8%). De CO2 uitstoot is afgenomen van 159 gram per kilometer naar 143 gram.

Om de bestuurder aan te sporen zuiniger te rijden, voorziet Suzuki standaard in een boordcomputer die het gemiddelde en actuele verbruik toont. Zaken als een start/stop-systeem, schakelindicator of regeneratie van energie zijn niet aan de SX4 besteed; het betreft hier slechts een facelift en geen geheel nieuw model.

„Ondanks het stoere uiterlijk rijdt de SX4 als een gewone personenauto“
Suzuki SX4 (2006 - 2013)

De aanpassingen missen hun uitwerking niet. Op een veeleisend traject met veel binnenwegen en stadsverkeer bedroeg het gemiddelde verbruik 6.4 liter per 100 km (fabrieksophave: 6.2 liter).

Van het toegenomen vermogen is in de praktijk weinig merkbaar. De SX4 komt als vanouds moeiteloos met de verkeersstroom mee en heeft voldoende reserve voor een vlotte tussensprint. Een snelle auto is de SX4 zeker niet. Wel loopt de motor merkbaar rustiger en daarmee kan de SX4 de vergelijking met concurrenten van meer recente datum doorstaan.

Suzuki SX4 (2006 - 2013)

Weggedrag

Ondanks het stoere uiterlijk rijdt de SX4 als een gewone personenauto. De zit is iets hoger dan gemiddeld en dat zorgt voor een gemakkelijke instap en goed overzicht over het overige verkeer.

De vernieuwde SX4 is iets zachter geveerd dan voorheen, wat de auto vooral comfortabel maakt op slecht wegdek. Dit gaat niet ten koste van de stabiliteit in een snelle bocht of bijvoorbeeld bij een uitwijkmanoeuvre; hier reageert de auto nog steeds veilig en voorspelbaar. De expeditie door de eigen achtertuin is mede daarom met succes volbracht.

Suzuki SX4 (2006 - 2013)

Conclusie

De Suzuki SX4 is een mengvorm van personenauto en terreinauto. Voor modeljaar 2010 is het uiterlijk iets aangepast en de standaarduitrusting verrijkt. Vooral de veiligheid ging er op vooruit. De 1.6 liter benzinemotor levert voortaan meer vermogen en is toch zuiniger geworden. Dankzij al deze aanpassingen kan de SX4 zich weer meten met concurrenten van meer recente datum.

Wat niet is veranderd is het avontuurlijke karakter. De SX4 zal geen jungle doorkruisen of woestijn bedwingen, maar getuigt vooral van realiteitszin. In de stadsjungle of het recreatiegebied voelt de SX4 zich juist helemaal thuis.

plus
  • Nette prijs
  • Prima rijeigenschappen
min
  • Brede A-stijl belemmert zicht