Kia Soul (2009 - 2014)
Zieltjes winnen
Zielsgelukkig moeten de vormgevers van Kia zijn geweest. Normaal gesproken krijgen ze de opdracht een nette auto te maken die vooral niet te veel mag kosten. Maar dit keer kregen ze de vrije hand om de ultieme stadsauto te ontwerpen, hoe extravaganter hoe beter.
Natuurlijk is het uiteindelijke productiemodel minder wild dan de eerste conceptcars, maar nog steeds is de Soul een bijzondere verschijning. De Soul houdt het midden tussen een ruime familieauto en een beschaafde terreinauto. Alle lijnen zijn dik aangezet en geaccentueerd met zwarte lijnen. Panelen lopen niet naadloos in elkaar over, maar hebben juist dikke randen waardoor de auto er solide uitziet. De koplampen en grille zijn zo hoog mogelijk geplaatst voor een stoere, onverzettelijke uitstraling.
Veel belangrijker is echter dat het basisontwerp op allerlei manieren is aan te passen. Diverse panelen en omlijstingen kunnen in een afwijkende kleur worden uitgevoerd. Daarnaast zijn stickerpakketten, wielen, spoilers en bumpers leverbaar om tot een eindresultaat te komen waar menig autotuner trots op zou zijn.
Interieur
Ook het interieur kan worden aangepast aan de individuele smaak. De hier gereden "X-ecutive"-uitvoering is echter zonder opties al heel bijzonder. Zo bevat de "Soul Shining"-stoelbekleding fluoriserende Soul-logo's die in het donker oplichten.
De luidsprekers hebben verlichte randen die oplichten op het ritme van de muziek (dit is uitschakelbaar) of juist voor sfeerverlichting zorgen met een rode gloed als van een open haard.
Naast al het uiterlijk vertoon is Kia de functionaliteit niet vergeten. Zo is de Soul vanaf de basisuitvoering al voorzien van een antislipregeling en een elektronisch stabiliteitssysteem (bijzonder in deze klasse!), centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare zijruiten (voor en achter) en een radio met 6-luidsprekers plus USB-aansluiting.
Een bijzondere optie is de achteruitrijcamera, met een display dat in de binnenspiegel is verstopt. Hiervan is niets te zien, tot de achteruit wordt ingelegd. Helaas is een boordcomputer of verbruiksmeter niet standaard en zelfs niet leverbaar.
Ruimte
Alleen op het gebied van de binnenruimte heeft Kia zich er eenvoudig van af gemaakt. De Soul is iets royaler bemeten dan de meeste soortgenoten en daarom automatisch ook iets ruimer. Ter illustratie: een bestuurder van 1 meter 90 heeft volop hoofd- en beenruimte. Achter de bestuurder is op de achterbank ruimte voor een passagier met eenzelfde fors postuur! Op een dubbele bodem in de bagageruimte na, heeft Kia niet de moeite genomen om met ruimtebesparende oplossingen te komen. Gevoelsmatig was er dan nog veel meer uit de Soul te halen.
De oplopende raamlijn geeft de Soul een dynamisch tintje, maar de keerzijde is dat kleine kinderen moeilijker naar buiten kunnen kijken. Juist prettig zijn de dunne A-stijlen (de balk tussen voorruit en voordeuren); deze geven een ruimtelijk gevoel en zorgen ervoor dat het zicht vrij en optimaal is. Zeker bij een stadsauto is het belangrijk dat er geen voetgangers of fietsers achter de A-stijl buiten het zicht vallen.
Prestaties
De Soul is leverbaar met een benzine en een dieselmotor, beide meten 1.6 liter. De testauto is voorzien van de benzinemotor (afkomstig uit de Kia Cee'd) die de voorwielen aandrijft. Ondanks het ruige uiterlijk is dit geen vierwielaandrijver.
Vooral in de stad is de Soul uitzonderlijk stil. De motor is al bij lage toeren opmerkelijk sterk en laat zich daarom zeer ontspannen rijden. Alsof het een dieseltje is, levert de krachtbron al bij 1.500 à 2.000 toeren per minuut volop vermogen (in tegenstelling tot wat de technische specificaties doen geloven)!
Op de snelweg heeft de Soul juist een heel ander karakter. Boven de 80 km/u is het met het kwieke karakter gedaan. De acceleratie van 80 naar 120 km/u moet niet met een stopwatch, maar eerder met een kalender worden gemeten. Zelfs wanneer van de vijfde naar de derde (!) versnelling wordt teruggeschakeld, blijven de prestaties op de snelweg matig.
Bovendien verandert het eerst zo beschaafde motorgeluid boven de 80 km/u in een storende, monotone dreun. Gezien de prijsklasse van de Soul zijn de prestaties en het motorgeluid nog heel acceptabel, maar het kan inmiddels beter.
Wegligging
De Soul deelt het onderstel met de Hyundai i20. Het weggedrag is zowel in de stad als op de buitenweg prima. Ondanks de forse hoogte is de Soul nauwelijks zijwindgevoelig.
De elektrische stuurbekrachtiging geeft voldoende gevoel en is zuiniger met energie dan de traditionele mechanische stuurbekrachtiging. Kia is er in geslaagd een compromis tussen comfort en sportiviteit te vinden. Daarmee is de Soul wendbaar en comfortabel in de stad, en tegelijkertijd rustig en stabiel op de snelweg.
Conclusie
Zal de Soul nieuwe zieltjes weten te winnen voor Kia? Zonder twijfel! Andere merken brachten al eerder met succes hippe stadsauto's op de markt en Kia speelt daar handig op in. De Soul is merkbaar een moderne auto, want de motoren en rijeigenschappen zijn goed of zelfs net even beter dan die van de tegenstrevers. Wel voelt de Soul zich beduidend beter thuis in stadsverkeer dan op de snelweg.
Daarbij is de vormgeving geslaagd. De vormgeving is opvallend, maar niet overdreven, stoer maar niet ongepast. De gadgets zijn leuk en door de vele opties is de auto helemaal naar eigen wens aan te passen. Natuurlijk blijft de Soul een echte Kia, dus ook de prijs van deze hippe nieuwkomer is zeer scherp.
- Ruim en praktisch
- Originele vormgeving
- Prima rijeigenschappen
- Matige prestaties