25 mei 2005

NavMan

Goedkoop mannetje

Caraudio, alarm en navigatie | De markt wordt overspoeld met goedkope draagbare navigatiesystemen. Het was vooral TomTom dat dit alternatief voor een kostbaar ingebouwd navigatiesysteem populair heeft gemaakt. Inmiddels wil iedereen een graantje van deze groeimarkt meepikken. Daaronder ook het Australische NavMan met een compleet systeem dat desondanks goedkoper is dan de rest. "De" NavMan was ruim een maand bijrijder en mocht de redactie de weg wijzen.
 

Wie op zoek is naar een navigatiesysteem heeft de keuze uit grofweg drie types. Het eerste is het traditionele navigatiesysteem dat wordt ingebouwd in de auto. Dit is de duurste oplossing, maar ook de meest complete. Het beeldscherm is meestal groot, de kaart beslaat heel Europa en de instructies worden uitgesproken via de luidsprekers van de auto. Bovendien kan een vast navigatiesysteem verkeersinformatie ontvangen en een route om de files heen plannen.

Een alternatief is het draagbare navigatiesysteem dat is gebaseerd op een "PDA" of elektronische agenda. Het voordeel daarvan is dat de klant al een dergelijk computertje met beeldscherm bezit en alleen nog hoeft te betalen voor de satelliet-ontvanger en de navigatie-software. Daarom is dit tweede type een stuk goedkoper dan het ingebouwde systeem. Probleem is dat een oplossing met PDA soms een "zelfbouw" gevoel geeft omdat de gebruiker zelf moet zorgen voor de communicatie tussen satelliet-ontvanger en computer. Ook de software moet zelf worden geïnstalleerd.

De laatste jaren is daarom een derde variant in opkomst: een toestel dat er hetzelfde uitziet als een PDA maar slechts één functie heeft; navigeren. Het nadeel is dat dit toestel niet kan worden gebruikt voor de agenda of mobiel Internet. Het voordeel is dat een alles in één systeem gegarandeerd werkt.

Installatie

NavMan behoort tot deze laatste categorie, maar toch was niet direct zeker of alles zou werken. Bij het inschakelen verscheen namelijk een Windows-logo en zelfs in de verkorte gebruiksaanwijzing werd veelvuldig op de reset-knop gewezen. Eerdere ervaringen met Windows-gebaseerde systemen waren bepaald niet positief en het doembeeld van een rit vol vastlopers, foutmeldingen en frustrerende gedwongen stops drong zich meteen op. Maar met NavMan niets van dit alles. Het systeem werkte vanaf het eerste moment probleemloos en bleef dat doen.

Ook de inbouw is probleemloos. Met een houder op een zuignap kan het toestel op de voorruit van de auto worden bevestigd. Het materiaal is wat kleiner en fragieler dan dat van andere merken, maar het functioneert prima. Alleen op een flinke verkeersdrempel viel het toestel meer dan eens uit de houder en belandde op de vloer.

Functionaliteit

De functionaliteit en gebruikersvriendelijkheid van NavMan is gelijk aan die van andere draagbare navigatiesystemen. De bestemming kan worden gekozen op basis van straatnaam, plaatsnaam of postcode. Afhankelijk van de uitvoering weet NavMan de weg in de Benelux of zelfs in heel West-Europa. Daarbij kunnen bijzondere bestemmingen (restaurants, tankstations, toeristische attracties) worden gekozen. Echt handig werkt deze laatste functie niet, want het is niet in staat bijzondere locaties in de buurt te tonen.

De route wordt naar keuze getoond met een 2d danwel 3d kaart of een lijst van instructies. Daarbij wordt klein een volgende instructie getoond, zodat de bestuurder zich ruim op tijd kan voorbereiden op een afslag. Eenmaal bij de afslag zoomt het systeem automatisch in om een situatie te verduidelijken. Bij afslagen wordt geen plaatsnaam of afslagnummer getoond, maar alleen een wegnummer.

NavMan kiest er voor het 3.5 inch metende aanraakgevoelige kleurenscherm in de breedte te gebruiken. Dit is in de praktijk minder handig dan een staand scherm. De automobilist heeft immers meer interesse in de weg vóór de auto, dan die er naast. In auto's met een ver naar voren geplaatste voorruit (vrijwel alle MPV's), is de afstand tot de bestuurder erg groot en zijn de instructies nauwelijks leesbaar.

Bovendien is het beeldscherm bij zonlicht al snel compleet onbruikbaar door de reflecties en moet de bestuurder navigeren op de gesproken instructies. Daarbij is keuze tussen zowel mannen- als vrouwenstemmen in alle denkbare talen. De stemmen zijn van professionele sprekers, zijn goed verstaanbaar en aangenaam van toon. Wegnummers worden niet uitgesproken. De gesproken instructie beperkt zich tot "linksaf" of "rechtsaf". In een luidruchtige auto is het volume van het ingebouwde luidsprekertje echter onvoldoende. In een cabriolet komt de NavMan simpelweg niet boven de wind- en rijgeluiden uit.

Planning

De kwaliteit van de geplande routes is uitstekend. NavMan wist alle probleemadressen van de standaard navigatieroute te vinden. Daarbij plant het systeem ook slim. Op routes waar andere navigatiesystemen een onhandige weg naar de bestemming kiezen, neemt NavMan dezelfde route die ook lokale bewoners zouden hebben gebruikt. Wel is het kaartmateriaal iets verouderd, waardoor een enkele keer niet bekend was dat een kruispunt inmiddels is vervangen door een rotonde. Wanneer de bestuurder afwijkt van de instructies wordt snel een nieuwe en logische route berekend. NavMan heeft tijdens de testperiode alle bestemmingen gevonden en heeft de bestuurder nooit laten staan.

Conclusie

NavMan probeert een graantje mee te pikken van de explosief groeiende markt voor draagbare navigatiesystemen. Dit "alles in één" systeem is in de meeste winkels iets goedkoper dan vergelijkbare apparaten van andere merken. Daarbij levert NavMan behalve een kaart op straatniveau van de Benelux ook de hoofdwegen van Europa.

De kwaliteit van de geplande routes is prima. Het apparaat is betrouwbaar, geeft duidelijke instructies en weet alle bestemmingen te vinden. Het liggende beeldscherm is echter iets minder handig dan een staand scherm. Bovendien is dit scherm erg gevoelig voor reflecties en is dan compleet onleesbaar. De gesproken instructies zijn in (zeer) lawaaierige auto's niet luid genoeg. Tenslotte liggen zowel de rekensnelheid als het aantal opties iets onder het gemiddelde, maar daar is de prijs dan ook naar.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!