2 februari 2005
Daihatsu Sirion 2

Daihatsu Sirion 2

Vroeger en nu

Autotest | Vroeger waren Japanse auto's luxueuzer, betrouwbaarder en vooral goedkoper dan de Europese auto's die de markt toen domineerden. Nu de Japanse merken de markt hebben veroverd, weten ze steeds beter wat hun product waard is met als gevolg gepeperde prijskaartjes voor de nieuwste modellen. Zeker in de compacte klasse is groter, sneller en vooral duurder niet altijd gewenst. De Daihatsu Sirion 2 moet daarom alle sterke punten bieden van een moderne compacte Japanner, tegen een ouderwetse prijs. Is dat gelukt?
 

De eerste generatie Sirion had nogal wat retro-trekjes. Japanners zijn daar dol op, maar in Nederland sloeg de auto mede daarom niet goed aan. Daarom is de Sirion 2 radicaal anders en lijkt in niets op de voorganger. Dit is zeker geen facelift maar een compleet nieuw ontworpen auto. Als de nieuwe Sirion ergens op lijkt, dan zijn het de diverse conceptauto's waarmee Daihatsu op grote autoshows al een idee gaf van de nieuwe generatie modellen. Dergelijke experimenten laten bovendien zien waar Daihatsu goed in is. Het eerste daarvan is het bouwen van compacte auto's die maximale ruimte bieden.

Ruimte

Dat is te merken, want de Sirion 2 (zo staat het zelfs op de typeplaatjes) is voorin opmerkelijk ruim. De ver naar voren geplaatste voorruit geeft bovendien een groot gevoel van ruimte. Ook aan bergruimte is gedacht in de vorm van vele bakjes, vakjes en meer bekerhouders dan er passagiers in de auto passen. Vooral de bekerhouders in de deuren, vlakbij de scharnieren, zijn in de praktijk erg handig.

Daihatsu Sirion 2

Het is echter achterin waar de Sirion 2 menigeen doet verbazen. In vergelijking met andere compacte auto's is de hoofd- en beenruimte enorm. Niet alleen kinderen, maar ook volwassenen kunnen goed zitten achterin de Sirion 2. Dit gaat niet ten koste van de bagageruimte, want ook die is heel behoorlijk.

Interieur

Het interieur is eenvoudig, maar toch is veel werk gemaakt van de vormgeving. De stijl van ronde vormen die zijn verdeeld in strakke vlakken is ook in het dashboard terug te vinden. Ook het gebruik van verschillende texturen en kleuren maakt het interieur van de Sirion 2 origineel. Het optionele audiosysteem oogt bijzonder fraai, maar klinkt helaas minder fraai. Bovendien weet deze hagelnieuwe en nogal kostbare autoradio geen raad met MP3-bestanden.

De eenvoudige en rustige uitstraling is ook te danken aan het minimale aantal knoppen, hendels en displays. Zo zijn de koelwatertemperatuurmeter, brandstofmeter, klok en twee dagtellers allemaal geïntegreerd in een display dat binnen de snelheidsmeter valt. Alleen de (optionele) toerenteller wordt speels als losse klok op het dashboard geplaatst.

Uitrusting

Daihatsu mikt met de Sirion 2 op de koper die betrouwbaar en comfortabel vervoer van A naar B zoekt, maar geen geld wil uitgeven aan allerhande poespas die toch nooit gebruikt wordt. Daarom is de uitrusting vooral functioneel, alhoewel luxe voorzieningen als centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter (!) én een in hoogte verstelbaar stuurwiel toch standaard zijn.

Op het gebied van veiligheid blijft weinig te wensen over, want een remkrachtverdeler en ABS zijn standaard (alhoewel het ABS-systeem van de testauto niet overtuigend werkte bij een test op (zeer) nat wegdek). Behalve airbags voor de bestuurder en passagier, zijn zelfs zij-airbags standaard. Dat is misschien niet uniek voor een compacte auto, maar wel voor een auto in deze prijsklasse. Ook aan de jongste inzittenden is gedacht met een Isofix bevestiging voor kinderzitjes. Alleen zaken als airconditioning en uiterlijk vertoon in de vorm van lichtmetalen velgen, spoilers en ander moois zijn optioneel.

(Be)Zuinigen

De eerste keer dat merkbaar is dat op de Sirion 2 is bespaard is op de snelweg. Daar is de auto minder stil dan andere kleintjes. Dat komt echter niet van rijwind of bandengeruis. De testauto wordt van 100 tot 110 km/u geplaagd door een fluitend geluid. Dat komt niet alleen uit de motorruimte, maar ook via de luidsprekers (ten gevolge van te dunne bedrading). Bij 120 km/u is een (zeer) lichte cadans hoorbaar. De versnellingsbak kent veel speling en ook dat geeft het gevoel met een goedkope auto te maken te hebben. De prestaties en vooral het verbruik maken het echter allemaal weer goed.

Daihatsu Sirion 2

De testauto is voorzien van een 1.3-liter 4-cilinder motor en die presteert voorbeeldig. Alhoewel de Sirion 2 alleen andere kleintjes te snel af is, komt de auto nooit vermogen tekort in het dagelijkse verkeer. Waar de 1.3-liter uitvoering in het voordeel is boven de 1.0 variant, is op de snelweg of provinciale weg. Ook op hoge snelheid, weet de hier gereden snelste versie nog met een zeker gemak te accelereren om bijvoorbeeld veilig in te halen.

Uiteindelijk zal de Sirion 2 menig andere auto op zijn nummer zetten bij het tankstation. Ondanks een nogal gehaaste rijstijl, haalde de testauto een verbruik van 1 op 17,5. Dat is zelfs zuiniger dan de fabrieksopgave! Wie helemaal aan het milieu en/of de portemonnee wil denken, kan kiezen voor de eerder genoemde 1.0-liter uitvoering die dankzij beproefde 3-cilinder techniek nog veel zuiniger is.

Wendbaar

Ongeacht het model of de uitvoering is iedere Daihatsu wendbaar en als geen ander thuis in druk verkeer. Dat is niet alleen te danken aan een alerte besturing, een kleine draaicirkel en een prima wegligging. De riante interieurruimte is mede te danken aan de kleine wielen. Dit heeft voor de Sirion 2 echter geen negatieve invloed op de wegligging en daarmee de veiligheid. Kortom: Daihatsu heeft veel geleerd en heeft alle lessen uit het verleden in de praktijk gebracht.

Daihatsu Sirion 2

Conclusie

In de stortvloed van nieuwe compacte Japanners die dit jaar op stapel staat, weet de Sirion 2 zich positief te onderscheiden. De Sirion 2 gaat een stapje verder dan alle concurrenten op het gebied van binnenruimte; met name achterin. Ook de rijeigenschappen zijn helemaal van deze tijd met een prima wegligging en dito prestaties.

Bijna ouderwets is de prijs. Omdat de grootste kosten nog altijd in de kilometerprijs zitten, begint de Sirion 2 met een bescheiden brandstofverbruik. Daarbij komt de inmiddels befaamde Japanse betrouwbaarheid. Die wordt niet alleen geroemd door respondenten van de Autozine auto-enquête, maar is ook bewezen in onze absoluut probleemloze duurtest met de Daihatsu Cuore.

Gezien het motorvermogen, de uitrusting en vooral het veiligheidsniveau is de prijs bijna vooroorlogs. Alleen Koreaanse auto's bieden een nog gunstigere prijs/prestatie verhouding. Daarbij bestaat echter een goede kans dat de geringe restwaarde de eigenaar later letterlijk en figuurlijk duur komt te staan als het ooit op inruilen aankomt. Daihatsu kent dat probleem niet en daarom mag ook de Sirion 2 straks rekenen op een prima inruilprijs. Deze nieuwkomer kijkt daarmee niet alleen naar het heden en verleden, maar zelfs naar de toekomst!

plus
  • Nette prijs
  • Zeer zuinig
  • Verbluffend ruim (vooral achterin)
min
  • Kan stiller
  • Matige klank fabrieksradio
  • Verwarming komt kracht te kort
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!