Nissan Micra (2010 - 2017)
Spruitjeslucht of limoenfris?
De juiste kleur doet wonderen voor een auto. De testauto heeft het vrolijke en jeugdige uiterlijk vooral te danken aan de limoengroene lak. De grote koplampen en bijna glimlachende grille doen de rest. Nissan bood ook een zwarte testauto aan, maar dan is de nieuwe Micra heel wat minder sprankelend en fris.
Om de pret verder te verhogen is het interieur van de testauto uitgevoerd in al even frivole kleuren. Alhoewel het er allemaal ontzettend leuk uitziet, is het dashboard in feite opgetrokken uit keihard plastic. Daardoor geeft de Micra niet het solide en volwassen gevoel dat de tegenstrevers wel hebben. Wel kijken, niet aankomen dus.
Ruimte
Net als alle andere nieuwe auto's, is ook de nieuwe Micra iets gegroeid ten opzichte van de vorige generatie. Nissan is doelbewust onder de grens van vier meter gebleven om de wendbaarheid te kunnen garanderen.
Desondanks is de ruimte voorin prima. Wel gaat het optionele zonnedak ten koste van de hoofdruimte. Lange bestuurders zullen de stoelen bovendien als te klein ervaren. Wie langer is dan 1 meter 90, zal met de schouderbladen boven de rugleuning uitsteken en ook de onderbenen worden nauwelijks ondersteund.
De ruimte achterin is verrassend goed voor een auto van deze omvang. De achterbank van de Micra is niet alleen het domein van kleine kinderen. Ook volwassenen zitten hier redelijk en dat is bijzonder voor een auto van deze omvang! De ruimte op de achterbank ging niet ten koste van de bagageruimte, die is royaal bemeten (226 liter) voor een auto van slechts 3 meter 78.
Uitrusting
De vernieuwingsdrang van Nissan komt niet alleen terug in het uiterlijk. Het uitrustingsniveau van de Micra is slechts gemiddeld, maar juist bovengemiddeld goed afgestemd op het doel van de auto. Zo voorziet Nissan in een parkeerhulp die meet of de auto in een parkeervak past (maar niet helpt bij het daadwerkelijke inparkeren). Geheel volgens de trend is de Micra voorzien van een radio met USB en AUX-ingang.
Ook de veiligheid is niet vergeten. Iedere Micra heeft zes airbags en ESP (elektronisch stabiliteits programma). Deze laatste voorziening gaat uitbreken bij gladheid of bruuske stuurbewegingen tegen, en voorkomt op die manier ongelukken. Deze functie is nog geen gemeengoed op auto's in dit segment. Daardoor lijkt de Micra misschien kostbaar, maar juist dankzij de vele veiligheidsvoorzieningen biedt de kleine Nissan veel waar voor z'n geld.
Rijeigenschappen
De Micra wordt wereldwijd verkocht en daarbij aangepast aan de specifieke smaak van ieder land. Voor Europa is een prima compromis tussen comfort in de stad en stabiliteit op de snelweg gevonden. De mate van comfort wordt ook bepaald door rijgeluiden. De banden zijn nauwelijks hoorbaar, de geluiden van de rijwind en motor zijn gemiddeld.
In snelle bochten kan de auto iets overhellen, maar dit is gering. Wanneer stevig wordt doorgereden, reageert de auto voorbeeldig en kan desgewenst watervlug door het drukke stadsverkeer worden gestuurd. Bovendien heeft de Micra een aangenaam kleine draaicirkel (9 meter) en dat is praktisch in smalle straatjes of parkeergarages. Ronduit onhandig zijn de kleine buitenspiegels, waardoor de bestuurder zeer nadrukkelijk over de schouder moet kijken om zeker te weten dat de andere rijstrook vrij is.
Prestaties
Op het moment van schrijven is de Micra alleen leverbaar met een 1.2 liter driecilinder benzinemotor. Deze is nieuw ontwikkeld en dat is te merken, want het is een van de fijnste motoren in z'n soort! Dat is te danken aan de evenwichtige manier waarop de motor z'n vermogen opbouwt. Al bij lage toeren is de motor sterk. Bovendien is duidelijk voelbaar wanneer de koppeling aangrijpt. Samen zorgt dat er voor dat de bestuurder de motor goed aanvoelt en daarom vanaf het eerste moment veel vertrouwen heeft in de auto.
De 1.2 motor levert 80 pk / 108 Nm en dat is iets meer dan gebruikelijk voor een auto als deze. De prestaties zijn echter niet meer dan gemiddeld. De Micra komt probleemloos met de verkeersstroom mee en kan, als het echt moet, vlot passeren. Het extra vermogen zorgt er vooral voor dat de Micra de prestaties met iets meer gemak neerzet.
Automaat
De Micra is ook leverbaar met een "CVT" automaat. Deze "Continu Variabele Transmissie" is geen traditionele automaat die automatisch een van de vaste versnellingen kiest. In plaats daarvan kan CVT voor iedere situatie de ideale versnellingsbakverhouding samenstellen. Dit heeft bij sommige auto's als gevolg dat het systeem continu zoekt naar de juiste verhouding en dat gaat met zeurderige geluiden gepaard. Omdat de nieuwe motor van de Micra zo sterk is, is de Micra met CVT nooit zoekerig. In plaats daarvan maakt het de Micra merkbaar stiller, comfortabeler en daarmee zelfs volwassener!
Wel laat de CVT het toerental soms zo ver teruglopen (+/- 1.000 tpm) dat de auto bijna begint te trillen. Dit is bewust gedaan om het verbruik zo laag mogelijk te houden. En dat werpt z'n vruchten af! Op papier is de Micra met CVT minder zuinig dan de handgeschakelde variant. In de praktijk pakt dat heel anders uit. Een testrit met de handgeschakelde Micra kostte 5,7 liter per 100 km. De variant met CVT verbruikte op een soortgelijk traject slechts 4,8 liter per 100 km.
Conclusie
Is de nieuwe Nissan Micra hip en jong, of is het nog steeds een braaf, onopvallend autootje voor ouderen? Beide. In een donkere kleur en met een donker interieur is ook de nieuwe Micra een onopvallend autootje. Met de juiste aankleding en in een frisse kleur is de nieuwe Micra juist een leuke, hippe en vooral sympathieke auto waar menigeen graag mee gezien wil worden.
Bovendien ziet de auto er dan zo leuk uit, dat de paar nadelen die er zijn graag vergeten worden. Voor wie toch wil zeuren: de buitenspiegels zijn onhandig klein in druk verkeer en de voorstoelen zijn te klein voor lange bestuurders. Een schakelindicator of start/stop-systeem ontbreekt nog; deze zijn echter toegzegd voor 2011.
Ook deze vierde generatie van de Nissan Micra biedt alle sterke punten die de vorige drie tot een succes hebben gemaakt. De Micra is compact van buiten en ruim van binnen. Op slecht wegdek biedt de Micra voldoende comfort, terwijl de veiligheid op hoge snelheid ook is gegarandeerd. De nieuw ontwikkelde motor maakt de Micra vlotter en zuiniger dan ooit tevoren. De spruitjeslucht is daarmee definitief verleden tijd!
- Volop ruimte, ook achterin
- Wendpaar en praktisch in de stad
- Sterke, stille, zuinige 1.2 motor
- Voorstoelen te klein
- Onhandig kleine buitenspiegels
- Geen schakelindicator of start/stop-systeem