14 januari 2005
 

Autosalon Brussel 2005

Ter land, ter zee en in de lucht

Autoshow | Brussel organiseert traditiegetrouw één van de eerste autoshows van het nieuwe jaar. Dat is een voordeel, maar tegelijkertijd ook een nadeel. Op dit moment komen alle primeurs uit Detroit, terwijl de belangrijkste Europese primeurs worden bewaard voor het Salon van Genève die over ruim een maand opent. Tenslotte wachten de Hollanders nog enkele weken tot hun eigen AutoRAI van start gaat. Daarom heeft de Belgische organisatie een list bedacht: dit jaar staat het Salon van Brussel in het teken van vrijetijdsauto's en op dit gebied is heel wat te zien dat elders niet belicht wordt.
 

De "83ste Internationaal Automobielsalon voor Lichte Bedrijfs-, Vrijetijdsvoertuigen en Moto's", heet het evenement voluit dat van 15 tot en met 23 januari de deuren opent. De term lichte bedrijfs- en vrijetijdsvoertuigen wordt door de ene fabrikant heel anders ingevuld dan de andere. Zo brengt Ford louter bestelauto's mee en is slechts een klein deel van de stand ingeruimd voor personenauto's als de Ford StreetKa en de nieuwe Ford Focus Stationcar. Ook Skoda houdt zich keurig aan de regels en legt de nadruk op de nieuwe Octavia Combi. Citroën beschouwt iedere auto als vrijetijdsauto en neemt het gehele modellen-gamma mee.

Ook Smart richt zich op de vrije tijd. Wie binnenkomt via de hoofdingang stuit direct op één van de weinige primeurs van "het Salon": de Smart Roadster in een wel heel speciale "Von Dutch" uitvoering. Die naam verwijst niet naar Nederlandse bezoekers, maar naar het jeans-merk dat de auto bijzonder heeft aangekleed. Ook de Smart ForTwo heeft voor de gelegenheid een speciale uitdossing gekregen.

Niet veel verderop is de recent geïntroduceerde Chrysler 300C Touring te vinden. Opvallend is de Eco-sticker achterop deze auto, die tijdens een eerdere test niet bepaald als zuinig of milieuvriendelijk opviel. Het gaat hier echter om een uitvoering die door de fabriek wordt voorzien van een LPG-installatie, waardoor de garantie behouden blijft.

Om in Amerikaanse sferen te blijven heeft Cadillac zelfs een heuse Europese première. In Amerika is de Cadillac Escalade al enkele jaren op de markt, maar vanaf vandaag is de auto ook in de Benelux te koop. En als het om exclusieve terreinauto's gaat: Ssang Yong toont de pick-up variant van de Musso. Deze auto is wel in België te koop, maar om belastingtechnische redenen helaas niet in Nederland. Nissan toont de luxueuze Murano in Brussel, en deze gestroomlijnde SUV komt wel naar Nederland.

Een tweede Europese primeur komt van Land Rover. Daar staan zowel de vernieuwde Range Rover als de Range Rover Sport. Gezien de enorme interesse van het publiek en de fascinerende technische specificaties (V8 turbomotor met 385 pk/ 550 Nm) gaat Land Rover hiermee hoge ogen scoren. Ook Volvo heeft haar meest luxueuze SUV extra spierballen gegeven in de vorm van de XC90 V8.

Even nieuw maar van een heel andere klasse is de Volkswagen Golf Plus. Deze bijzondere uitvoering van de Golf heeft een iets verhoogd dak, flexibele stoelopstellingen en vele opbergmogelijkheden. Een maatje groter is de nieuwe Audi A6 die in Brussel ook als Avant ("Stationcar") is te bewonderen.

Tenslotte wordt het Salon opgesierd door diverse prototypes. De meest opvallende daarvan is Fiat 5 Terre, een avontuurlijke uitvoering van de Idea. Opel brengt de super compacte Trix mee, dit keer voorzien van een al even compacte dieselmotor. Peugeot gaat nog een stapje verder met de Quark, een quad met brandstofcel. De Nissan Tone geeft een meer realistisch beeld van de toekomst, want deze auto lijkt productieklaar.

Alhoewel de definitieve vorm van de nieuwe Suzuki Swift al in Parijs is getoond, bracht Suzuki alleen een prototype mee naar Brussel. Dit rally-exemplaar is bovendien uitgevoerd als bestelauto om te voldoen aan de eis van "lichte bedrijfsauto". Hij blijft leuk, hij blijft veelbelovend.

Is ook een rallyauto niet snel genoeg, dan brengt het Salon voor het eerst de burgerluchtvaart dichterbij. Daar staan vrijetijdsauto's, vliegtuigen en helikopters zij-aan-zij en blijkt dat de prijskaartjes maar nauwelijks verschillen. Een klein vliegtuig kost niet meer dan een zeer luxueuze cabriolet! Maar pas op: in België zijn alle auto's goedkoper dan in Nederland, dus geniet maar pas op voor de verleiding!

Conclusie

Het Brusselse Salon is het ene jaar alleen voor personenauto's het andere jaar vooral voor vrijetijdsauto's en lichte bedrijfsauto's. Daarmee is de show dit jaar minder aantrekkelijk voor het grote publiek. Ook het aantal primeurs is zeer gering. Toch blijft Brussel aangenaam dichtbij en buitengewoon gezellig. Bovendien laten de autofabrikanten zich een keer van een heel andere kant zien.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!