15 augustus 2002
Suzuki SA310

Suzuki SA310

De beste auto ter wereld

Oldtimer | Wat is de beste auto ter wereld? Is dat de snelste? De milieuvriendelijkste? De veiligste? Misschien de goedkoopste? Of toch de betrouwbaarste? Als het aan de Autozine-redactie ligt gaat de titel "beste auto ter wereld" naar de Suzuki SA310. Lees waarom.
 

De SA310 behoort tot de eerste auto's die Suzuki in Nederland op de markt bracht. Eerst kwam de inmiddels legendarische GX100 Coupé, maar niet veel later volgde de SA310. De naam lag echter niet lekker in het gehoor en ook de verkoopcijfers bleven achter bij de verwachtingen.

Daarom onderging de auto in 1986 een kleine facelift, kreeg een cilinder extra en werd de naam veranderd in "Swift". Leidend voorwerp van dit testverslag is een originele en onvervalste "SA310", alhoewel het typeplaatje achterop onder invloed van de tand des tijds nog nauwelijks leesbaar is. Dat is niet zo vreemd na 25 jaar trouwe dienst. En dat is meteen het sterkste punt van deze auto: betrouwbaarheid.

Betrouwbaarheid

Een nieuw gekochte auto moet zich nog bewijzen. In de eerste dagen na aflevering, is het niet ongebruikelijk voor een afwerkingsfoutje terug te moeten naar de dealer. Een auto die net op de markt is geïntroduceerd, maakt zelfs kans op kinderziekten en de bijbehorende terugroepacties.

Suzuki SA310

Een gebruikte auto is inmiddels ingereden, maar dat heeft weer als nadeel dat de vorige eigenaar misschien niet goed voor de auto is geweest. In de gedachten van de tweede eigenaar speelt daarom al bij het geringste rammeltje het vermoeden dat dit een verborgen maar fataal gebrek is, waarmee de laatste kilometer voortijdig een feit is.

Als één auto zich bewezen heeft dan is het wel de SA310 van de redactie, met inmiddels 500.000 probleemloze kilometers op de analoge klok. Dit is te danken aan de degelijke constructie van de Japanse fabrikant, maar ook aan het gebruik van de auto. Deze auto is nooit gebruikt voor stadsritten, slaapt altijd in de garage en is in onderhoud bij de merkendealer.

Suzuki SA310

Is de beste auto de goedkoopste auto? Bij aanschaf was deze Suzuki acht jaar jong en had een kleine 80.000 KM praktijkervaring. 12 jaar en 420.000 KM later, is de afschrijving riant afgerond maar moet het eerste serieuze probleem zich nog voordoen. Uiteraard kent iedere auto de gebruikelijke slijtage aan remmen, banden en uitlaat, maar zelfs die is beduidend lager dan gemiddeld.

Samen met een gemiddeld verbruik van 1 op 20, zijn de kosten per kilometer minimaal. Bovendien zal ook het milieu gelukkig zijn met een dergelijk brandstofverbruik (waarbij de eerlijkheid gebied te melden dat de katalysator nog niet was uitgevonden bij de introductie in 1983).

Als een speer

Een collega journalist deed ooit een treffende uitspraak over veiligheid: "wie rijdt voorzichtiger: een bestuurder die weet dat bij een ongeluk een zacht luchtkussen uit het stuur komt, of een bestuurder die weet dat bij een ongeluk een scherpe speer uit het stuur komt?". Die vraag is na jaren SA310-rijden wel beantwoord. Voorkomen is beter dan genezen en gezien het veiligheidsniveau van deze auto, doet de bestuurder er alles aan te voorkomen. Bovendien zorgt het actieve veiligheidsniveau van 1984 voor echte problemen in het verkeer van 2003. Wat voor anderen bijremmen is, is met de remtechniek van 1984 al een noodstop (schijven voor, trommels achter).

Daarbij kent deze auto afhankelijk van de situatie onderstuur (te snel door de bocht) én overstuur (te scherp door de bocht). Omdat de Suzuki van weleer niet moest voldoen aan het huidige modebeeld met brede banden, staat de SA310 op smallere banden dan menig aanhanger. Dat is vooral prettig bij gladheid, waar de auto zich dankzij de hoge wieldruk als het ware door de sneeuw heensnijdt. Dan is dit oudje beter handelbaar dan menig moderne auto, die zich slechts staande houdt dankzij meedenkende elektronica.

Suzuki SA310

Het begrip "snelle auto" is gebonden aan tijd. De eerste generatie GTi's wist de sprint van 0 naar 100 km/u in 10 seconden af te leggen. Een beetje diesel doet het tegenwoordig al sneller. Deze eerste generatie "Swift" bedient zich van een drie cilinder motor met een inhoud van 993 cc. Daaruit komt een nog altijd respectabele 50 pk, waarmee desgewenst 14.9 seconden na vertrek de 100 km/u is bereikt.

Modernismen als vierkleppentechniek of injectie waren anno 1984 nog niet beschikbaar in kleine auto's. Wel kent deze SA310 een automatische choke en liep daarmee voorop in z'n klasse. Het verkeersbeeld is in de loop der tijd agressiever geworden en met deze cijfers is de SA310 geen hardloper meer. Bovendien zei een monteur terecht: "een oude heer moet je niet laten rennen". Mede daarom loopt de motor na al die jaren nog steeds stiller, rustiger en mooier dan alle moderne driecilinders.

Band

Ondanks de leeftijd is de testauto nog steeds geheel gevrijwaard van piepjes of rammeltjes. De SA310 is ook naar huidige maatstaven nog steeds verrassend comfortabel. Bovendien is dit de meest luxe uitvoering en daarom voorzien van weldadige extra's als rembekrachtiging (maar gelukkig geen stuurbekrachtiging), halogeen licht, een ruitenwisser achterop en -heel modern- vijf versnellingen. Een sticker op de achterzijde geeft van dit laatste nog immer trots acte.

Tenslotte groeit over een dergelijke lange periode als vanzelf een band tussen auto en bestuurder. De SA310 heeft heel wat meegemaakt: de eerste jaren van de studie, de eerste baan, de eerste bekeuring, de eerste autovakantie, de eerste avonturen met fotomodellen en een carrière als demo-object voor een tijdschrift over caraudio. In die laatste hoedanigheid is de auto volgebouwd met audioapparatuur, inclusief thuisbioscoop. De auto was te zien op diverse tentoonstellingen voor droomauto's en gaf acte de présence op diverse caraudio wedstrijden.

Nu doet diezelfde onverwoestbare SA310 dienst als redactieauto voor Autozine. Het lot van de SA310 bestaat nu uit het continue logeren bij autofabrikanten, terwijl de redactie op stap gaat met glimmende nieuwe testauto's. Welke auto ook getest is, na iedere proefrit valt de keuze weer op de trouwe Suzuki SA310 voor een aangename rit naar huis.

Suzuki SA310

Conclusie

Is de beste auto ter wereld de snelste of de hipste auto? Dan is de Suzuki SA310 misschien niet de winnaar. Weinig schooljongetjes zullen immers een poster van een compacte auto uit de jaren '80 boven hun bed hebben hangen.

Maar als het gaat om veiligheid, verbruik, betrouwbaarheid en comfort dan heeft de SA310 zich over een periode van 25 jaar en 500.000 KM meer dan overtuigend bewezen. Dat moeten die nieuwkomers nog maar eens na doen! Vooralsnog is de Suzuki SA310 daarom de beste auto ter wereld.

plus
  • Zeer zuinig
  • Extreem betrouwbaar
  • Comfortabel en compleet
min
  • Matige remmen
  • Instabiel op hoge snelheid
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!