22 november 1999
Fiat Multipla (1998 - 2004)

Fiat Multipla (1998 - 2004)

Drie op een rij

Autotest | Fiat wilde een auto maken met ruimte voor zes personen plus bagage. Maar die auto mocht niet langer zijn dan vier meter en moest even gemakkelijk rijden als de gemiddelde personenauto. Dezelfde wendbaarheid, dezelfde wegligging en even gemakkelijk te overzien als een gewone auto. Fiat is geslaagd, maar bereikte haar bijzondere doel door de auto in een zeer ongebruikelijke vorm te gieten.
 

Als Fiat een auto introduceert die het profiel van een dolfijn heeft, is de verleiding groot flauwe grappen te maken. Maar wanneer Fiat een testauto in zeegroen met marineblauw interieur verzorgt, is die verleiding niet te weerstaan. Daarom een dagje Dolfinarium Harderwijk met de Fiat Multipla. En omdat dit een echte familieauto is haal ik eerst vijf vrienden op, want met twee keer drie stoelen naast elkaar heeft de Multipla ruimte voor zes personen en een forse hoeveelheid bagage.

Op de heenweg is dat mijn laptop, die een plaatsje vindt op de tot tafeltje ingeklapte middelste voorstoel. In de maandagochtendfile is het handig aantekeningen maken met een laptop op werkhoogte naast de bestuurder. En in de file blijkt het voordeel van de hoge zit in de Multipla. Eenvoudig kijk ik over de auto's heen en kan anticiperen op remacties die ver voor mij plaatsvinden. Zo rijd ik veiliger en rustiger door het verkeer.

Als de Multipla eenmaal vrij baan krijgt, lijkt mijn 1.6 ELX versie haast overgemotoriseerd. De Multipla gaat met groot enthousiasme richting het oosten van het land. Uiteraard heeft Fiat bij de keuze van de motor rekening gehouden met extra belading, waarbij de auto ook nog goed moet rijden. En datzelfde geldt voor de vering. Leeg is de Multipla bijna sportief hard geveerd, met passagiers wordt de Multipla zachtaardiger. De stoelen zijn altijd aangenaam stevig, en blijven ook na lange afstand nog comfortabel. De bestuurdersstoel is elektrisch in hoogte verstelbaar.

Ergonomie

De snelheidsmeter en het instrumentarium zijn in het midden van het dashboard geplaatst. In kleine auto's is dit de meeste logische plek omdat de bestuurder naar het midden van de weg kijkt, en niet naar de linker kant. Maar in de Multipla zit de bestuurder zo hoog en ver van de voorruit dat het blikveld nu juist wel recht vooruit is. Het voordeel van de centrale plaatsing is nog steeds aanwezig, maar het is niet zo duidelijk als in bijvoorbeeld de Toyota Yaris of Renault Twingo. Fiat heeft de snelheidsmeter, de autoradio en de versnellingspook als belangrijkste instrumenten aangewezen, en heeft de andere knoppen daar omheen gegroepeerd. Zeer weinig gebruikte knoppen, zoals die voor het verstellen van de buitenspiegels zijn in het dak geplaatst.

Fiat Multipla (1998 - 2004)

De versnellingspook is op het dashboard, vlak bij het stuurwiel geplaatst. De Multipla schakelt daarmee vlot en duidelijk zonder dat ik ooit uit gewoonte naar de grond greep. Door de handrem naar de linker kant van de bestuurdersstoel te verplaatsen bleef, samen met de vrijgekomen ruimte van de versnellingspook, ruimte in het midden vrij. Die ruimte is benut door derde voorstoel toe te voegen. De Multipla kon daarom korter en breder worden, hetgeen de rijeigenschappen ten goede komt.

In plaats van een derde voorstoel kan zonder meerprijs ook gekozen worden voor een koelkast. De rechter airbag is extra groot zodat de middelste passagier bij een eventueel ongeval niet het gevaar loopt de rest van zijn of haar leven met een dashboardvormig gelaat verder te moeten. Zoals het hoort in een familieauto is de rechter airbag voor gebruik met kinderzitjes op de voorstoel uit te schakelen.

Fiat Multipla (1998 - 2004)

De ruimte voor het stuurwiel en voor de meest rechtse passagiersstoel is gebruikt voor grote opbergvakken. Boven de beide zonnekleppen zijn speciale vakken voor bijvoorbeeld een zonnebril gemaakt. Want functionaliteit stond voorop bij de ontwikkeling van de Multipla. Zo kunnen de zes zitplaatsen geheel naar wens worden ingedeeld. Stoelen kunnen worden ingeklapt tot tafeltje. De tafeltjes hebben bekerhouders en een tafelblad met stroef profiel en opstaande randen. Ook tijdens het rijden zijn deze tafeltjes daarom bruikbaar.

De achterste drie stoelen kunnen worden verplaatst of geheel worden verwijderd. De bagageruimte is daarmee te variëren van 430 tot 1300 liter. In de bagageruimte is een 12v stekkerdoos aanwezig voor bijvoorbeeld een camcorder, spelcomputer of luchtpompje.

Geen bestelbus

Ondanks de omvang rijdt de Multipla niet als een bestelbusje. In Fiat's eigen Ducato heeft de bestuurder continu het idee met een grote auto onderweg te zijn. Een bestelauto is minder gemakkelijk te overzien en tordeert meer. Dankzij de ongebruikelijke balk tussen de voorruit en de motorkap is de Multipla rondom veel steviger dan menig bestelauto, en voelt daarom als een personenauto. Hetzelfde geldt voor de overzichtelijkheid.

Het breedste deel van de Multipla bevindt zich rond de voorspiegels bij de bestuurder. Bovendien heeft een Multipla een bijzonder groot glasoppervlak. Het metaal komt niet veel hoger dan dat van een gewone personenauto, de rest is glas. Met die wetenschap, de extra ruitjes vóór de voorspiegels en de achterruiten rondom de hoeken is de Multipla even gemakkelijk te parkeren als iedere andere personenauto van krap vier meter lang. Ook keren in de krappe toeristwerende éénrichtingsstraatjes van Harderwijk is even eenvoudig als met de gemiddelde personenauto.

Een laatste voordeel van de vormgeving is ongevoeligheid voor zijwind en windgeruis. Samen met de opvallend stille motor kwalificeert de Multipla als luxe personenauto of MPV, zeker niet als bestelbus met zes zitplaatsen.

Conclusie

De Fiat Multipla is niet anders om het anders zijn. De Multipla is een goed doordacht concept dat dankzij de durf van Fiat een aantal voordelen brengt die in andere auto's niet te vinden zijn of niet eerder in een auto verenigd zijn.

Door twee rijen van drie stoelen te kiezen is de Multipla iets breder en iets korter dan gebruikelijk. Resultaat is een handzame auto met voortreffelijke rijeigenschappen. Behalve rijeigenschappen is ook veel aandacht aan ergonomie besteed. De auto heeft legio bergruimte en is iedere dag weer aan te passen aan de wensen van de dag.

plus
  • Functioneel en ruim
  • Fantastisch weggedrag
  • Ergonomisch hoogstandje
min
  • Te lichte besturing
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!